gamor69 Startet 23.Juni.2014 Del på Facebook Startet 23.Juni.2014 (redigert) HAllo alle sammen. Har fått såpass masse god råd at jeg nøler ikke nå om å spørre igjen. Er interesert i en båt som en kompis av meg har. Da snakker vi om en Draco 20 fot som har en Volvo penta B20 med 270 drev. Båten er helt og veldig pent, oppuset ganske mye, skroget er helt men motoren er problemet. Saken med denne motoren er at den bruker en god del bensin, leker mye olje, ser ut som motoren trenger en helt overhaling. mine spørmål er: 1- lønner det seg å demontere og å overhalle denne gamle motoren? 2- er det mulig å montere tilt system på denne drevet? 3- hva kan være årsaken til at motoren bruker mye bensin? 4- anbefalt kanskje å montere en annen motor og drev på det?? 5- i såfall av hvilke type?? 6- kan en annen drev monteres på denne motor? Alle anbefalinger mottas med stor takk. Klem til alle sammen og håper dere nytter dagene nå på sjøen. Gamor69 Redigert 23.Juni.2014 av gamor69 (see edit history) Sitér dette innlegget Gamor69 Link to post
Draco_1 Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Svar: 1. Hvis det er den originale motor, som har været saltvandskølet(havvand) hele livet, lønner det sig ikke at bruge penge på den. 2. Du mener formentlig powertrim, da drevet har tilt. Svaret er nej, med en lille undtagelse. 270 og 280 drev fandtes med powertrim, men delene er vanskelige, stort set umulige at finde, og det er ikke en "bolt on and go" løsning. 3. Gamle Volvo motorer er ikke økonomiske. Men gamle karburatorer og tændingssystem som er slidt og ikke er veljusteret, giver ofte dårlig økonomi. 4. Ja, anden motor og drev er det bedste at gøre for båten. Men det lønner sig ikke, medmindre du er sikker på at beholde båten i mange år. 5. Volvo 4,3 V6 motor med enten 290 eller SX drev. 6. Et 290 drev med transom kan godt strikkes sammen med B20 motoren, med det er heller ikke "bolt on and go". Det kræver en del indsigt i opbygningen af de gamle Volvo drev, for at få det til at matche. Det kan ikke anbefales at gøre. Rent økonomisk og tidsmæssigt vil jeg mene at det mest fornuftige er at finde en marineudgave af enten B21 eller B23 (AQ140 f eks). Den type motor er ferskvandskølet. Men stadig vil der være noget tilpasning, før den motor passer ned hvor B20'eren har været. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.