Jump to content

Snekke på svai for sommeren?

ole-mog

Recommended Posts

Tenker fortsatt jeg skal legge ut en moring i Drammensfjorden, så jeg har en plass når jeg er på besøk der, så kom gjerne med forslag til åssen dette gjøres.

Ole

Jeg fant en passende kasse som forskaling. Var bortom et par byggeplasser og fikk noen titalls kilo skrapjern. Plasserte skarpjernet i forskalinga slik at noe av det kunne fungere som klør i havbunnen. Fikk også tak i noe syntetisk blytrosse (en-toms) fra en utrangert trål som jeg brukte som tau, enden av denne la jeg i en løkke gjennom forskalinga, foret med en plastslange, og sikret løkka. Så blandet jeg betongmørtel og fylte kassen/forskalinga. Tilsammen ble det noe over tre hundre kilo, som jeg vurderte som godt nok.

Logisitkken var enkel. Her er det 2,5 m forskjell på høy- og lavvann, så jeg støpte hele greia nederst på fjære sjø. Da det var halvflødd et par dager senere gikk jeg inn med båten og fortøyde den stramt til moringen. Når sjøen flødde, ble moringen løftet sammen med båten, og jeg kunne gå ut og fire den der jeg ville ha den.

Denne ble lagt rundt 15 meter mot den mest vanlige og sterkeste vindretningen. Tauet fra denne gikk til en mindre moring på ca 70 kg som jeg la nærmest som en daumann rett under bøya. Denne holder i de øvrige vindretningene her.

Sjarken rak i land mindre enn ei uke etter at jeg hadde lagt den ut. Ikke på grunn av sviktende moring, men på grunn av at tauet mellom sjark og bøye ble gnagd av. Siden lå sjarken i bøya året rundt i flere år, gjennom flere høst og vinterstormer.

-Alf Inge

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...