bjoris Startet 23.Juni.2014 Del på Facebook Startet 23.Juni.2014 (redigert) En nabobåt opplevde at mannhullet på dieseltanken sprakk og det ble ved fylling fylt ca 100 liter diesel inn i båten, før en oppdaget at noe var galt. Ca 65 liter samlet seg under motoren, vi fikk dette ganske fort ut med en elektrisk lensepumpe og har skylt med ferskvann og zalo i motorrommet. Dieselen legger seg oppå vannet og dermed fikk vi ut alt. Til slutt brukte vi vakumpumpa til oljeskifte for å få restene, vi har også fått ut ca 30 liter fra under pentryet, her er det helt kull knytt umulig å komme til for å se og vaske så vi har brukt samme prinsipp her, sugd ut med vakumpumpa og rent inn igjen vann/zalo blanding og sugd dette ut igjen. Vi har lyttet på utsiden for å sjekke at slangen fra vakumpumpa har vært overalt innenfor dette skottet. Spørsmålet nå er jo om det er noe mer en burde gjort, jeg føler meg ganske sikker på at all diesel er ute nå, litt har nok trukket inn i motorromsisolasjonen så den må en vurdere å bytte, men eller anser jeg denne jobben som vellykket og det er pt knapt merkbar lukt i båten. Nå står alt åpent for lufting. Vel, spørsmålet er om det finnes bedre produkter en zalo og rense med for å gardere seg med at dette blir HELT bra igjen... Redigert 23.Juni.2014 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
index Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Zalo er veldig bra det. Salmiakkvann er også meget effektivt som fettløser, men lukter også en del i seg selv. Kanskje det kunne vært en ide å leie en osongenerator en ukes tid for å fjerne de siste rester av diesellukt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Jeg har god erfaring med sånn blå sprayvask til speil/vinduer. Jif Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Kaldavfetting fra Biltema får også skryt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 I og med at du sier det knapt er merkbar lukt i båten, tror jeg du skal være fornøyd. Fortsett med god lufting, og sett eventuelt noen åpne skåler med eddik rundt om kring. Da tror jeg du blir helt kvitt lukten om ikke så lang tid. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avmønstret5 Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 For slik lekkasje er vel motorvask (Allan E) vanlig å bruke. Ettervask med Zalo og vær fornøyd som Lars sier ;-) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Felleskjøpets Fjøsvask er det en del som bruker i motorrom. Kraftige saker Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 (redigert) Jeg anbefaler etanol (rødsprit), det har jeg selv brukt med stort hell til å vaske vekk dieselsøl på glassfiberflater. Litt værre med flater som trekker diesel, slik som treverk eller ... førstebåten min hadde et korkbelegg på dørken som ble gjennomtrukket av diesel! Det viktigste er at man setter i gang med tiltak umiddelbart, før lukta får tid til å sette seg, og det er tydeligvis gjort her. Jeg er skeptisk til å sette ut skåler med eddik - mange hevder det virker, men jeg forstår ikke hvordan det kan ha noe for seg. Forøvrig ... Båtwiki om båtlukt - Båtwiki om inneombords rengjøring Redigert 24.Juni.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
znick Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Syntetiske vaskemidler som Zalo er i utgangspunktet langt mer effektivt til å fjerne store mengder diesel enn f.eks rødsprit og salmiakk. Syntetiske vaskemidler består av molekyler som har en "fettelskende" ende og en "vannelskende" ende. Molekylene kapsler inn fettet og tar det med seg i vannfasen, slik at den lett lar seg transportere vekk med vannstrømmen. Rødsprit og salmiakk er mer effektivt til å fjerne gjenstridig fettbelegg. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 jeg betviler ikke på at zalo er mer effektivt enn rødsprit ... problemet er at det ikke er så trivielt å vaske bort zalo! Rødsprit kan man helle i rikelige mengder over "skadestedet", tørke vekk med en svamp og så er det bare å ventilere båten. Heller man rikelige mengder zalo over "skadestedet", så har man helsikes mye arbeid forran seg med å få vekk zalo'en! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.