Jump to content

Termotopp Z bilvarmer i båt, er det noe som vil fungere?

overoe

Recommended Posts

Jeg vurderer å sette inn vannvarmer i båten for å få varmtvann og som tilleggsvarmer i kokpit. Er det noen som har erfaring med Webasto Termo topp Z bilvarmer i båt?

Har den noen begrensninger, jeg vet fra tidligere av at bilvarmerer ofte har tilmålt drivstoffmengde for 1 time og så stopper den? eller vil ikke det være tilfelle med stigerør fra dieseltank?

Er andre varmere å foretrekke?

Har hørt fleire som monterer vannvarmer frå hugde biler. Einaste kluet er å finne fargane på ledningane til start og stopp kanskje, men eg har sett tips til det også, men mulig det var eber.

Tilmålt dieselmengde har eg ingen kjennskap til, alle eg har sett har hatt pumpe.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Webasto TermoTop C/Z fungerer helt greit i båt. "C" versjonen er en varmer som fungerer også når bilen er parkert, det vil st at den har egen sirkulasjonspumpe. "Z" utgaven får startspenning når bilen starter, og hjelper til å få bilen hurtigere varm.

Det finnes flere forskjellige programvare installert på Webasto TT varmerene, jeg har f.eks. to kort hjemme, det ene kommer fra Peugeot (leses av med diagnose verktøy) og den andre er fra en T5 Caravelle. Peugeot varianten er enkel i bruk, da den kun skal ha +12Volt på en av pinnene. T5 Caravelle kortet integreres i bilens kontrollsystem og styres via CAN-bus. Det kortet har jeg lagt i diverse-skuffen da jeg ikke får brukt det. (Noen som har Caravelle T5 og trenger kort ?? Si fra!)

Det er ikke snakk om tilmålt diesel mengde for 1 time, men en timer i software som skrur den av automatisk etter en time. Diesel hentes fra tanken, som normalt.

Den Peugeot varmeren jeg har, koblet jeg til badebassenget til ungene (1000-liters basseng) og kjørte i timesvis uten at noen timer slo inn. Varmet vannet opp til omtrent 35 grader etter ca. 6 timer :-)

Ta kontakt med "Choaker" her på forumet, han har muligens noen Webastoer liggende. Tror han driver med bilopphugging.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...