Pmehren Startet 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2014 Tenkte jeg skulle advare og dele min erfaring med Biltemas Marine hvit fugemasse. Måtte bytte vinduer på min seilbåt, og beit i det sure eple og betalte for 2 nye vinduer i 4mm lexan. Etter en del forarbeid skulle dette monteres (skrus med gjennomgående maskinskrue og fuge i mellom). var i tvil om jeg skulle bruke tec-7 eller casco marine i stedet, men endte på biltema pga prisen. Det var en tabbe. Det viste seg fort at konsistensen var tykk og vanskelig å få ut av tuben, litt tyggiskonsistens. Jeg tenkte at jaja, den er vel bare sånn, og gjorde ferdig arbeidet. Resultaten var at det ikke gikk ann å få klemt vinduet inntill så jeg fikk fugetykkelsen jeg ville ha, og innen jeg hadde fått begynt å stramme skruene var fugemassen begynt å herde (40 minutter!) Resultatet var at fugen ble alt for tykk mellom skruepunktene og vinduet kun fikk skikkelig "klem" på skruepunktene. Det ble fullstendig umulig å jevne fugen da den stivnet og "boblet" ut. Jeg lot vær å montere det andre vinduet, byttet tubene og fikk pengene tilbake, kjøpte casco og monterte det andre vinduet uten problemer og kunne lett justere fugebredden ved å klemme forsiktig på vinduet. Har brukt en annen grå fugemasse fra biltema før flere år tilbake uten problemer, dog aldri turt å bruke det under vannlinjen. Jeg har og en tube med svart biltema fugemasse som har en helt annen og normal konsistens, så kan hende det er en feilproduksjon. Disse 4 tubene med hvit ble kjøpt på biltema i Lier. Jeg vil anbefale folk å ikke gjøre som meg og tro man skal spare penger på ting som dette, det er rett og slett ikke verdt risikoen når det er snakk om monteringsarbeid der det er deler av stor verdi og store mengder arbeid. Var sikkert idiot av meg å fortsette monteringen når jeg så konsistensen, men jeg antok at fugemassen ville oppføre seg normalt under montering og trodde først den skulle være sånn. Mvh Petter Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 (redigert) Sjekket du ikke "siste bruksdato" eller noe slikt på tuben? Slike produkter er ferskvare. Da jeg skulle kjøpe Sika 291 hos TSG strømmen, fant jeg en patron selv i hyllene og gikk for å betale. Men betjeningen sjekket selv på eget initivativ hva som sto på tuben og fant en ny tube til meg som var helt fersk samtidig som hun beklaget at den tuben jeg fant ikke allerede var fjernet fra hyllen. Redigert 24.Juni.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Jøss,uflaks. Normalt bruker andre fugemasser fleire timer på å bli støvtørr. Har ingen erfaring med BT sin marin. Skal eg fuge store mengder så legg eg ofte patron i bøtte varmt vann for å få mykere, lettere å klemme ut. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Pmehren Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Sjekket du ikke "siste bruksdato" eller noe slikt på tuben? Ja jeg sjekket datoen på tubene og de var innafor. Ingen fysisk skade på tubene heller. Jeg åpnet en til etter den første for å se om det var det samme, når jeg begynte å lure på om det var noe galt. Siden de var like gikk jeg igang med arbeidet.. dumt. :( Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Hva het fugemassen? -eller heter den bare maritim fugemasse? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Min erfaring med BT's hvite marine fugemasse er at den er heller litt vel tynn i konsistensen. Er du sikker på at du ikke brukte den som heter multibond som er en type monteringslim: http://biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Ovrig/BT-Multibond-Rapid-364832/ Denne er ganske seig i konsistensen og stivner fort. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fusentast Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Takk for tipset. Jeg skal snart lime Lexan selv, så da styrer jeg unna Biltemas lim. Hadde ellers tenkt å bruke Tec7, med mindre noen her på båtplassen overtaler meg til noe annet. Har noen erfaring med denne jobben, og med hvem i Oslo/Akershus som er flinke til å skjære til polykarbonat? Det gjelder et vindu i kabinen. Vinduet er bøyd, så det kommmer til å stå litt i spenn. