Jump to content

Tips ang septikslange?


Patton

Recommended Posts

"If it ain't broken, don't fix it". Gammelt råd man skal høre på, men for meg er det for sent. Gammel septikslange mellom doen og tanken skulle byttes. Etter omsider å ha fått den gamle slangen av stussen på tanken skulle den nye på. Kjøpte en altfor stiv plastikkslange Ø38 mm, luktfri slange. Den vil IKKE på, selv med zalo og varmt vann. Målte slangestussen på tanken, den er Ø40mm.

Prøvde også å skjære en 0,5 cm lang slisse i enden på slangen, fikk den på tilsvarende, men den lar seg ikke presse helt inn. I tillegg er det VELDIg trangt, så det er ikke så mye kraft jeg får lagt på.

 

I morgen skal jeg forsøke å få tak en septikslange av gummi med bedre kvalitet (dyrere...), spørsmålet er fremdeles om jeg klarer å tre 38 mm slange på 40 mm stuss...

 

Er det noen praktiske båtmennesker der ute som har tips på hvordan jeg skal få til dette? Finnes det slanger på 40 mm? :headbang:

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

jeg har ( som alle andre ) et utall slanger, koblinger, kraner og annet stasj ombord. Mye av dette demontes på vintere, for ihelling av Glycol osv. Dette var som regel et helvete både å få fra hverandre og montere igjen, da "trange slanger" blir enda værre når de blir kalde. Så oppdaget jeg mitt nye hemmelige våpen, varmeluftpistolen.Bilde Helt vanlig elektrisk sak, min er av merket BOSCH, men en billig sak til 350 kr hos gjør sikkert samma nytta. Den bør trolig ha 1500W effekt, min har 2000W og varmer som bare det..

 

Varm passe mye, og slangen blir som overkokt spagetti, nesten uansett åssen utgangspunktet var.

 

Varmer du for mye, delaminerer slangen, og du må kjøpe ny. :lol: Da har du lært å starte med en slange som er 10-15 cm for lang.....

 

 

PS - slangestussen på vanntanken min, er av en eller annen grunn 42mm. Sitter en vanlig 38mm slange på den, godt hjulpet av varmepistol, førstegangsmontert med hjelp av ZALO og kontrollert voldsbruk...

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Varmluftpistol :yesnod:

Gummislange blir mye verre. Denne kan du ikke varme opp uten at gummien blir vesentlig "eldret". I tillegg har du stålspiral som ikke er vennlig innstilt på utvidelse.

 

Tror ikke Tess har "Saniflex" i 40mm, men de har alternativt "Sponflex". Denne ble brukt til septik i båt før spesialslangene kom. Sponflex er i tillegg relativt fleksibel, men har ikke samme beskyttelse mot gjennomtregning av lukt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...