melbourne Startet 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2014 I havna vår tilbys det vinterleie som er halvparten av sommerleie (hhv 6000/12000 kr for 5m). Det er ikke bobleanlegg, så det må man ha selv hvis ønsket. På sommeren er landstrøm inkludert, mens om vinteren utdeles det måler. Sist vinter brukte undertegnede totalt 119 KWT, (dvs i gjennomsnitt 27W kontinuerlig i 6 måneder). Forbruket var knyttet til bobleanlegg, batterilading og varmovn under kortvarige besøk. Nå er ikke en regning på 119 kroner all verdens, men jeg sitter med en følelse av at det ville vært rimelig å akseptere noe bruk av strøm til lading osv? Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Joa, smålig til en. Men snu flisa. Du leier ut 50 plasser, alle bruker 200 kr i strøm...... Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 (redigert) Forstår ikke helt problemet. Vilkåret var klart før du leiet... Er vel ikke smålig å ta betalt for forbruk. Alternativt måtte han tatt 1000? kr ekstra fra alle for å sikre seg. Redigert 23.Juni.2014 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Kallethekid Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Problemet er nok at hvis man ikke har måler vil folk flest bruke mere varme. Har selv vært ansvarlig for en boblehavn og det brukes mye strøm selv om alle "bare skal ha lading og en frostvakt". Sitér dette innlegget Link to post
melbourne Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Selvfølgelig skal man betale for forbruk, men tenker at man godt kunne latt være å fakturere beløp under f.eks 200-300 kroner når leien er 6000 for vinterplass i en havn uten bobleanlegg. Med måler er det jo lett å se hvem som fyrer for kråka. Forøvrig er dette en båthavn der det ikke alltid er lett å finne ut av vilkårene på forhånd.... Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Igjen, 2-300 kr om det er mange plasser blir fort over 10 000 kr. Sorry sam, jeg føler det er du som er smålig som stusser over å betale for dette. Beklager :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Benji Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Det er jo klart fra starten at det koster for strøm på vinteren. Rettferdig vil jeg kalle det, du betaler for det du bruker, enkelt og greit. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Rart dere ikkje må registrere forbruk heile året spør du meg. Det går meir i lading på sommeren en vinteren feks når kjøleskap står på 24/7 i sesongen. Hadde eg hatt strøm inklusive så hadde eg sjølvsagt fyrt elektrisk med termostatene på 15grader i heole båten i stedet for 5grader i maskinrom. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Enzo Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Merkelig at det ikke må betales for strøm på sommeren. Når det gjelder vinterstrøm så virker det fryktelig billig, vi betaler betydelig mer. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Hos oss så vurderes det nå strømmåler kontinuerlig pga misbruk. Det er med en viss mengde strøm i leien hvert år som er fra april til november! Men folk misbruker og sikringer flyr ofte og det blir mye klager! Det er de som ligger ute året rundt som er tydelige gjengangere på misbruket og har nå ordnet det slik at det blir strengt! Selv ligger båten min inne, med strøm på bruker under 1000kr på strøm fra nov til april det er helt greit for meg . Men tidligere lå folk og brukte strøm for 10-15000 kr i løpet av vinteren !! Så er det fort 5-10 båter som ligger ute, klart man må betale for det! Så om du bruker strøm for 50kr eller 10.000kr så syntes jeg det er helt korrekt og sende regning. Lite for deg men det blir mye for eier! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
joachimo Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Jeg synes vel også det smålige er å reagere på en regning på 119 kroner... Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
GlennIversen Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Selvfølgelig skal man betale for forbruk, men tenker at man godt kunne latt være å fakturere beløp under f.eks 200-300 kroner når leien er 6000 for vinterplass i en havn uten bobleanlegg Er det noe som er smålig her, så må det være de som reagerer på at det kommer strømmåler på vinterstrømmen. Hadde det ikke vært strøm-målere der på vinterstid så kan man jo bare tenke seg til vilket forbruk det ville vært der på vinteren, med alle mulige slags varmeovner og lignende som blir brukt for å holde båten og vannet isfritt. At man fakturerer for 200-300kr selv når leia er 6000,- er vel bare helt riktig det. For å sette det litt på spissen, så blir det jo nesten som at jeg skulle klaget til strømleverandøren min fordi jeg må betale strømmen og alle de faste utgiftene denne medfører for Juli, mens jeg er på ferie, for da er det jo kun kjøleskapet som trekker strøm hjemme. Selv har jeg en Campingvogn stående på fast plass året rundt, her betaler vi sommerleie og vinterleie, fra 1.okt til 1.mai koster strømmen fast 1,50 mer for kw/t og det har jeg enda ikke sett noen poeng å klage på, for hadde ikke eier av plassen gjort dette tror jeg det er mange som ville hatt ett overforbruk som igjen trolig også kunne medført til brannfarer av ymse slag, så jeg synes dette er helt greit. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Chiefengineer Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Jeg ville aldri turd å leie ut uten å måle forbruket. Vet av erfaring at enkelte ligger med full belastning på 16A kursen så snart de kan om det er fastpris på strøm eller den er inkludert i leia. Det mest rettferdige er å betale for faktisk forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Det er vel mest smålig av deg å ikke ville betale, strømmåler er jo en selvfølge for å holde kontrollen over forbruket, det har også et aspekt med å dimensjonere strømanlegget for riktig forbruk og eventuelle utvidelser Sitér dette innlegget Link to post
