Jump to content

Lucas 128SA Tenningslås - hvor kan man få ny


Samantha

Recommended Posts

Med litt manglende grunnkunnskaper og forarbeid bestilte jeg opp en ny Dynamo til min BMC Commander, da den gamle hadde begynt å gi lav spenning. Dynamoen kom kjapt i posten, og ble forsøkt satt inn med mye gnistregn når batteriet ble koblet til. Nå er den gamle satt på plass igjen, men all strøm på instrumentpanelet og tilhørende brytere er borte når jeg vrir om nøkkelen, og ingen liv i startmotor.

 

Har brukt flere timer med måleapparat i motoren og koblinger, og kan ikke skjønne annet enn at tenningslåsen har tatt kvelden (muligens sammen med noe annet). Har forsøkt å finne en ny på nett, men finner ikke samme modell - Lucas 128SA - 35662D. Noen som kjenner til alternativ som kan benyttes, se bilde under.

 

Har forsøkt å måle motstand mellom de forskjellige punktene når jeg vrir på nøkkelen, men uten noen god forståelse av hva det skal gi, kan jeg ikke helt si at den er iorden, eller ikke. Måler 12 V (- pol) på alle ledninger som går inn på tenningslåsen.

 

Noen som har noen koblingsskjema tilgjengelig for denne?

 

 

Når jeg vrir på nøkkelen:

Tenning på:

Punkt 1 og 2 kobles inn (0 ohm), men vakler litt - slår ikke inn ved normal bryter stilling. Ingen andre kobles inn.

 

Vri til Starter:

Punkt 1,2 og 4 kobles inn/sammen.

 

Vri til gløding:

Punkt 1 og 3 kobles inn.

 

 

Opplever mye vakling i motstand, så jeg er litt usikker på om den faktisk har tatt kvelden, eller hva det kan være.

 

Tar gjerne imot innspill på hva som kan ha gått galt utover tenningslås.

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/55/55566/20140622_192634.jpg

 

 

 

Link to post

Huff og huff

ny dynamo og gnistregn, då er sannsynligheten stor for at den dynamoen har sagt god natt :nonod:

Men utifrå dei målingane som er presentert av tenningslåsen, so er dette ein heilt ordinær sak til motor med gløding, men dette med vakkel i forbindelsen mellom 1 og 2 er ille. Det ser ogso ut som det har vore noko varmt inni der, ved bokstavane NG i ordet England.

Men utifrå målingane kan eg sei kva dei forskjellige skal til, og eg set inn ein parantes ned Bosch sitt nummer på samme.

1 er den som skal ha strøm frå batteriet (30)

2 er til tenning. instrumenter og slikt (15)

3 er til gløding (17&19)

4 er til start. (50)

 

Du kan jo ogso forsøka å google Bosch 0 342 315 001 og sjå om den ser grei ut.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post

Takk for svar til Dinamo og NorWolf. Ser ut som Lucas 128SA den de har på økonomideler, skal sjekke litt nærmere. For å teste konseptet med mistanke om tenningslås lurer jeg på om jeg kan tjuvkoble litt uten å gjøre mer ugang (brent barn skyr elektrisitet ) - Feks 1 og 2 og se om det gir strøm i panelet, 1 -2 og 4 for å se om starteren slår inn ?

Link to post

Hvis disse motorene er koblet opp til instrumentpanelet etter det koblingsskjema som fulgte med dem engang på 70 tallet er det nok noe som bør endres. Der gikk ladekabel fra dynamo opp til ett ampermeter og så ned igjen til starterens store + kontakt mener jeg å huske. En omvei for ladestrømmen og ampermeteret kan fort lage trøbbel. Det er jo lett og se om ladekabel går opp til instrumentet om dere har det, og da er det kanskje verdt og sjekke nøye for brente kontakter osv . og helst få ladingen flyttet bort herfra. Det kan fort ta knekken på en dynamo om noe svikter der.

Videre har den ikke rele for glødingen. Den kjører all strømmen som glødingen trenger rett gjennom nøkkelen. Det fører til unødvendig belastning på nøkkel og kabel, og lang glødetid. Sett heller på et rele på min. 100 amp med skikkelig kabling og varsellampe, og kort avstand mellom batteri og motor.

Samantha : For å teste konseptet med mistanke om tenningslås lurer jeg på om jeg kan tjuvkoble litt uten å gjøre mer ugang (brent barn skyr elektrisitet ) -

 

Det går jo det, men en prøvelampe koster noen få kr. og er kanskje det beste til slikt, så slipper du gnistregnet :smiley: og som er veldig grei og ha liggende om bord.

Link to post

Takker for gode råd, fant en brent kontakt/kobling på plussledningen som gikk fra dynamoen opp til tenningslåsen så nå snurrer alt igjen, men ladingen er like dårlig med gammel dynamo. Har kjørt en diodetest på den nye dynamoen som ser ut til å være ok, samt gått litt over koblingene. Virker som - og + er byttet i forhold til skjema på min gamle på to av koblingene, var nok litt for enkel i tankegangen at så lenge kontakt passer, så er det det samme. Installasjonsveiledningen som fulgte med var lite beskrivende, og ingen merking på hva de forskjellige koblingene var (WPS 14037). Venter fortsatt på svar fra KD trading på en mer utfyllende koblingsveiledning.

 

Er jeg optimist som håper på at den nye dynamoen fortsatt kan brukes om jeg får styr på koblingene, eller er regulatoren gåen selvom diodene sannsynligvis ikke er det?

 

Skal sjekke det med ledningen, mener å huske at det var denne det var brudd i. Får vurdere å trekke om.

Link to post

Optimist skal man alltid være, men det spørs jo litt hvor gnistregnet kom i fra? Kom det fra utvendig kabling eller batteripolene er det kanskje håp, men kom det innvendig fra dynamo blir jeg mer skeptisk. Hvis du legger opp bilder av tilkoblingspunktene og evt. merking kan vi sikkert hjelpe deg videre.

Link to post
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...