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Hvis det er denne fugemassen du henviser til som dårlig har jeg god erfaring med den selv. Både konsistens og vedheft erfarer jeg som god, både før og etter herding. Den eldste fuga jeg har på nåværende båt med marintetningen er nå mer enn tre år gammel og like fin. Har også limt fast nye vinduer i lexan i noen av dekkslukene med marintetningen. Var lett å jobbe med, som NilsPils nevner; faktisk noe tynn, måtte teipe under for at ikke massen skulle sige gjennom karmen og ned på dørken (var varmt da jeg holdt på). Vil tro du har vært uheldig med tubene, for slik du beskriver fugemassen skal den ikke være. Opplever Biltemas marintetning vel så grei som Casco sin, derfor velger jeg Biltema sin p.gr.av pris. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Den fugemassen du har benyttet har mest sannsynlig gått over dato. Levetid på polyurethan fugemasse slik som den det er linket til er 1 år fra produksjonsdato. En annen mulighet er selvfølgelig at det har blitt en feil under produksjonen. Nå er det ikke Biltema som produserer denne massen, men det som er vanlig er 1000 liter produksjons-batcher. Slik sett kan du være i godt selskap som missfornøyd kunde, men det er også et senarie til. Disse produktene produseres i åpne mixe-kar og herder med luftfuktighet. Om produksjonen har lunch pleier de å dekke til de åpne karene med PP-plast slik at det ikke skal herde med de har pause. Om man har slurvet med denne tildekningen kan det ha havnet "halv-herdet" masse i noen patroner, men sjansen for dette er liten da det vanligvis stopper i filtrene til fylle-maskinen. Når det gjelder lexan så skal man helst unngå å bruke PU fugemasse(som inneholder løsemidler) da denne kan lage krakeleringer i lexan. Polycarbonat kan også skades av noen MS polymerer. Man skal helst bruke en helt vanlig gummipakning her. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Kan en konkludere med at Biltema ikke er så nøye med hva de selger? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Jeg tror nok det her som i de aller fleste tilfeller er kundens ansvar å velge rett produkt. Jeg vil heller rette kritikk til leverandøren av polycarbonat hvis de anbefaler en "fugemasse" til sitt polycarbonat-vindu. Nå står det ikke at det er gjort så jeg har ingen grunn til å hvede det. Jeg kastet meg for øvrig litt ned i materien og leste meg opp litt på polyurethan fugemasse igjen. Dette er et utgående produkt da markedet generelt ikke vil ha produkter som inneholder løsemidler og isocyanater så det er lenge siden jeg har befattet meg med det. Likevel, gammel kunnskap ble som ny og jeg tror jeg har svaret på problemet. Polyurethan fugemasse herden ved hjelp av fuktighet. Disse produktene herder raskere ved høyere fuktighet og høyere varme. Om det er riktig høy temperatur/fuktighet kan polyurethan fugemasse avdampe co2 som vil danne bobler inne i massen. Dette er en reaksjon som kan komme veldig raskt(10 min.). Jeg tror rett og slett det er dette som har skjedd og at trådstarter kanskje har et litt "fuktig" overbygg der rutene skulle monteres. Muligens sandwich som har trukket litt fukt ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Men det må vel ha vært en feil med produktet når konsistensen er som "tyggegummi"? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Det kan nok tyde på at det har vært litt så-som-så med datoen også, men boblene kommer nok av co2 dannelsen som kjennetegner tradisjonelle polyurethan fugemasser med løsemidler/isocyanat. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
NilsPils Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Jeg har en sterk mistanke om at det er denne han har brukt: http://biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Ovrig/BT-Multibond-Rapid-364832/ Den har normalt konsistens som tyggegummi. Kanskje er BT uskyldig? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Teerex Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Jeg har god erfaring med Multibond standard (over vannlinje da) http://biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Ovrig/BT-Multibond-3648252/ Den blir omtrent som sika og tec-7 når herdet. Biltemas butyltetning derimot har jeg problem med. Hvis man ikke ønsker å lime men bare tette burde den være grei til mange oppgaver. Men den herder jo aldri. Etter 1 år er den like klissete og seig uten noen hinne (som bløt tyggegummi). Kan det være noe feil med den ? http://biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Tetning/Butyltetning-364801/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Butyl skal ikke bli hard/ herde, men forbli seig. Og den kommer til å holde seg seig i flere ti-år. Butyl er utmerket til sin bruk. I min seilbåt fra 1982 er det brukt butyl mellom dekk og skrog, i sammenføyningen. Den er fortsatt seig som tyggis, og slik skal den være. Jeg bruker Butyltape til flere oppgaver. Den er perfekt til rekkestøtte og pullerter, skruer i dekk etc etc. Tåler bevegelse i materialet uten å bli lekk. -så, slik skal den være. