Lady B Startet 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2014 Sitter og lurer på å investere i oppblåsbare vester, men DEN jungelen er jaggu ikke lett å orientere seg i. Det finnes vester fra 300kr. og opp til Gud vet hvor mange tusen...Hva er egentlig forskjellen på dem? Vil nesten tro at det må finnes en godkjenningsordning for slikt, slik at en kan være rimelig sikker på at det en velger å kjøpe er godkjent til det de skal brukes til. Og da koker det ned til...kvalitet...? Kan noen egentlig si at en vest til 1000 kroner har bedre kvalitet enn en til 500? Har en Helly-Hansen vest bedre kvalitet når det står RS på den? Den blir jo dyrere da...Er det en reell forskjell, eller er det navnet en betaler i dyre dommer for? Disse vestene skal jo vedlikeholdes regelmessig. Er det noen mening i at delekostnadene skal variere med flere hundre kroner fra merke til merke? Joda, jeg vet at det er litt forskjellige patenter, men allikevel...Nå vil nok noen si at " Kostnadene til innkjøp og vedlikehold av vester er forsvinnende lite i forhold til kostnadene ved båtlivet". Men er det ikke egentlig slikt som dette som gjør båtlivet så kostbart? Mange tror at et "bra" merke og dermed høy pris er ensbetydende med topp kvalitet...Regner med at jeg stikker hånden inn i det berømte vepsebolet nå,..Noen der ute med objektive kommentarer? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Dyrere vester har oftest flere justeringsmuligheter. Mange rimelige vester har heller ikke skrittstropp. Så er det materialene som er brukt, noen har samme type stoff all over, mens dyre har ulik polstring, som neoprene mot nakken. Dyrere vester har D-ring for sikkerhetsstropp, og så baller det på seg med lys, reflekser, dobble skrittstropp/ lårstropp mm. Noen patronpatenter skal byttes vært år, andre har 3 år intervall. Men så er det jo også slik at med jo mere avansert en vest er, mere utstyr mm, så øker vekta litt. Min vest har dobble lårstropper, feste for sikkerhetsstropp, nødkniv, led- lys, sprayhood, løftestropp, neoprene i kontaktflater, gode justeringsmuligheter når vester er på, lomme for mobil... Og koster der etter. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Ikke kjøp vest uten skrittstropp. Prøv den på. Det er absolutt forskjell i hvor behagelig de er å bruke. Du bør også prøve den i vannet en gang slik at du blir kjent med hvordan den fungerer og føles. Selv pleier jeg å hoppe ut i med en vest jeg skal bytte "tablett" og patron på. Det er også forskjell på flyteevne. Selv bruker jeg en HH Inshore. Godt fornøyd. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
lippert Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 http://www.tv2.no/v/706016/ Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mulligan Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Vil nesten tro at det må finnes en godkjenningsordning for slikt, slik at en kan være rimelig sikker på at det en velger å kjøpe er godkjent til det de skal brukes til. Det er ingen godkjenningsordning for vester til fritidsbruk. Vester til bruk på skip og offshore skal godkjennes. Sitér dette innlegget Link to post
Estenkyr Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Mange som snakker om å bytte patronen på vesten, men det er sjeldent nødvendig, med mindre du har vært i sjøen da. På patronene er det oppgitt vekt, om de veier så mye som oppgitt og de ser fine ut er det ingen grunn til å bytte dem. Man skifter utløseren med jevne mellomrom og her er det vel mange forskjellige patenter, men de som brukes av henh. Helly Hansen og Baltic er vel de vanligste de koster en drøy 100 lapp, og føres ihvertfall av Flak så de burde være greie å få tak i hele landet. Skrittstropp er et definitvt must, har falt på sjøen og kjent at skrittstroppen jobber, gjør forbannet vondt, men er bedre enn at vesten ikke sitter som den skal når du ligger i vannet. Om vesten ikke kommer med stropp koster de snaut 50 kr. D-ring er også godt å ha, ihvertfall om du er i seilbåt og skal bruke sikkerhetsline. Eneste problemet jeg kan se med opplåsbare vester er at når vedlikeholdet er gjort vil jeg ofte teste det Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Det er ingen godkjenningsordning for vester til fritidsbruk. Men påbud vil man ha ... det virker jo litt pussig. