Haldorsen Startet 21.Juni.2014 Del på Facebook Startet 21.Juni.2014 Jeg vurderer å kjøpe en IF (26 fot seilbåt med 5HK utenbordsmotor) i Oslo og seile den hjem til Lillesand (øst for Kristiansand). Er det noen som har noen formening om cirka hvor lang tid den turen vil ta? Jeg har cirka en måneds erfaring med seiling og har vært mye i diverse motorbåter, men jeg vil anse meg selv som en nybegynner i seilbåt. Dette blir kun en transportetappe, så jeg planlegger å være i bevegelse hele tiden på dagtid (ankrer opp på kvelden). Er det optimistisk å sette av en uke, eller burde det være godt innenfor? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Dette blir vel ca 250 km, eller 140 nautiske mil. Klarer du en snittfart på 5 knop så er turen unnagjort på 28 timer hvis du tar korteste vei og seiler non-stop. Legg på endel timer til gange til/fra havn/ankringspunkt, og tid brukt på bunkring av mat og drivstoff. Legg også på 10 timer stilleligge hver natt - det tar tid med kveldsstell, søvn og morgenstell pluss mat. Jeg seilte fra Oslo til Kristiansand i en Maxi 77 i 2000, og brukte en ukes tid. Da stoppet vi i Tønsberg, Nevlunghavn, Risør, Grimstad og Kristiansand på veien, og tok oss god tid nedover. Det som er vrient å planlegge er vær og vind, samt eventuelle problemer underveis. I verste fall blir du liggende et sted mens du venter på å få fikset motor eller seil, og da går tiden fort. Er båten i god stand burde du ikke få problemer underveis, men man vet aldri. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Nero II Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Hei, en kamrat av meg gjorde det samme med en yngling for mange år siden. Han var heldig med vinden og gjorde turen på tre dager. Var jeg deg ville jeg ikke satt noen tid - det er vinden som bestemmer. Du kan få alt fra lekker slør til stamping på kryss. Du har i det minste valgt deg en fin båt, så jeg ville heller fokusert på å bli kjent med båten og glede over tur og sommer - og kommer du i bei for tid kan du jo ta noen nattestille timer å motre. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Eide en tilsvarende båt for mange år siden sammen med en kompis. Han var ikke særlig båtvant i det heletatt, men dro på seilferie alene uten spesielt mye erfaring med båten. Det gikk kjempefint. Bergen god tid, og legg opp dagsetappene etter værmeldinga. Én uke burde gå fint, men er det meldt stiv kuling midt imot hele veien må du jo vurdere hva du gjør ... Antar IF er så stabil at man kan gå fra roret for å f.eks. reve eller ta ned fokka? På lange dagsetapper alene syns jeg autopilot er uunnværlig, så hvis du planlegger å bruke båten på lange etapper også senere kan du jo vurdere å anskaffe dét, samt sjekke at batteriet er friskt og om det kan lades fra påhengern. I vindstille må jo den hjelpe til, og da er det enda kjedeligere å sitte til rors... Hva har du tenkt å ta med av utstyr? Jeg ville tatt med: Helst en fastmontert vhf og ihvertfall en ekstra mobil, både til reservenavigasjon og kommunikasjon. Nødraketter Sjøkart for hele strekningen, som det går an å skrive på (planlegging) iPad med iSailor (evt. navigasjonsapp på primærmobilen) ... samt alt annet jeg ikke kommer på i farta :-) Sitér dette innlegget Link to post
