alf-inge Startet 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2014 (redigert) Som helt uerfaren "rigger" henvender jeg meg til dere som har litt erfaring fra å skru på strekkfisker. Måtte slakke vantene for å bytte endebeslag på styrbord saling. Det er første gangen jeg slakker riggen på de tre årene jeg har hatt båten, min første seilbåt. Måtte opp i masta for å jobbe, så jeg lot undervantene stå, samt at jeg satte genoa- og spinnakerfallet i fotlista på hver hver sin side. Sammen med forstaget og stramt akterstag sto masta godt til masteklatring. Da det nye beslaget var på plass og jeg skulle sette vantene igjen fulgte jeg diverse oppskrifter, først og fremst Albins egen instruks, men også endel beskrivelser fra herværende forum, samt Gran Seils hjemmesider. Undervantene var stramme, så jeg begynte med å sette diamantstaget til 10% av vaierens bruddstyrke etter tommestokk-metoden. De skal visstnok være litt slakkere enn overvantene, og bidrar til å sette mastekrummingen. Deretter var planen å sette overvantene til 20% av bruddstyrken, med én omdreining på vanteskruen om gangen på hver side. Da jeg nådde 10% (2 mm strekk på 2 m) på overvantene begynte det å knake i riggen ved stramming av babord vant. Jeg ignorerte det og fortsatte til 17% (3,5 mm), men da torde jeg ikke mer. Jeg hadde da skrudd meg et par omdreininger lenger enn der vanteskruene opprinnelig var. Jeg antar riggen ikke var satt stramt nok av forrige eier. Ved stramming av styrbord vant hørtes ingen ulyder, men stramming av babord vant knakte fælt. Jeg har lest flere plasser de siste dagene at det ikke skal være mulig med skrujern og skiftnøkkel av normal dimensjon å stramme vantene slik at noe ødelegges. Jeg kan forstå det på en 40-foter med noe kraftigere rigg en det jeg har. Men gjelder det også min lille 25-foter? Eller bør man være forsiktig? For ordens skyld, båten har brøkdelsrigg med enkle bakoversvepte salinger, enkle overvanter, diamantstag og enkle undervanter, i tillegg til forstag og justerbart akterstag. Redigert 23.Juni.2014 av alf-inge (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn