Jump to content

Dieseldyr" har jeg fått dieseldyr på tanken?


BOBO II

Recommended Posts

Ble litt paff i går når jeg tappet av racor filtrene mine. Noen som har en formening om hva dette kan være.

Er det disse berømte dyra som har fått tid til og vokse i mine tanker ila våren??

er nesten 100% sikker på at det ikke er vann i tankene mine etter avtapping til gjennomsiktige flaske var det ikke noe vann og se.

 

https://www.youtube.com/watch?v=YxLvJUSd9gA

 

er glad for tilbakemeldinger da ferien starter til uken.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Dieseldyr. Tror ikke jeg hadde latt den skvette der skremme livet av meg. Bytt grovfilter.

 

Det er så mange år siden jeg byttet dieselfiltre at jeg husker ikke. Men bollen under vannutskilleren er helt gjennomsiktig, ikke vann, ikke rusk, ikke dyr. Dieselen på tanken er tilnærmet like ren. Nå går ikke motoren min ikke mer enn rundt 50 timer/år.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Hadde kjørt på en runde med BioProtect2 for å drepe eksisterende dyr og hindre utvikling av nye.

Så kan du prøve å tappe/ suge ut av bunn av tankene når det passer seg.

Hadde hatt med meg godt med filtre på ferien for sikkerhets skyld. Er du heldig er det ikke så mye det er snakk om og at det ender i grovfilteret ila ferien om du får husket båten litt.

Mvh. SAP

Link to post

Tenkte meg at det var en begynnelse på disse dyra .

har en 5 liter med omega tilsetting fra Relectra ombord som jeg ikke har tatt i bruk enda. fyller dobbelt dose og kjøper en del ekstra fin og grovfilter slik at det blir mulig og bytte underveis

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Hvis du har et 'fingerbøl' vann på tanken, så kommer dyrene i løpet av noen måneder. Men de opptar ikke mer plass enn vannet tilsier. Jeg hadde en liten koloni tidligere. Sugde opp 5 liter diesel som inneholdt en liten antydning dyr/vann fra bunnen av tanken. Siden har det ikke vært noe liv nedi der, uten at jeg har benyttet kjemikalier. Men det er greit å slenge på litt 'killer'. Jeg ville dog holdt meg til bruksanvisningen når det gjelder dosering.

Link to post

På videoen så dette ikke spesielt seigt eller slimete ut, men heller noe som var litt "støvete"?

 

Tror jeg ville gjort som foreslått: hatt på riktig dose bioprotect 2 og tatt med noen ekstra filtre på tur. Jeg var ikke klar over at Omega produktene som nevnes her var dieseldyrdrepere, men det er det kanskje?

Link to post

Jeg støtter forslaget om BioProtect 2. I foreskrevet dose.

 

Forøvrig synes jeg frykten for dieseldyr virker noe overdrevet, i alle fall for oss som ikke har common rail-motorer. Jeg har tappet av ganske store mengder vann og grums fra styrbord vannutskiller det siste året, uten at det ser ut til å ha vært i nærheten av å tette igjen mine filtre. Nå har jeg riktignok Separ 30 mikron grovfiltre, så det er ikke helt likt Bergstad sine, men forskjellen er vel ikke all verdens.

 

Jeg tok en "kur" med BioProtect 2 i fjor høst etter at jeg fikk montert nytt tanklokk. Så ikke noen endring i hvor mye "grums" som ble utfelt, men det har i alle fall ikke økt.

Øivind

Link to post

...................

Forøvrig synes jeg frykten for dieseldyr virker noe overdrevet, i alle fall for oss som ikke har common rail-motorer. ................

.............

Dieseldyr eller grums. Nå kjenner jeg faktisk flere som har fått motorstopp under veis pga. tette filtere med dieselmotor uten cr. I ett tilfelle ble de reddet i siste liten fra å gå på skjær i store bølger.

 

Første bud er: Hold tanken fri for vann. Da trenger du ingen tilsetninger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Nå har jeg for vane og bytte grovfilter og finfilter før ferie og etter ferie. har ikke hatt noe problemer eller grums før nå i dieseltankene.

 

http://www.norskindustriolje.no/Files/Filer/TekniskNiO/Omega/903brosj.pdf

Fante denne linken hos norsk industriolje. Har dette produktet samme effekt som BioProtect 2 "

Ønsker jo og bruke det jeg har fra før, den 5 liter jeg har med Omega 903 koster kr 2950.-.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Kostnad ved en flaske bioprotect er vel 400 kr, dvs et dråpe i havet kontra videre trøbbel med dieseldyr. Og med din type båt tilsvarer vel dette 10-15 minutter på marsjfart, så beløpet er ubetydelig i båtbudsjettsammenheng.

 

Mer interessant: hvor fylte du diesel sist? Hadde selv gullende rene filtre før jeg plutselig var uheldig med en dieselleveranse. Så har det blitt bedre, før jeg igjen hadde leveranse fra 'mistenkte', og jammen meg tiltok problemet igjen. Så nå har jeg strøket en dieselbilleverandør fra min liste over dieselleverandører. Og jeg er - etter havneryktene - ikke de eneste som har måttet øke frekvensen på dieselfilterskift etter leveranser derfra.