Haldorsen Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Takker for gode svar og råd! Når det gjelder ekstrautstyr vurderer jeg å gå til innkjøp av en bærbar VHF (har ikke sertifikat, men har jeg forstått det rett kan den likevel brukes i nødsituasjoner), en god navigasjonsapp, og kanskje sjøkart. Nødraketter har jeg i utgangspunktet ikke, men jeg kan kanskje låne en personlig AIS beacon. Er det en god erstatning? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Takker for gode svar og råd! Når det gjelder ekstrautstyr vurderer jeg å gå til innkjøp av en bærbar VHF (har ikke sertifikat, men har jeg forstått det rett kan den likevel brukes i nødsituasjoner), en god navigasjonsapp, og kanskje sjøkart. Nødraketter har jeg i utgangspunktet ikke, men jeg kan kanskje låne en personlig AIS beacon. Er det en god erstatning? En ais-beacon sender et vhf-signal som fanges opp av en ais-mottaker. Den har ikke så veldig stor rekkevidde og du er avhengig av at noen, f.eks. ombord i båten du faller overbord fra, har mottaker og følger med på den. Tror heller en PLB som sender posisjon via satelitt er det du trenger. Papirkart har du med uavhengig av om du har app i tillegg. Det er stadig diskusjon om hvor viktig det egenltig er å ha papirkart, men jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal droppe det. Såvidt jeg vet fins sjøkart i "atlas-utgave", dvs. i hefte med indeks bakerst, da regnes det som læremiddel eller noe sånt, og koster mindre. Håndholdt vhf er ikke straffbart å bruke uten sertifikat og konsesjon hvis du er i nød ... but why. Hvis du ikke har tid til å få papirene i orden før reisen så tar du selvsagt med vhf likevel, men å droppe å ta lappen er bare tull. Det er ikke spesielt vanskelig, kjøp boka, les på egenhånd og gå opp til eksamen. Sitér dette innlegget Link to post
Haldorsen Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Gode innspill. Det høres ut som om jeg må gå for noe annet enn en AIS, ja. Papirkart har jeg ambisjoner om å anskaffe. Jeg har lest meg en del opp på VHF-bruk, men spørsmålet er bare om jeg får tatt lappen før denne turen. Men jeg har tenkt å gjøre det før eller siden uansett. Jeg regner med vi blir to om bord på turen, men hvordan tror dere det er å seile en IF aleine uten autopilot og rullegenoa (hvis jeg må ta en etappe aleine)? Jeg har også hørt det quantumduck nevnte - at en IF er så stabil at man kan gå fra roret i fart. Men jeg kan ikke se for meg at det er noen god løsning når man f.eks. går opp mot vinden for å ta ned seilene (nå bare synser jeg, altså). Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 En autopilot kan være lunefull, har fått noen overraskelser på fordekket, så tja ... hvis man surrer rorkulten, bruker påhenger'n og er litt kjapp vil jeg vel si det går like fint å få ned fokka selv om man seiler alene uten autopilot. Har ikke seilt IF, men den er jo langkjølet, så jeg antar den er ganske kursstabil. Det er ikke noe must, og kanskje litt unødvendig med autopilot hvis dere er to stk. mesteparten av veien. VHF-eksamen er omtrent umulig å stryke på, så om du har lest gjennom pensum et par ganger og forstått det praktiske syns jeg det er helt innafor å ta med hvis du ikke rekker å ta eksamen, du vil da klare å bruke den i nødsfall og ellers uten å ødelegge for andre. Ha den påskrudd, og innstillt på kanal 16 underveis også, kanskje dukker det opp noen andre som trenger assistanse. Sitér dette innlegget Link to post
aengeb Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 (redigert) Hei, Gratulerer med seilbåt! Har selv en IF og kan bekrefte at dette er en veldig bra seilbåt som tåler ganske mye. Tenk mye på sikkerhet, spesielt hvis du skal seile alene. Noe er nevnt, men jeg mener at sikkerhetssele/liner er viktig. Detter du over bord med autopiloten på ligger du dårlig an. Jeg vil anbefale at dere er to på en slik tur. En annen ting er motoren (jeg har også en 5hk utenbords på min). Den er ubrukelig i mye vind og bølger, så da er det bare å heise seilene. Motoren på en IF brukes inn og ut av havn og når det ikke er vind. Hvis du ikke allerede har gjort det, sjekk ut forumet på det svenske IF-forumet: http://www.ifboat.com/ Her finner du mye info om tips og triks for aleneseiling etc. Lykke til! Alex Redigert 23.Juni.2014 av aengeb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.