Jump to content

Tips til fine plasser på sørlandet

Andreas POLKEN

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Vi betalte 500Nkr/Døgn sidst vi besøgte Arandal Seilforening.

Så ved du hvad du er oppe imod og skal undgå.

Vi kommer der ikke mere og undgår nu også Norge i det hele taget.,,,trods vi har været på Sørlandet en 13 til 14 gange,,,

God Sommer!

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Skal du finne uthavner på sørlandet i fellesferieren som ikke er overfylt må du til Søgne, Mandal og vestover. Her opplever vi god plass i ferien - de lokale er på tur vestover - østover eller sydover, vestlendingene farer forbi for å "starte" ferien i Blindleia, og østlendingene snur i Blindleia, Kristiansand eller til nød i Ny Hellesund.

Vi opplever også godt med plass i Kristiansandsfjorden i fellesferien - UNNTATT Stokken og gjestehavna. Få som ligger ute på øyene - prøv Bragdøya på syd, vest eller nordsiden eller Langøya mot øst, samt Risøya litt ute i fjorden.

På veien nedover kysten må du også innom holmene på utsiden av Sandøya og Askøya i Tvedestrand.

Etter mitt syn er den fineste skjærgården på sørlandet utenfor Tvedestraand og Søgne.

-velkommen og god ferie!

BMF unngår du Norge kun pga en dårlig opplevelse med pris på Seilerhytta? Vi har fartet rundt i 20 år og har vært både i Danmark og Sverige en rekke ganger. Men vi finner alltid best plass i uthavnene på Sørlandet. I Arendal Andreas er det fint i Færvigkilen ( hovekilen) og Nidelva som Bjørn sier.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Guest Avmønstret#

Kan jo hende.bmf har 50 fot eller noe.. Men om han har.vanlig båt og det ikke inkluderer fotmassasje eller noe så er det vel fort et ran.

Er først tilliten brutt så.. 320,- for natta med vår 31 foter, som vi betaler i natt betyr at Skjærshalden neppe blir brukt igjen. Det er latterlig dyrt. Tror det er for seint på kvelden nå til at fotmassøsene dukker opp. :-)

Er ikke gjerrig og har penger nok men skal jo ha noe igjen for de.

500 Nkr/døgn som Arendal Seilforening præsenterede os for for et par år siden er top målet & dermed dråben der fik bægeret til at flyde over,,,,

Om de senere er kommer til fornuft og har sat prisen ned ved jeg ikke,,,,

Alt ialt som ikke Norsk er der vel også andre "problemer", fx 2 glas hvidvin + pizza på en fortogs restaurent koster også "kassen" ,,, og jeg tør slet ikke tænke på hvad en pakke cigaretter koster.

Men dejlig strækning henover sørlandet som vi som sagt har besøgt mange gange siden 1st gang 1984 hvor alt stort set var gratis,,,da måtte man dog gå på hotel for at få et bad :-) - og jo - jeg kender udmærket ude plasserne nær Arendal :-)

Vedr prisniveau kan jeg da nævne at både Skagen & Anholt har forsøgt sig med prisstigning uden succes - eneste resultat var at sejlerne udeblev. Nu er prisen sat ned. Ligger pt på Anholt til 150kr / Døgn.

Fortsat god sommer & Velkommen tilbage til Danmark når lejligheden byder sig :-)

/BMF

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

På sørlandet er det ikke havnene (byene) som er den store opplevelsen!forsovet er de pitoreske og svert forskjellige fra danske havner, heri og priser på det meste.

Nei skal du oppleve sørlandsk sommer, så skal du finne deg en uthavn blandt blankskurte skjær. Ligge i kanten mellom hav og land. Se dønningens dovne svell. Høre måker, tærner og tjeld. Det koster ikke noe ogdu opplever det i hvertfall ikke i Danmark.

På strekkningen fra Jomfruland til Søgne er det et utall av slike steder, og er du heldig kan du oppleve det sammen med nye bekjentskaper, eller helt alene.

God tur! :-)

Aileen ll

Guest Avmønstret#

@Pinkvin - Vi sejler en Diva 35 der måler 10.80 meter

"Er ikke gjerrig og har penger nok men skal jo ha noe igjen for de." - right you are :-)

Ok, da er det et ran.

Om de ikke tilbyr noe spesielt eller ekstra så er der noe nær en gjestehavnfelle/svindel.

Om prisen først hadde blitt kjent om morgenen hadde jeg betalt noe nær "vanlig pris " og dradd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...