StigA Startet 13.April.2005 Del på Facebook Startet 13.April.2005 Har akkurat handlet meg båt nå. en 21" Myon Blue master med 225hk v6 evinrude. Den går helt topp og funker bra når den er kald. Men når den blir varm så dabber den av og går surt. Må bytte impeller på den nå siden det er flere år siden dette er gjort. Noen som har peil på hva mer som kan være feil......? Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 Får den kjøling, altså inidkasjonsstråle? Er denne varm? Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 13.April.2005 Del på Facebook Svart 13.April.2005 Det kan høres ut som du har ett kjølingsproblem. Jeg ville byttet impelleren først og fremst. Og som nevnt ovenfor sjekket indikasjonssstrålen. Er den veldig varm? Er den svak (svakt trykk). Du kan også kjenne på toppene om de blir veldig varme. Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 14.April.2005 Del på Facebook Svart 14.April.2005 Den går helt topp og funker bra når den er kald. Men når den blir varm så dabber den av og går surt. <{POST_SNAPBACK}> Angår kankje ikke denne saken men prøver. Hadde en gang en FORD ( fiks og reparer daglig). Denne var og en skjelden gang oppe og gikk når den var kald. Jeg fikk beskjed om at (hjernen) var blitt gammel. Komponentene sitter så tett at når motoren ble varm utvidet kompnentene seg og kortsluttet. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 14.April.2005 Del på Facebook Svart 14.April.2005 Hei Enig med de forrige innleggene om å sjekke kjølingen. Hvis du ikke kommer noen vei med det ville jeg sjekket pluggene. Hvis det står plugger med feil lengde eller temperatur, evt skitne plugger, kan de bli for varme og gi tenning før tiden. Sjekk pluggdata i forhold til boka. Husk at nye plugger ikke nødvendigvis har den gniståpningen som din motor krever. Den skal justeres ihht boka for hver enkelt motor og leveres med en standardåpning. Hvis det er feil åpning på pluggen kan dette gi overbelastning og varmgang på tennsystemet. Om pluggene er slitt og bør byttes ser du på senterelektroden. Den skal være helt skarp i kantene. Begynner kantene å bli runde får gnisten større problemer med å bli "fin", og det kan bli verre når pluggen er varm. Hvis ikke noe av dette hjelper ville jeg tatt av en plugghette i gangen og prøvekjørt når motoren fusker. Du vil da høre om det er noen sylindre som ikke yter sit skjerv, og er kanskje litt nærmere løsningen.. Finner du feil da kan det være sprukket isolasjon, sprukket plugghette el som dukker opp når det blir varmt. I slike tilfeller vil du ofte kunne se blågnisten hvis du kikker under dekselet når motoren går en mørk kveld (kan være et artig syn i biler med gamle skitne pluggledninger). Tar du av plugghettene når motoren går, så bør du ha tørre sko, ren og tørr tang samt være forberedt på at det rykker litt i armen. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
StigA Svart 14.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2005 (redigert) Aner ikke om strålen er varm eller kald. Har ikke kjørt båten enda jeg. Nettopp kjøpt den. :) Så det kan hjelpe bare å skifte impeller på den? Den er ikke skiftet på HVERTFALL 4 år, så den må byttes nå uansett. Har vært litt feilsøking på motoren og dem tror \ har funnet ut at det er nødt til å være denne. Men uten å være helt sikre.... Noen tror også at det kan ha gått varmgang (?) i motoren og at i verste fall jeg må koste på motoren 40-50tusen for å få den til å gå skikkelig igjen... (noe jeg da selvsagt ikke gjør,kjøper heller ny motor) Skifter impeller først og sjekker hvordan "ståa" er da. :) Tusen takk for svar. Redigert 14.April.2005 av StigA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 14.April.2005 Del på Facebook Svart 14.April.2005 Tror ikke du trenger å bekymre deg for at den er varmskjært, men jeg ville ikke kjørt den mer før impelleren er byttet. Når du starter opp igjen kan du sjekke om topp pakningene lekker/er gåen. Sitér dette innlegget Link to post
