kvekk Startet 22.Juni.2014 Del på Facebook Startet 22.Juni.2014 Er ikke motorkyndig, men dette er det villeste jeg noen gang har vært med på. Tror det er en 88 modell som for 4 år sidengikk dårlig så vi mistenkte det var turboen som var problemet. Båten ple plassert i krybbe på land og turbo ble sendtavsted for overhaling.. Båt startet greit etter turbo kom tilbake og har siden stått på land. Vi har startet den hvert år ikrybba med unntak av i fjor da vi ikke fikk tid. Båten skulle i år selges og vi skulle derfor starte den i forkant avsjøsetting.Båten startet på første dreining av nøkkel og turtallet økte opp til maks av en eller annen grunn. Vanligvis slår vi avmotor med nøkkelen, men det fungerte ikke nå av en eller annen grunn. Speed hendelen fungerte heller ikke, uansett hva vigjorde. Det var nokså kaotisk, hverken jeg eller den andre personen som var med er motorkyndige. Det ble iallfall til at vidro det vi kunne i speedvaieren og det kan virke som det hjalp da turtallet etter en stund plutselig sank mot normalt forderetter å gå til maks og så sank den igjen til motoren stoppet. Jeg var sikker på motoren hadde skåret seg, vi kunne ogsåse at svingjulet med festebolt hadde falt av! og lå i bunnen av båten sammen med viftereima og masse olje. Skrudde påsvinghjulet igjen og kunne da kjenne at drivverket gikk rundt og at det ikke hadde skjært seg. Puh....Etter å ha lest instruksjonsboka fra A til Å, så vi at det var en stopphendel som kunne brukes for å manuelt stoppemaskinen. Vi fikk også tak i en motorkyndig person som skulle være med og starte neste gang og som var med og luftetsystemet siden vi ikke fikk startet den med en gang. Etter mye om og men, innkjøp av nye batterier og på fylling av oljestartet motoren omsider og historien gjentok seg igjen bare enda villere. Den manuelle stopphendelen var det heller ikkehjelp i, svinghjulet datt av igjen og 7 liter olje i bunnen av båten. Motormannen klarte etter mye om og men å stoppemotoren med å skru av slangen til dieselinntaket. i tror iallfall at det var det som stoppet motoren. Vi ble vel røykforgiftet hele gjengen og båten datt nesten av krybba:-)vi skrudde alt sammen igjen, men klarte ikke å starte båten sannsynligvis pga. luft i systemet.Motormannen måtte tenke litt på alt som skjedde, vi var nokså satt ut hele gjengen, og har lurt på om motoren/drivverket sviver feil vei siden svinghjulet detter av og dette kan gi en forklaring på om motoren trekker inn olje som antenner og motoren da stopper når oljen går tom. Noen som har lignende erfaring eller kan forklare? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Hva har vært gjort med motoren siden siste gang den påviselig fungerte som den skulle? Har noen tuklet med noe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Og hvis du ikke har tuklet med noe kan du jo sjekke membran i fødepumpa. Er det hull i den kan det renne diesel ned i bunnpanna, blande seg med olja, og når nivået blir høyt tenner den på denne blandingen. Det har skjedd med andre, men det er kanskje ikke dette som er galt med din hvis det skjer straks etter oppstart. Det tar jo tross alt litt tid før nivået blir så høyt at det skal kunne skje, men en mulighet kan det være. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kvekk Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Ingen som har tukla med noe, med unntak av barna som har dratt frem og tilbake speedhendelen en del. Men motormannen kikket nærmere på båten i dag og så at motoren gikk korrekt vei. Men han fant et hull inn i godset til motoren rett under dynamoen og mente det var årsaken til at motoren gikk bananas i turtall. Så da har vi uansett en defekt motor, men jeg kan ikke se sammenhengen med det det høye turtallet og mener hullet kunne ha kommet når svinghjulet falt av i en sinnsyk fart? Uansett, hvor går man for å finne en byttemotor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Svinghjulet falt av?? Da ville det neppe vært stort igjen av motoren! Sikke rpå at du ikke mener reimskiva fremme på motoren? Svinghjulet sitter bak mellom motor og gear og er stort og tungt... Tipper regulatoren din henger. Byttemotor finner du evt. på finn.no, men billig blir det neppe... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
kvekk Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Er nok reimskiva som du sier ja Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.