 

Du får velge leverandør med omhu

Link to post

For oss med cr-motor er det ikke dieseldyr som er den største faren, men VANN. Få bort vannet fra tanken, så er også problemet med dieseldyr løst Og det gjelder alle. Det er mulig at en emulgator kan være greit for klassisk dieselmotor, men bruk for all del ikke det dersom du har common rail. Bruk av Hammerdown kostet meg full overhaling med skifte av høytrykkspumpe og injektorer etter at jeg fikk vann i tankene. Nå sjekker jeg tankene mhp. vann etter hver tanking.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Nå ser ikke jeg på kostnadene på aditativer som det største utlegget. Hvis Bioprotect 2 er best bruker jeg det. :yesnod:

Siste jeg fylte opp tankene mine var på Sætre marina. har fylt der før iom at RS skøyta på Oscarsborg fyller eller har avtale der. Vet også at RS Gutta tar dieselprøver nesten vær eneste gang dem fyller for og være sikker på at dieselen er ren i tilfelle noe skjer med motorer.

Føler meg ganske trygg på at de ikke tørr ta noen snarveier for og tjene noen slanter ekstra der i gården

I dag skal jeg hente 6 dyser som har vært til justering og dysespissbytte hos Asker elektro godt og ha med noen ekstra :giggle:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Jeg driver å suger ut dieseldyr av tanken min nå.. Jeg skjønte hvorfor forrige eier hadde satt en 30 liters utenbordstank bak når jeg begynte å suge opp greiene i bånn var det vel 20 liter vann.. Så 10 liter md grums å dyr.. Å da lurer jeg på om jeg skal bytte tanklokk gitt da detta ikke ser ut til å være tett.. Eller får man bytta bare pakninga??

Link to post

Nå ser ikke jeg på kostnadene på aditativer som det største utlegget. Hvis Bioprotect 2 er best bruker jeg det. :yesnod:

Siste jeg fylte opp tankene mine var på Sætre marina. har fylt der før iom at RS skøyta på Oscarsborg fyller eller har avtale der. Vet også at RS Gutta tar dieselprøver nesten vær eneste gang dem fyller for og være sikker på at dieselen er ren i tilfelle noe skjer med motorer.

Føler meg ganske trygg på at de ikke tørr ta noen snarveier for og tjene noen slanter ekstra der i gården

I dag skal jeg hente 6 dyser som har vært til justering og dysespissbytte hos Asker elektro godt og ha med noen ekstra :giggle:

 

Det er desverre ingen garanti dersom man fyller et sted man har god erfaring med. Jeg fyller stort sett på samme sted og har hatt dårlig erfaring EN gang, og det forårsaket motorhavari. Da fikk jeg noen liter vann sammen med dieselen på begge tankene. Ellers har det vært helt rent hver gang. Det vet jeg 100% fordi jeg sjekker umiddelbart etter hver tanking (klok av skade). Så nå stoler jeg ikke lenger på noen (andre enn meg selv).

 

Og når det gjelder additiver: noen ganger gjør de mer skade enn nytte. Emulgator drar vannet gjennom vannutskiller og inn i pumpe og dyser der det blir utfelt igjen når motoren står. Bioprotect og lignende kan gi resistente bakterier. Alt dette er unødvendig når du ikke har vann på tanken. Man bør derfor ordne med avsuging eller avtapping fra laveste punkt og sjekke ofte.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hei

 

Angående vann og dårlig diesel på marinaer så har jeg også erfart dette. Tror det har litt å si når på året en fyller.

 

Jeg kjøpte båten jeg har nå i slutten av Mai 2013, denne båten hentet jeg i Ulern båtforening (nesten inners i Oslofjorden), tanken var da 3/4 full og jeg sjekket selvfølgelig filter etc.. før avgang.

Da dette var ny båt for meg og jeg ikke kjente til hvor i tanken dieselmåleren målte + at jeg skulle kjøre til hjemmehavnen min som ligger mellom Mandal og Kristiansand uten så altformange stopp så fylte jeg tanken etter en ca 5-6 timers kjøring.

Alt gikk fint frem til jeg fylte diesel igjen ikke noe å se i vannutskiller osv. Noen timer etter dette begynte problemene, vann i tanken alarmen peip . byttet filter og fikk drenert vannutskiller flere ganger før jeg var hjemme.

 

Min teori er at siden marinaene har lite sirkulasjon på annleggene sine vinter og vår så oppererer de sikkert med tomme bunkerstanker, og fyller disse før den store båtsesongen begynner igjen. Jeg har sikkert fylt fra Marinaen på deres nesten tomme tanker (kondens) .... (min teori hverfall)

 

Men dette var nå en liten avsporing, ikke helt det trådstarter spurte om.

 

larss

Link to post

Helt enig i den NilsPils. Jeg levert inn dysene på SB motor for sjekk og justering av trykk og det viste seg at 3 av dyse spissene hadde rustet fast.

Ble ikke så happy med den tilbakemeldingen fra Asker Elektrodiesel. Neste gang jeg skal konserver motorer blir det til at jeg lager meg en egen tank med diesel tilsatt totaktsolje og kjører gjennom systemet for og unngå at puma og dysene tar skade av eventuell vanndråper eller kondens i tank ila vinteren.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...