StigA Svart 14.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2005 Båten skal ikke startes før impeller er byttet. :) Håper bare at det ikke blir de altfor store kostnadene dette her. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 14.April.2005 Del på Facebook Svart 14.April.2005 Når det gjelder skifte av impeller på PÅHENGSmotorer så trenger du ikke skifte så ofte som med innombordsmotorer fordi pumpa der aldri må suge tørr - med mindre noen har gjort noe skikkelig dumt. Dette fordi pumpa ligger godt under vannspeilet når motoren startes. Og når du er i plan så er vannstrømmen godt etablert og pumpa bra vannsmørt. Sjekk emneoversikten (link øverst til høyre): fremdriftsmaskineriet -> påhengsmotorer Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 14.April.2005 Del på Facebook Svart 14.April.2005 Ta den med til merkeverksted og be de gå over og så får du vite alt som er gåent eller bør skiftes også tar du med deg motoren hjem og fikser dette eller får dem til å fikse det, dette koster rundt 1000 kroner tror jeg gjore vertfall det på vår suzuki litt mindre motor kanskje men, jeg tror det er verdt det. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 14.April.2005 Del på Facebook Svart 14.April.2005 Har akkurat handlet meg båt nå. en 21" Myon Blue master med 225hk v6 evinrude. Den går helt topp og funker bra når den er kald. Men når den blir varm så dabber den av og går surt. Må bytte impeller på den nå siden det er flere år siden dette er gjort. Noen som har peil på hva mer som kan være feil......? <{POST_SNAPBACK}> Lurer på om du har vært i kontakt med et Evinrude/Johnson verksted for å forhøre deg om de har noe erfaring med denne feilen? Personlig trur jeg ikke impeller har noe med at motoren går dårlig når den blir varm. Hvor gammel er Motoren? Hvor mange timer har den gått? Har du målt kompresjon? Har du byttet plugger og eventuelle fuel-fulter? Er dette en forgassermotor eller Fich-motor? Hvordan er pluggledningene? Har du sjekket coilene? Ja som du sikkert forstår så er det mange muligheter for å finne en eventuell feil, men du bør kontakte en ekspert som kjenner akkurat denne motoren. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
StigA Svart 14.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2005 Ta den med til merkeverksted og be de gå over og så får du vite alt som er gåent eller bør skiftes også tar du med deg motoren hjem og fikser dette eller får dem til å fikse det, dette koster rundt 1000 kroner tror jeg gjore vertfall det på vår suzuki litt mindre motor kanskje men, jeg tror det er verdt det. <{POST_SNAPBACK}> Skulle gjerne gjort dette ja men er ikke noe merkeverksted her i nærheten.Heller ingen som har noe særlig peiling på båtmotorer i distriktet her. Vi skifter impeller og får den på vannet først. Og ser hvordan det går. Håper bare jeg får fikset den før den fine sommern slår inn for fullt..... Sitér dette innlegget Link to post
StigA Svart 14.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2005 Lurer på om du har vært i kontakt med et Evinrude/Johnson verksted for å forhøre deg om de har noe erfaring med denne feilen? Personlig trur jeg ikke impeller har noe med at motoren går dårlig når den blir varm. Hvor gammel er Motoren? Hvor mange timer har den gått? Har du målt kompresjon? Har du byttet plugger og eventuelle fuel-fulter? Er dette en forgassermotor eller Fich-motor? Hvordan er pluggledningene? Har du sjekket coilene? Ja som du sikkert forstår så er det mange muligheter for å finne en eventuell feil, men du bør kontakte en ekspert som kjenner akkurat denne motoren. <{POST_SNAPBACK}> Har ikke kontaktet noen ekspert på dette. Som jeg skrev i forrige innlegg så er det ikke noen