Jump to content

225hk v6 evinrude går dårlig når den blir varm

StigA

Recommended Posts

• 3 uker senere...

tror nok at jeg trenger litt hjelp med impellerskifte.. er det ingen i området i det hele tatt som har en viss peiling på dette her?

Vet ikke om jeg tør å begynne å skru selv, men om ingen kan hjelpe meg i løpet av et par uker er jeg jo bare nødt til å prøve det selv.... :(

Ingen som har lyst på litt lett-tjente penger da? :D

• 1 måned senere...

Da har impeller blitt byttet og båten prøvekjørt.

Det kommer fortsatt ikke noe kontrollSTRÅLE, det bare drypper.

Vi blåste gjennom slangene og ikke noe var tett.

Termostatene ble fjernet av forrige eier så det er ingen termostater i motoren nå.

Kjørte ikke lenge, men motoren ble veldig varm. Stoppet den med en gang og ble tauet i land. Heldigvis har den ikke satt seg tross all varmen.

Jeg HÅPER at det er impeller som er montert feil som gjør at den oppfører seg slik, men jeg tviler på at det er feilen.

Skal hvertfall ta den ned igjen imorra og se hvordan ståa er i undervannshuset... frustrerende dette her nå som det har vært så bra vær i helga.. :(

DA var kjøleproblemet feil.

Mekaniker kom igjen idag og han hadde funnet ut feilen allerede før han begynte å skru. Han trodde han selv hadde bommet på kjølerøret.. akkurat det hadde han gjort. Så nå er båten i orden når det gjelder kjøling.... MEN... den går fortsatt ikke som den skal da den er varm.. men når den er kald går den som en kule.. kjøling er helt i orden da den er varm også. Men når den er varm så detter den ned på turtall.

Nå er det ikke noen termostater i motoren så jeg skal kjøpe nye og sette i.

Men hva kan være problemet til dette da? vil ikke opp på turtall da den er varm...

Hvilken årsmodel er motor da... Kan det hende at siden den har vert varmkjørt må tennings enheten resettes eller noe slikt.. Siden den muligens ligger inne med feil..??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Den ble aldri så varm at det var noe farlig. Men kan begynne med å se på pluggene ja.

Kan det ha noe å si at jeg kjører uten termostater da?

Termostater er hvertfall bestilt uansett nå for det er vel ikke akkurat negativt å ha dem på plass.

Motoren er en 90 modell.

Det ser ut til at du kommer stadig nærmere en løsning. Det er bra! Det at motoren går bra når den er kald, skulle jo tyde på at det hadde med:

1) Tenning, cdi enhet, coil, plugg osv.

2) Termostat

Mener å huske at cdi enheten ble byttet ? I så fall er det vel kanskje nærliggende å tro at det har med termostatene å gjøre?

Jepp termostater er bestilt så håper dem kommer innen kort tid. BEstilte hos euro fritid men vet ikke hvordan dem her jeg?

Det at den detter på turtall gjør at den går i 35 knop i stedet for 50 knop. ;)

Mzx 3500omdreininger da den er varm..

Jepp termostater er bestilt så håper dem kommer innen kort tid. BEstilte hos euro fritid men vet ikke hvordan dem her jeg?

Det at den detter på turtall gjør at den går i 35 knop i stedet for 50 knop. ;)

Mzx 3500omdreininger da den er varm..

<{POST_SNAPBACK}>

Men da går den jo veldig behagelig da! Tar jo ikke mere enn 45min fra Gjøvik til Minnesund i 35 knop ):

Lykke til med termostatene!

Men da går den jo veldig behagelig da! Tar jo ikke mere enn 45min fra Gjøvik til Minnesund i 35 knop ):

Lykke til med termostatene!

<{POST_SNAPBACK}>

hehe.. joda sant nok. Har ikke noe veldig sterkt behov for å kjøre så mye fortere enn 35 knop.

MEN den bruker så jævli mye bensin nå som den ikke går som den skal.

