Gondron Startet 23.Juni.2014 Del på Facebook Startet 23.Juni.2014 Er det noen gode løysninger på å transfomere 230V til 12 Volt så ein kan ligge på båten sitt strømnett ved bruk av landstrøm. Og under drift transfomere 12 volt til 230 V så barna kan lade PC osv under overfarter. 12V til 230 så ser eg at Biltema har spenningsomformer som sikkert er meir enn god nok til dette bruket, men spør alikevell. Mvh Ny båteiger. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Når du ligger på land strøm bruker du en batterilader til dette formålet. Da får du ut 12 volt. Å ladet batterier samtidig. Under motorgange kan du montere inn en inverter. Skal du ha pc eller annen fin elektronikk kan det være lurt å bruke en sinus inverter. De har mere stabil strøm og skader ikke fintfølende elektronikk. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chiefengineer Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Tenk nøye gjennom hvilke behov du skal dekke før du går igang med prosjekteringen. Hvor stor kapasitet på 230V systemet trenger du.? Inverter med evt. nettprioritering til forsyning av alle stikk, eller trenger du kun 230 uttak lokalt i inverteren?. Mulig utbygging av batteribank i framtiden? (kapasitet på lader) etc. Det lønner seg å gjøre en grundig jobb på denne siden før du starter utbyggingen. Sitér dette innlegget Link to post
Gondron Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Eg trenger ikkje nettprioritering på stikkene, Batterilader va det eg tenke var muligheten jah og ein grei løysning. Men kapasiteten på batteri er meir intressant om vi eventuelt skal ankre opp uten landstrøm Kan eg rekne det om så enkelt som 110Ah * 12 V = 1320 W tilgjengeli på Batteriet før det er utladet? For eg vurderer å installere ei batteri til dette forbruket, eit starte batteri for motor og eit forbruksbatteri under landligg for lys, vannpumpe, lading av mobiler og PC. Ei varmevifte blir vell å trekke for mye ut av eit batteri når ein ligger uten landstrøm. Det er ein liten båt. 24 fot Scand. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Du kan ikke tømme forbruksbanken hel, og helst ikke mer enn 50 %. I tillegg får du noe svinn i inverteren, så regnestykket blir kanskje mer som 110 * 0,5 * 0,9 * 12 = 594 Wh. Varmeovn drar alt for mye, det kan stå på 1 KW i ca en halvtime så er forbruksbanken tappet max. Du har heller ikke mer enn noen timer PC-bruk på den batteribanken, men med forsiktig bruk vil det være kjekt å ha. Sitér dette innlegget Link to post
Gondron Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Var det eg trudde med Varmevifta at det var berre å gje opp. Da bør vi vertfall ikkje gå for mindre batteri enn 110 Ah. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Vil tro du raskt trenger mer, så kanskje vurdere å dra til litt først som sist. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Hei Låner tråden din litt Gondron, Hvor stor sinus inverter trengs for å lade en bærbar pc ? larss Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Hei Låner tråden din litt Gondron, Hvor stor sinus inverter trengs for å lade en bærbar pc ? larss 150 watt. Den bør alltid kunne levere mere watt enn hva AC-adapteret trekker på max. (som oftest 90 watt på de) Du trenger ikke sinus-inverter til et laptopadapter. De har sinuskurve-korreksjon (PFC (Power Factor Correction), står på ac-klumpen). Så om det bare er til laptop/nettbrett, trengs inne ren sinus. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Hvor stor inverter du trenger ser du på laderen du allerede har. Min maskin (Dell Latitude E6230) kjører 1,5A på 220 Volt, dvs 330watt. Den sender videre 19,5 volt og 3.34A, dvs den sender videre 65 watt. Jeg vil anbefale at du holder deg på 12 volt stikk, og en omformer, f.eks http://www.clasohlson.com/no/Targus-12-V-batterieliminator-for-laptop/38-5535 Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
larss Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Ok, takker larss Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Min maskin (Dell Latitude E6230) kjører 1,5A på 220 Volt, dvs 330watt. Den trekker nok ikke mer enn de 65 watt ut fra 220 volt ? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Primærsiden sier 100-240v-1.5A, så kanskje den nøyer seg med 150 watt. men det går nok mer enn 65 watt, selv om det fortsatt er mulig å ta på den. Skulle jeg kjørt den gjennom en 12-220v konverter, vil jeg tippe det ville gått ca 10 amp, kanskje mere, mens med en DC-konverter fra 12-19.5 volt tipper jeg vil ligge på ~6 amp. Og det er under fullt trekk, Når pc'n er fulladet vil en dc-dc konverter trekke ganske mye mindre, mens en 12-220-19 volt løsning fortsatt vil trekke ganske mye. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.