som har noe særlig peil her i området. Har forhørt meg litt med en som har jobbet med båtmotorer i over 10 år og han tror heller ikke at dette kan skyldes kun impeller. Motoren er 90 modell. Hvor mange timer den har gått aner jeg ikke. Vet ikke om det er byttet plugger på den men vil tro dem er byttet siden dem har feilsøkt litt på den før. Coil er det visstnok ikke noe feil med. Men har fått med helt ny coil siden forrige eier trodde det var denne som var dårlig. Noe den ikke var. Skal nok alltids klare å finne feilen. Bare litt surt om det blir dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 14.April.2005 Del på Facebook Svart 14.April.2005 Har ikke kontaktet noen ekspert på dette. Som jeg skrev i forrige innlegg så er det ikke noen som har noe særlig peil her i området. Har forhørt meg litt med en som har jobbet med båtmotorer i over 10 år og han tror heller ikke at dette kan skyldes kun impeller. Motoren er 90 modell. Hvor mange timer den har gått aner jeg ikke. Vet ikke om det er byttet plugger på den men vil tro dem er byttet siden dem har feilsøkt litt på den før. Coil er det visstnok ikke noe feil med. Men har fått med helt ny coil siden forrige eier trodde det var denne som var dårlig. Noe den ikke var. Skal nok alltids klare å finne feilen. Bare litt surt om det blir dyrt. <{POST_SNAPBACK}> OK, det er jo mulig å ringe en leverandør som selger Evinrude. Jeg personlig har meget bra erfaring med Fishe Fritis i Trondheim - http://www.fischefritid.no/kontakt.phtml - eller Fishe Marin - http://www.fischemarine.no/htmlsider/div_s..._marine_as.html - dette er de fremste ekspertene på denne motoren. Det koster ikke noe å ringe..... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
StigA Svart 14.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2005 (redigert) Grunnen til at den dabber av ved høyt turtall når den er varm er at vannstråla ikke er hard nok. ikke bra nok kjøling... Kan dette skyldes impeller som er slitt eller er det NØDT til å være mer som spiller inn her? Redigert 14.April.2005 av StigA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 14.April.2005 Del på Facebook Svart 14.April.2005 Dersom du mener at det er for dårlig vanngjennomstrømning og at motoren blir varm så vil du observere følgende: 1. Dersom motoren blir for varm så vil alarmsystemet tre i kraft. 2. Dersom motoren blir varm og ikke alarmsystemet virker så vil du kunne se at det ryker damp fra vannstrålen. Vannet nesten koker. Har du opplevd dette? Dersom nei, ja da er min påstand at det fortsatt ikke er impelleren som er årsaken. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
StigA Svart 14.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2005 Dersom du mener at det er for dårlig vanngjennomstrømning og at motoren blir varm så vil du observere følgende: 1. Dersom motoren blir for varm så vil alarmsystemet tre i kraft. 2. Dersom motoren blir varm og ikke alarmsystemet virker så vil du kunne se at det ryker damp fra vannstrålen. Vannet nesten koker. Har du opplevd dette? Dersom nei, ja da er min påstand at det fortsatt ikke er impelleren som er årsaken. <{POST_SNAPBACK}> Nå har det seg slik at jeg aldri har kjørt båten før....Nettopp kjøpt den. Forrige eier sa at ja motoren blir varm og alarmsystemet trer i kraft. NULL peil på båt som jeg har. Men han fortalte at motoren hadde en føler som "skrudde" av motor slik at den ikke skulle skjære seg da den gikk varm.. regner med at dette er alarmen i dette tilfellet? Kontakter fische fritid og hører hva dem sier. :) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 14.April.2005 Del på Facebook Svart 14.April.2005 OK - så alarmsystemer trer i kraft altså, ja da forandrer saken seg "noe". Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