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Det er ingen godkjenningsordning for vester til fritidsbruk. Vester til bruk på skip og offshore skal godkjennes. Oppblåsbare vester til fritidsbruk er som regel (alltid?) laget for å tilfredsstille ett av nivåene som er definert i ISO 12402, men som du sier er det ingen godkjenningsordning, kun en standard som definerer grenseverdien osv. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mulligan Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Jepp. Og ISO 12402 omhandler PFD til bruk i skjermede farvann hvor hjelp er rett i nærheten. Ikke noe du tar på deg for å krysse Nordsjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Jepp. Og ISO 12402 omhandler PFD til bruk i skjermede farvann hvor hjelp er rett i nærheten. Ikke noe du tar på deg for å krysse Nordsjøen. Ettersom TS nevner oppblåsbare vester til 300,- så håper jeg han ikke skal til Shetland eller Island. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mulligan Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Iallefall ikke når man vet at et Crewsaver rearm kit med Hammar utløser koster ca 400 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Det er ingen godkjenningsordning for vester til fritidsbruk. Vester til bruk på skip og offshore skal godkjennes. Ettersom TS nevner oppblåsbare vester til 300,- så håper jeg han ikke skal til Shetland eller Island. Det ser ikke ut som en bør ta den turen med en vest til 1500,- heller...? Sitér dette innlegget Link to post
arntans Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Kom inn en e-post fra Redningselskapet nå,kampanjepris for deg som er kunde i Småbåtregisteret,vest nå i hvitt og grått,kr.995.-. Er dette rett priset,og er det denne vi må bruke hvis de vinner gjennom med sine utspill i påbudskampanjen? Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Om vesten ikke kommer med stropp koster de snaut 50 kr. Hvor får man kjøpt skrittstropp? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Hvor får man kjøpt skrittstropp? Hvis du googler ordet "skrittstropp" så vil de 5 første treffene gi deg (nett-)butikker som selger skrittstropper. Selv om en skrittstropp kommer fra f.eks. Baltic eller Regatta kan de stort sett brukes på alle vester, uansett merke. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Det ser ikke ut som en bør ta den turen med en vest til 1500,- heller...? Jeg ville ikke hatt noen problemer med å seile til Shetland i en vest til 1500,- hvis den tilfredsstiller mine krav til en vest. Kort fortalt: Skrittstropp, lys, komfortabel å ha på, integrert feste for sikkerhetsline og sikkert et par-tre andre ting jeg ikke husker nå. Bare for å ha sagt det - da jeg byttet i fjor endte jeg med en Spinlock Deckvest 5D Pro 170N (mener jeg det er). Fikk den på tilbud på XXL. Det er den desidert mest behagelige vesten jeg har hatt siden jeg fikk min første vest for ca. 35 år siden. Den er kanskje litt stiv, men det har foreløpig ikke vært noe hinder eller plage når jeg har seilt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
SeilSJT Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 (redigert) Vester må godkjennes. Med oppdrift, tykkelse på stoff i blæra, farge på blæra etc. Baltic, spinlock og andre mer kostbare merker har stoff som er betydelig over kravet. Det betyr også at de tåler mer slitasje. Samt at blære og "ytter trekk" er adskilt. Baltic, spinlock etc. Tester alle vestene. Rimeligere tester hver 500 eller noe slikt. Billigere vester er dette ofte det samme i. På kostede vester har glidlås, billigere har welcro, de legger mer penger i design og passform etc. Etc. For meg virker det også snodig å spare 500 - 800 kr på et sikkerhets produkt. Det bryr mann seg fint lite om når man ligger der og dupper.... Ekstra lys, skrittstropp og slikt fører de fleste båtbutikker, Hvist man ikke kjøper en ferdig pakket vest. Sørg for United molders eller halkey roberts utløser. Dette er de enkleste å få tak i. Redigert 23.Juni.2014 av SeilSJT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 endte jeg med en Spinlock Deckvest 5D Pro Den kan leveres med Hammar hydrostatisk utløser. Men det er fremdeles en enkeltkammer vest. Ingen back-up. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.