Men det blir vel en ordning på det så fort jeg får termostatene får man tro.. :cool:

jaja.. så lenge varte det..

Startet opp og skulle utpå mjøsa nå men gikk heller dårlig.

Motoren hørtes rar ut ved oppstart men jeg kjørte ut.. kom så vidt ut havna før den stoppet..

Kjører rolig fremover, men stopper etterhvert. Da jeg gir full gass stopper den tvert.

Hørtes ut som den gikk bare på fem da jeg startet den opp nå også.

Den gikk da som den pleier igår men... (som den skal når den er kald men dabber av når den er varm...)

Nå begynner jeg å bli mektig lei av denne motoren..

Redigert av StigA (see edit history)

HEI OG HÅ LA SKUTEN GÅ :sailing:

-For å ta i bruk min mekaniske bakgrunn. Jeg er 100 prosent sikker på at dette her har med choken å gjøre

-Men det skader ikke å få i :

1-Termostat (visst ikke termostat er montert vil det ta betraktelig lengre tid før motor oppnår arbeids temperatur, visst den i det hele tatt gjør det....En motor skal egentlig gå på tom gang til den har nådd arbeids temperatur....Men denne motoren her kan ha blitt kjørt bånn pinne mens den var "kald". En sylinder er kon når den er kald.. og gjevner seg ut når den blir varm...Den blir mest slitt når den er kon

2-nye tennplugger ( etter spesifikasjoner)

3-nye tennplugg ledninger ( etter spesifikasjoner pass på at det ikke er for stor eller for liten motstand i kablene)

4-nytt olje filter (evt.)

5-nytt luft filter (evt.)

6-ny gear og motor olje (evt. det er forskjellige typer, ikke bare hell på noe..rette spesifikasjoner)

Det som jeg har nevnt ovenfor har ikke noe med problemet ditt å gjøre, det er bare greit å ha i orden

Men prøv no for guds skyld å sjekke choken...det er der din jævel sitter

-Spørsmål:

1-Når motoren er blitt varm å turtallet synker...ta gassen da helt ned....visst motoren da stopper. Bør det i allefall være choken

2-Hvor lenge må du vente før motoren går som normalt igjen( visst du slår den av)

3-Visst motoren er gått varm og du stopper den...er det da problemer med å starte den...da tyder det og på problemer med choken

Håper du får det til...visst du har noen spørsmål: orjan_vagenes@hotmail.com

Tror kanskje de siste som skriver her begynner å nærme seg...

Jeg hadde tidligere en Evinrude V4 140 HK 1990-modell, som oppførte seg slik for to år siden, at når jeg hadde kjørt en stund så sank plutselig turtallet ned til ca 1500 rpm (uansett hvor gass-spaken sto), og alarmen hylte (overopphetingsvern). Du skriver at motoren "dabber" når den blir varm, - er det slik oppførsel som her beskrevet, altså at den plutselig mister all kraft og reduserer turtallet?

I så fall holder jeg en knapp på termostatene (min hadde to stykker), jeg fikk merkeverksted til å se på motoren, og mekanikeren sa til min beskrivelse straks at dette tydet på defekte termostater. Hvilket også viste seg å være korrekt ved nærmere undersøkelse. Termostatene var ikke så dyre i seg selv, men det ble noen arbeidstimer skruing, husker ikke prisen, men mulig du kan skifte disse selv, om du er nevenyttig og kanskje har / skaffer deg en verkstedhåndbok.

Uansett lykke til med feilsøkingen videre!

<{POST_SNAPBACK}>

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det er noe annet visst termostatene er montert og er defekt

For da slipper de ikke inn nokk kjølevann (fører til overoppheting), men her så vidt jeg forsto var ikke termostatene montert (derav ikke samme problem)

Det ser ut til at du kommer stadig nærmere en løsning. Det er bra! Det at motoren går bra når den er kald, skulle jo tyde på at det hadde med:

1) Tenning, cdi enhet, coil, plugg osv.