StigA Svart 14.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2005 Jeg prøver alt jeg kan her for at dere skal si at det kun er impeller som er ødelagt og som må skiftes.. hehe.. men har skjønt det er mer som spiller inn her. Håper bare ikke at alt dette her blir for dyrt. Tusen takk for alle gode svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 14.April.2005 Del på Facebook Svart 14.April.2005 Jeg er enig med de foran her som anbefaler å starte med å skifte impeller. En annen mulighet kan jo være at kjølekanalene er "grodd igjen" pga. saltavleiringer (hvis motoren har gått i saltvann og ikke har fått gå seg ren i ferskvann før vinteropplag). En tredje mulighet kan jo være at termostaten er defekt, men disse låser seg som regel i åpen tilstand, så dette burde snarere resultere i for lav temperatur enn for høy. Det du forteller tyder på at motoren er utstyrt med overopphetningsvern (setter ned turtallet og gir alarm), så da burde risikoen for at den er skadet pga. varmgang være liten. Her må du bare ta det trinnvis og se hva som skjer når du prøvekjører den med ny impeller. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 14.April.2005 Del på Facebook Svart 14.April.2005 Tror kanskje de siste som skriver her begynner å nærme seg... Jeg hadde tidligere en Evinrude V4 140 HK 1990-modell, som oppførte seg slik for to år siden, at når jeg hadde kjørt en stund så sank plutselig turtallet ned til ca 1500 rpm (uansett hvor gass-spaken sto), og alarmen hylte (overopphetingsvern). Du skriver at motoren "dabber" når den blir varm, - er det slik oppførsel som her beskrevet, altså at den plutselig mister all kraft og reduserer turtallet? I så fall holder jeg en knapp på termostatene (min hadde to stykker), jeg fikk merkeverksted til å se på motoren, og mekanikeren sa til min beskrivelse straks at dette tydet på defekte termostater. Hvilket også viste seg å være korrekt ved nærmere undersøkelse. Termostatene var ikke så dyre i seg selv, men det ble noen arbeidstimer skruing, husker ikke prisen, men mulig du kan skifte disse selv, om du er nevenyttig og kanskje har / skaffer deg en verkstedhåndbok. Uansett lykke til med feilsøkingen videre! Sitér dette innlegget Link to post
StigA Svart 14.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2005 Nå er jeg veldig lettet. I og med at motoren har slik "overopphetingsvern" så er vel sjansen for varmgang i motoren ganske så liten også.. om jeg skjønner rett? (Helt blank på motor......) Kanskje det ikke dreier seg om store kostnadene allikevel da. TUsen takk igjen for all hjelp.. Jeg skal si fra hvordan dette har gått og hva som er feilen da den er funnet. :) Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 14.April.2005 Del på Facebook Svart 14.April.2005 stor nokk motor, veit du hvor sånn ca for den går da? i full pine? Sitér dette innlegget Link to post
StigA Svart 14.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2005 ingen aning.. 50knop bør ikke være noe problem. Kamerat av meg har 19fot fletcher med 225hk v6 og den gjør 70knop. Min er tyngre men den gjør hvertfall 50knop. Så får håpe jeg får fikset den og sjekke hva den er god for :) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 14.April.2005 Del på Facebook Svart 14.April.2005 Bare sånn for nysjerrighetens skyld: hva står i manualen om impellerskifte? Mitt inntrykk er at du har hørt en del om impeller av folk med innombordsmotorer og overfører dette til din påhengsmotor - noe som ikke er riktig. Men uansett, og særlig når du ikke kjenner historien til motoren: det skader ikke å skifte impeller på en påhengsmotor. ( Jeg har mitt eget rulleblad med misforståelser når det gjelder impellerpumpe på påhengsmotor. Du finner det hovedsakelig her) Konklusjonen til slutt - som står i en annen tråd: det var ikke noe feil med min pumpe, den sto bare ike langt nok nede i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.