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Som Eureka sier, den skal være slik, men den skal ikke være "klissete". Løsemiddelet skal fordampe i løpet av noen timer og så blir den slik at du skal kunne plukke bort overskytende. Dette er altså et produkt som ikke skal ligge som en åpen fugen, men brukes mellom deler som festes mekanisk mot hverandre. Typisk luker, alu-profiler, vindurammer som skrus fast etc. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Torsen67 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Jeg bruker Biltema Multibond til mye rart. Ett funn til 60 kr. Men hold dere unna 2-komp. kontaktlim i fra BT. Det er bare dritten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Vinduene på Hulda er tettet med Multibond Rapid. Jeg bruker det også til mye annen liming. Har tatt kål på nokså mange patroner. Flott produkt. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Drister meg til et sidespor siden temaet først er oppe: når bør en bruke butyl som forblir fleksibel og når bår Tec7-patronen hentes frem? Jeg skal blant annet montere vindror og DuoGen på hekken de nærmeste dagene, alt av hull blir over vannlinjen. Planen min var i utgangspunktet hvit Tec7 på både skruer og festeplater, men om ekspertpanelet vil det annerledes får jeg se om det lar seg gjøre å skaffe butyl. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 (redigert) Det må du vel nesten avgjøre selv, men butyl er glimrende når man trenger tetningsmasse som holder seg myk, for eksempel brukes det mye i industri, biler, vinduer og annet. Nye glassruter med flere lag er for eksempel limt med butyl og en aluminiumslist i mellom, og for å fjerne ulyder i interiørpaneler og slikt som rister og knirker er butyl glimrende til å legge bak på utvalgte steder ettersom det ikke setter seg så godt. På skruer i glassfiber ville jeg forboret og lagt litt Tec7 i hullet før skruen skrues inn. På gjennomføringer ville jeg også brukt Tec7 eller lignende polyuretanlim (jeg bruker Wurth sitt lim eller Plexus til glassfiber mot glassfiber osv) så lenge du er klar over at disse ikke fester til polyetelen og polypropylen. Redigert 27.Juni.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 (redigert) Tec7 bør unngås dersom det kan tenkes at man skal/må demontere det som er limt (når det også er skrudd). Det sitter nemlig gjerne veldig godt fast Redigert 28.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
VannTro Svart 28.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 Du bør bruke butyl der det skal kunne demonteres i ettertid hvor du har store annlegsflater på begge sider. Typisk luker, vinduer, lister. På pullerter, skroggjennomføringer etc bruker man herdende MS eller Hybridpolymer(står bak på tuben hva de inneholder). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Pmehren Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 (redigert) Jeg har en sterk mistanke om at det er denne han har brukt: http://biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Ovrig/BT-Multibond-Rapid-364832/ Den har normalt konsistens som tyggegummi. Kanskje er BT uskyldig? Lenge siden jeg har vært her, glemte denne tråden. "Sterk mistanke", si meg, hvor står det MARIN på denne tuben? :p mye rare spekuleringer om dato og produkt. MARIN SEALANT, DATO OK, Produkt IKKE ok. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Tetning-og-nating/Marintetning-transparent-254705/ Det var denne i hvit. Vurderer å ta av vinduet og legge ny fuge med casco eller Tec7 i år. Redigert 23.Februar.2015 av Pmehren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Som Vantro skriver, så kan det være problematisk å lime polykarbonatplate med fugemasse. Polykarbonat har relativt stor varmeutvidelse, og det er ikke mange fugemasser som vil klare den strekken som vil oppstå når platen utsettes for sollys en kald dag. Polykarbonat tetter nok best mot en klemt gummilist. Men det er mulig en butyl basert fugemasse vil klare det. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.