Jo9 Startet 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2014 Har kjøpt en Simrad RS35 VHF med innebygd AIS. Koblet den mot plotter Raymarine C120 Classic delvis via multiplexer Shipmodul Miniplex 2S som har fire innganger og to utganger. NMEA ut fra plotter er koblet direkte mot NMEA in på VHF og gir posisjon til VHF, fungerer. Ekkolodd transducer er koblet mot inngang 3 på multiplexer og rutet mot utgang 2, som er koblet mot NMEA in på plotter. Ser NMEA setninger i multiplexer på denne inngangen og leser dybde i plotter, fungerer. NMEA ut fra VHF er koblet mot inngang 2 på multiplexer og rutet mot utgang 2, dette for å vise DSC på plotter. Kan ikke lese NMEA setninger på denne inngangen på multiplexer, antar derfor at dette ikke virker. VHF sender AIS info på RS422, er koblet mot inngang 1 på multiplexer og rutet mot utgang 2. Kan lese noe jeg tror er NMEA setninger dersom input mode settes til "text to NMEA", men plotteren viser ingen AIS info. Har satt plotteren i diagnostic mode på NMEA 0183. Tilsynelatende presenteres disse som ukjente setninger. Baudrate er satt til 38400 på inngang1, 4800 på inngang 2 og 3, og 4800 på utgang 2. På plotteren står den også til 4800. Har kontrollert koblinger noen ganger med tanke på rette signaler og polaritet. Har også målt spenning på alle innganger og utgang på multiplexer, ser at disse veksler mellom 0 og 5 V. Om noen har generell kunnskap eller tilsvarende konfigurasjon er jeg svært glad for tips om hva som kan være feil Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Virker som om du har rimelig god kontroll og skal være forsiktig med å komme med råd om nmea. Jeg var selv koblet en ais til min C80 og det fungerer. Men du må oppgradere kartplotteren til nyeste tilgjengelig firmware (tror det er versjon 5.16 som gjelder) for at AIS skal fungere Baudrate skal være 38400 og det må settes opp på plotter også. Du må selvsagt også skru på AIS-overlay på kartoppsettet Lykke til! Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
GeirT Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Har du 38400 inn på miniplexen, må du minst ha det samme ut fra den. Så du må sette utgang 2 til 38400 og inngangen på plotteren til det samme. Sitér dette innlegget Geir Link to post
Jo9 Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Føler ikke som jeg har god kontroll nei. Har oppgradert firmware, og satt på AIS overlay på plotteren. Har imidlertid satt baudrate til 4800 både på plotter og multiplexer. Dette siden det må være samme fart på NMEA inn og ut, og at ut er koblet direkte mot inn på VHF. Kan prøve å endre baudrate på plotter og ut fra multiplexer. Da må jeg evt koble om slik at ut fra plotteren også går innom multiplexeren, ellers vil jeg vel miste GPS-signalet fra plotter til VHF. Det som bekymrer meg litt er at AIS info fra VHF er beskrevet som RS422, er usikker på om dette er det samme som NMEA. Når jeg ser NMEA setningen i Confic-verktøyet til multiplexeren kan jeg ikke se noe når jeg velger NMEA som input, men ser et eller annet når jeg velger text to NMEA Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 RS422 (og RS232) er noe helt annet enn NMEA. NMEA spesifiserer hvilde datasetninger som sendes, mens RS422 og RS232 spesifiserer hvilke spenninger disse signalene har. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jo9 Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Har prøvd en del varianter i oppsettet til miniplexen, så husker ikke alt i farten. Mener å ha prøvd 38400 ut fra miniplex og satt plotteren til det samme. Tror jeg da mistet dybdeinfo. VHF har også mulighet til å sette baudrate for AIS til 4800. Prøvde dette, miniplex inn og ut til 4800 og plotter til 4800, uten resultat. Leste også om faren for overflow dersom en har for lav fart ut fra miniplex, men det var ingen tegn til dette som jeg kunne se i config-verktøyet. Tok noen utklipp men får ikke til å laste opp bilde her, får beskjed om at jpg-fil er for stor (157kB) ? Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Jeg tror poteten må settes til 38400 for at ais skam fungere. Mener at det sto ais i parantes bak den baud-raten på plotteren. Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
seilbaaten Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Stavekontroll på mobilen :-) Poteten = plotteren Skam = skal Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Jo9 Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Saken oppklart, takk for tips. Først byttet jeg polaritet på RS422 inn til miniplex slik at signal går fra + til - og vice versa, hadde misforstått at dette var annerledes enn de portene som er merket NMEA. Etter dette kunne jeg se NMEA setninger på denne inngangen. Satt så utgang på miniplex til 38400 og tilsvarende på plotteren. Til slutt måtte NMEA ut fra plotteren kobles via miniplex siden denne også gikk med 38400. Rutet dette til egen utgang som ble satt til 4800 og koblet mot VHF for å få posisjon inn på denne. Eneste jeg ikke ser setninger på i miniplex er inngangen fra VHF som skal sende DSC. Er det noen som vet hva dette egentlig er og hvorfor det bør kobles mot plotter ? Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 En liten rettelse. RS422 går ikke fra + til - som nevnt før. Den går + til + og - til -. Etter å ha tegnet alt ser det ut som jeg i utgangspunktet har feiltolket farger og polaritet i installasjonsveiledningen til VHF Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Dersom det kommer et nødoppkall på DSC kan posisjon og MMSI til den nødstedte bli vist på plotteren. Det er forsåvidt ganske fint å ha det slik, men ikke et must.... Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 (redigert) For den som er interessert i å vite mer om NMEA, RS-232, RS-422 mm... hvilke teori/muligheter og begrensninger som finnes for å kople ting sammen, anbefaler jeg varmt å lese bruksanvisningen til Actisense NDC-4, Dette er en av mange NMEA multiplekser bokser. Spesiellt side 8 er veldig foklarende. Redigert 23.Juni.2014 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