2) Termostat

Mener å huske at cdi enheten ble byttet ? I så fall er det vel kanskje nærliggende å tro at det har med termostatene å gjøre?

<{POST_SNAPBACK}>

Så vidt jeg vet har

Cdi enhet noe å gjøre med innsprøytning, og kanskje til og med på diesel motor

Dette er en motor med forgasser...Som jeg har sagt tidligere, jeg tror det er feil på choken....

Visst det er flere forgassere, skal disse nullstilles de skal gjøre det samme samtidig....Så visst choken er defekt eller noe på 1 forgasser eller dysen er tettet av drit i en forgasser.Så vidt jeg har forstått er det ikke noe bensin filter før disse forgasserne

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-VIKTIG-VIKTIG-VIKTIG-VIKTIG-VIKTIG-VIKTIG-VIKTIG-VIKTIG-VIKTIG-VIKTIG-VIKTIG-VIKTIG-

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det kan være coilen eller coilene som er gåen...De skal jo være olje kjølt...men visst de ikke er byttet på lenge.. vil ikke kjølingen virke noe særlig og de vil bli overopphetet etter kort stund med kjøring

-Sjekk dette før du tenker på noe av det jeg har skrevet under forgasser rep er kostbart visst du ikke kan selv

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-Jeg dette her kan dreie seg om flere problemer

Men nå er jo det andre fikset:

-Kjølingen

-termostater

-bensin tilførsel

Neste steg må være forgasser....Det er de som styrer alt...

når shoken er på..sperrer den for luften slik at det blir mer bensin i forhold til luft...dette funker greit når motoren er kald..men når den blir varm NOPE...visst dette hadde gjelt alle forgasserne tror jeg motoren hadde stoppet på lavt turtall, men visst det gjelder en eller to vet ikke hvor mange som er på den her motoren....(da blir motoren halveis kvelt)

Hoste lyder fra motor kan tyde på feil tenning...tenningen på båt motor styres ikke av fordele..men av coiler...disse coilene styres av sensorer og følere....du må være sikker på at de er 100% visst en av de er litt deffekt kan det skape baluba...sjekk ledninger se etter knekker på ledninger se etter eiring...ting må ha kontakt......

cdi enhet er ny. Coil er ny. Plugger er helt nye.

Å justere 6 forgassere blir jo litt jobb.. men kjenner en mekaniker som kan fikse jobben.

Kan det ikke være at den er for kald da?

Termostatene er jo ikke der.. (er bestilt) motoren får for mye bensin og kveler seg..

Blir spennende å montere termostater og se om det har noe som helst virkning...

Å justere 6 forgassere blir jo litt jobb.. men kjenner en mekaniker som kan fikse jobben.

Termostatene er jo ikke der..  (er bestilt)  motoren får for mye bensin og kveler seg..

Blir spennende å montere termostater og se om det har noe som helst virkning...

<{POST_SNAPBACK}>

du sier at motoren får for mye bensin, det betyr at chocken har hengt seg opp..

JOH

Hadde maken motor bare 95mod. som skjærte seg p.g.a. for tynne bensinslanger , som gir

dårlig smøring. For lite bensin gjør at bensinpumpa ikke gir riktig blanding olje/bensin , for det er en

kombinert olje/bensin pumpe. Dermed går motoren varm.

Å justere 6 forgassere blir jo litt jobb.. men kjenner en mekaniker som kan fikse jobben:

-6 forgassere, det var no å ta litt i.Det er kan umulig være 6 forgassere på en v6er kan bare ikke se det for meg.Det er ikke throttle bodies som står på der da....Det vil si visst dette er en 2 takter så er det vel mulig med 6 forgassere...men er det en 4 takter..er 3 forgassere egentlig plenti

TA NOEN BILDER AV MOTOREN DA

Termostatene er jo ikke der:

-Dette har jeg svart på i ett innlegg over

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...