ebonita Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 En aspekt på uthamnsliggande /som ju kan vara både trevligt och dessutom billigt/ är hur man kan hantera en oförutsedd vädersituation. Låg för två år sedan i en hamn i Bohuslän med gott om öglor i berget men med trång tillfart. Vädret var lugnt fint efter en varm dag, och linor var iland på vederbörligt sätt. Allt föreföll upplagt för en lugn fin nästan tropisk natt. Då plötsligt vid 22-tiden på kvällen så såg vi hur ett mörkblått moln hotfullt växt upp vid horisonten och närmade sig. Denna väderutveckling var inget som vi hade räknat med. Att försöka komma iväg kändes inte om ett realistiskt alternativ, men jag hann gå iland med en extra lång lina som jag fäste på mittknapen och iland så långt bort vinkelrätt från båten som jag kunde ifall det skulle bli hårda vindar. Några minuter senare var ovädret över oss. Vinden ökade från 0 till storm på någon minut, och det blev häftigt regn med åska. Vinden slet i båten så jag kände oro för att bergöglorna skulle ryckas upp eller linorna brista. Det varade väl en halvtimme, sedan försvann det och bara några minuter senare var det åter i det närmaste osannolikt lugnt i den nästan tropiska natten. Vi klarade detta med hjälp av Kryssarklubbens bergöglor och tur, men vad jag vill ha sagt är att man i denna typen av överfallsväder är extra utsatt i primitiva hamnar och med en stor båt. Såklart är oförutsett oväder problem med alla båtar, men stort vindfång och stor vikt gör krafterna svårare att behärska. Att ligga med bara ett akterankare och få hård akterlig vind eller vind från sidan är svårhanterligt, speciellt om flyktvägen - som var kanske tedde sig mysigt trång när man ankom i lugnt väder och under dagsljus - kan framstå som både komplicerad och farlig i mörker och hård vind. En felbedömning med grundkänning och skadade propellrar kan ju göra båten manöveroduglig på ett ögonblick. Jag vill absolut inte avråda från att ligga i uthamn med båt, men det kan vara värt att fundera igenom vilka problem som kan finnas om förutsättningarna oförutsett ändrar sig. Speciellt med stor och tung båt. :worry: Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Et naturlig spørsmål er vel høyden fra baugen og ned til land, selv om man har baugspyd og nedfellbar trapp så vil kanskje flere steder være vanskelig tilgjengelig? Derfor har jeg ikke ankervinch akterut. Er langt ned forrut. Blir derfor Longside eller svai de gangrene jeg ligger I uthavn. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
sap_2000 Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Vi har høy baug og baugstige så vi kommer oss greit ned. Selv liker jeg meg godt på svai, men det gjør ikke mange av de vi er sammen med på helg og ferieturer. Derfor blir det til at vi ofte ligger til land med baugen inn sammen med andre. I endel flotte uthavner er det ikke plass til å ligge fritt, så da blir det til land da også. Ligger dybdeforholdene til rette, så går jeg gjerne inn med hekken først. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Christensen Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 I marinen lå vi ofte intill land og bergnabber med MTB 36m lang og 160tonn Det handler lite om størrelse på båten. Kunnskap om bunnforhold værforhold strømforhold og fortøyning er det viktigste, samt rett utstyr ombord. Det kreves at skipper og mannskap vet hva de skal gjøre i ALLE situasjoner. alt fra manøvrering fortøyning og om krisesituasjoner oppstår For ikke å glemme de supre camo-nettene!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
emilskj Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 40 + 70 + 70 + 60 + 45 fot i uthavn på Hjertøya i Herøy på Helgeland. Gudene vet hvor mange tonn, men 100+. Det blåste friskt, men med 2-300 kilo anker og sikkert det samme med kjetting ute, og landspenn i to retninger, sov alle mann trygt. Maks størrelse er bare et spørsmål om valg av havn, og utstyr og kunnskap. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
knut1955 Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Strandhugg i Holmestrand: http://e24.no/naeringsliv/stoe-kurs-mot-opplagsboeyene/2815235 Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 En trist tid forskipsfarten det der. Lå selv på utsiden av Ålesund (Martingjerde?), med en 220 000 tonner I opplag. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Maks størrelse er bare et spørsmål om valg av havn, og utstyr og kunnskap. Det er jeg veldig enig i Men det forholder seg nok noe annerledes i Oslofjorden eller på Bohuslenkysten i fellesferien. Da er det rett og slett så mange båter ute at man ikke bare kan velge å vrake i havner. Med mindre båter som stikker grunnere får man flere plasser å velge i. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
-morten- Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 For ikke å glemme de supre camo-nettene!! de camonettene var et H.. når man skulle klatre opp i masta.. men effektivt ja.. her kan det knapt sees at en 36m lang båt ligger fortøyd inntil berget Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.