melbourne Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Jeg har oppfattet budskapet om at jeg er smålig, budskapet aksepteres, så det trengs ikke flere innlegg om dette for min del :-). Men er det mange av dere som ligger i havner der man har måler om sommeren?. Ville ikke dette være en sak å ta opp lokalt for å sikre en rettferdig fordeling av de faktiske kostnadene i havna?. Mange har sikkert både varmtvannstank, luftavfukter, kjøleskap og lader i gang gjennom hele sesongen, og i praksis er de andre med på å sponse dette. Noe for neste årsmøte i havna? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 (redigert) Alle hos oss har egen strømmåler. Det er overskudd på strømmen så de som bruker mest sponser mest til overskuddet på denne delen. Ellers begynner det å bli mer og mer slik at man betaler for estimert KW-forbruk på de søylene man møter når man seiler rundt. Bruker man mindre enn estimert (og betalt) før man forlater blir det en rest til nestemann. Kom nettopp til en søyle selv der det gjensto 56 kWh og da jeg skulle betale kunne jeg bare hoppe over den delen. Bra for meg, dårlig butikk for forrige gjest denne gangen. Litt vanskelig å si hva som er best. Enkelte steder er jo strøm inkl. i anløpsavgiften men man klarer jo teoretisk å dra rundt 90 kWh fra et 16A uttak på et døgn så havna må jo sikre seg. Redigert 24.Juni.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Jeg har oppfattet budskapet om at jeg er smålig, budskapet aksepteres, så det trengs ikke flere innlegg om dette for min del :-). Men er det mange av dere som ligger i havner der man har måler om sommeren?. Ville ikke dette være en sak å ta opp lokalt for å sikre en rettferdig fordeling av de faktiske kostnadene i havna?. Mange har sikkert både varmtvannstank, luftavfukter, kjøleskap og lader i gang gjennom hele sesongen, og i praksis er de andre med på å sponse dette. Noe for neste årsmøte i havna? Velkommen til baatplassen forresten. Du fikk gjerne en litt tøff start :-) De fleste steder jeg har ligget er det måler på hver plass uansett årstid. Hver man betaler for sitt forbruk. Forrige eier av min båt lå på en plass med forbruk inkuldert. Han skrøt av at han hadde holdt minimum 21 grader i båten gjennom hele vinteren... Kanskje ikke den beste bruken av energi...! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Herman Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 I havna vår er det selvsagt måler tilhørende hver enkelt plass. Når vi forlater havna om høsten for å ta opp båten låser vi uttaket. Vår brygge er en av de som blir brukt som boblehavn om vinteren og jeg er ikke interessert i å betale for andres vinterforbruk. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
tobixen Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Det er smålig å kreve inn faktura hvis kostnaden med å sende fakturaen overstiger fakturabeløpet :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Janoho Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Si det til alle som sender ut bompengefaktura i Norge, der er det virkelig mye sløseri av papir. aner dog ikke hva det koster å sende ut men tenker mitt når fakturaen kommer flere måneder i etterskudd Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 (redigert) Vi har strømmålere på Oksval marina (Nesoddtangen, Akershus), men sommerstid måles ikke el-bruken. Jeg regner med at det skyldes at man har vurdert at de totale administrasjonskostnadene (finne ut av hvilken kontakt man skal bruke, passe på at man er koblet til riktig kontakt til enhver tid, passe på at alle båter bruker riktige kontakter, avlese målerene, regne ut, holde bokføring dersom det blir omrokkeringer på båtplassene, holde bokføring når folk sier opp avtalen, når det kommer nye folk inn, etc, fakturering ...) vil være langt høyere enn den opplevde verdien i en rettferdig fordeling av strømkostnadene. Det er ikke store kostnadene i å holde et båtkjøleskap (optimalisert for lite energibruk) kaldt, å holde en godt isolert varmtvannstank varm koster heller ikke mye, det er de færreste som har luftavfukter gående 24/7 sommeren igjennom ... derimot kan folk fort svi av signifikante mengder energi vinterstid dersom de ønsker å holde komforttemperatur++ i båten 24/7. Redigert 24.Juni.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Vi har også måler på kvar kontakt i skapet. Ingen problem hverken sommer eller vinter. Alle har jo faste plasser, så å passe på kabler og riktige kontakter høres meir ut som eit medlemsproblem en administrativt problem. Kontaktene er merket med leietakers navn. Sjølvsagt kan andre koble seg innpå å stjele av min kontakt, men det blir umulig for havneeier å ta ansvar for det. Avlesing varierer når de gjer, men eit par ganger har sjefen sagt i frå at de samler timer videre til neste avlesing sidan det berre var eit par hundre kroner. Det kan trådstarter foreslå i sin havn. Men det betinger faste brukere med faste kontakter hvilket ikkje høres ut som er tilfelle. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
superman Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 (redigert) Synes i grunnen ikke det hørtes ut som en spesielt dårlig ordning. Jeg betaler langt mer for like stor båtplass, og det er samme pris året rundt. Strømmen betaler jeg 200kr måneden bare for å ha punkt, og 1kr per kwt for forbruk. Skal jeg ha tilgang til dusj og do (samt vaskemaskin) koster det ytterligere 200kr måneden. Da kan vi begynne å snakke om ordninger det lukter litt av. EDIT: Og ja, jeg vet hva jeg har skrevet under på. Plassen er supersentral, så jeg går med på betingelsene. Men liker det ikke. Redigert 24.Juni.2014 av superman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.