MaSa Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Hei jeg låner denne tråden jeg da det er samme problemet! Jeg har kjøpt meg en enkel m-tech mt500 vhf og har en garmin 4008 plotter med ekstern gps på targabøylen.Jeg vil prøve og koble vhf opp til gps signalene mtp dsc funksjonen.Skal vhf kobles opp mot nmea kabelen på plotteren eller direkte på gps enheten? jeg regner med den skal direkte på plotteren.Jeg har prøvd diverse muligheter etter å ha tydet manualene. Men ikke noe skjer. orange/hvithvit brun/hvitgulblåblå/hvitsvartburgunder? usikker på fargen hehelilla lilla/hvit rød/hvitsvart/hvit De som er koblet sammen med gps enheten fra nmea kabelen er : plotter gps hvit/grønn med hvit orange med gul grønn med blå De som er ledige fra gps enhetene er :grønn grå lilla og bare en kabel/cordell Det jeg har fra vhf kabelen er Så slik jeg leser dette så burde koblingen bli slik:Vhf til Plotter Brun - hvit rød - orange/hvit orange- grå svart - rosaMen slik fungerte ikke noe.har prøvd andre varianter også, derfor lurte jeg på om det skal direkte på gps kabelen eller nmea kabelen til plotteren?Og på vhf så står det nmea ON Og på plotter så skal det også være aktivert, men mer usikker på hvordan de rette instillingene skal være.Håper noen lett kan forklare hva jeg gjør galt, regner med det finnes noen her som kan dette inn og ut som alt annet :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Jo9 Svart 13.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Regner med du ønsker å få vist posisjon på VHF slik at den kan sende posisjon dersom du trykker distress knappen. Slik jeg tolker tegningene dine må du koble brun på VHF mot grå på plotter , og rød på VHF mot rosa på plotter. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Ja det jeg ønsker.hmm ok, da skjønner jeg enda mindre enn jeg trudde iallefall :)Men hva med orange og svart på VHF da? hvor skal dem? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Jo9 Svart 13.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Tror strengt tatt at behovet er lite for det signalet. Mener det er for å vise posisjon og/eller MMSI på plotteren. Fant aldri ut av dette når jeg holdt på og har heldigvis ikke hatt behov for det hittil. Om du vil skader det ikke å koble oransje på VHF mot hvit på plotteren og skjerm på VHF mot oransje/hvit på plotter Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 så du mener at det kun holder og koble sammen disse to?Men må det gjøres noe avansert inne på vhf innstillinger eller plotter instillinger? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Jo9 Svart 13.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Du gjør ikke noe galt om du også kobler de to siste. Når de to første er koblet kan du slå på VHF. Dersom du kan lese posisjon i displayet til VHF er alt ok. dersom ikke må du sjekke innstilling på plotter om komminaksjonshastighet for NMEA port er 4800 baud Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 takk for svar, skal gjøre ett nytt forsøk imorgen :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Bodehode Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 (redigert) Sjekk denne: https://baatplassen.no/i/topic/113898-hvordan-koble-garmin-plotter-mot-m-tech-vhf-nmea/ Redigert 13.Mars.2015 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
MaSa Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Takk Bodehode:Men jeg blir ikke så klok på hva som er hva av ledningene på garmin 4008?I den andre tråden så sier du "Garmin 1Tx til VHF nmea inn + og garmin jord til VHF nmea inn -Det er alt :-)Så må du sette Garmin til å sende data ut på kanal 1" Vhf inn + det må være brun farge! Vhf nmea inn - det må være rød!Plotteren har jeg mer problemer med å finne ut å forstå hva som er hva:port1 :Tx A+ = gråTxB- = rosaPort2:Tx A+ = blåTx B- = blå/hvit regner da med at port er det samme som kanal 1 og 2?Og at jeg velger og koble sammen med enten grå og rosa eller blå og blå/hvit?Jeg kan da koble på disse 2 måtene: 1:Brun - GråRød - Rosa2:Brun - blå rød - blå/hvitOg stille inne plotter til å sende på den rette kanalen?og 4800 baud må settes riktig? hva nå det enn er?Så da kan sort ogorange kabel fra vhf være ukoblet? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Bodehode Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 NMEA0183 kommunikasjon: Garmin/grå til MT-500/brun Garmin/svart(data gnd) og MT-500/rød til batteri - 4800baud er hastigheten på kommunikasjon, denne må være riktig for at de skal kunne utveksle data. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
MaSa Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Da virker det :) Takk for hjelpen, det eneste nå for og få gps posisjon på vhf er at plotter må være fysisk slått på og ikke bare strømmen til plotteren.Men regner med det er normalt.Det ble brun-grå og rød-rosa Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.