Nøttlending Startet 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2014 (redigert) Fra ene helgen til den andre mistet jeg 300o/min på maks turtall på ene motoren, samt at den er mye tregere opp i turtall gjennom hele turtallsregisteret enn den andre motoren og slik den har vært Etterhvert har den begynt med at den nesten kveler seg når den blir satt i gir - men kun ved varm motor. Ved kald motor går den normalt når den blir satt i gir. Har forsøkt følgende feilsøking hittil: - skiftet dieselfiltere, slanger, sjekket stigerør, pakket om forfilterhus, krysskoblet dieseltilførsel fra andre motoren - kjørt uten luftfilter - ingen synlige diesel eller luftlekkasjer - byttet over trykkgiver fra ladeluftkjøler/ luftmengdemåler (som går via edc-styreenhet i svart plastslange) - byttet over styreenhet - byttet releene som står på motorene (3stk) - brukt spaker på fly - startet motor med nøkler på fly - ingen endringer og ingen forskjell forskjeller på temperatur, motortrykk, turbotrykk - Aksel dras rundt for hånd med letthet Det er tydeligvis en forskjell mellom varm og kald motor. Begynner å gå tom for ting å feilsøke på. Noen med gode tips? Redigert 25.Juni.2014 av Nøttlending (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Tempføler til kjølevann da? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Chiefengineer Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Du har ikke noen vital lekkasje på noe her? Luftsiden? Bend? Ladeluftkjøler? Er det svartrøyk av motoren? "Puster" den tungt? Redigert 25.Juni.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nøttlending Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Kommer ikke svart røyk, og trodde ikke at luftbehovet uansett var spesielt kritisk på tomgang? Turbotrykket er upåklagelig ifølge instrumentet. Ingen feilkoder på edc Er vanntemperaturmåler koblet opp mot dieselstyringa på motor? Kan det være fødepumpa som fusker? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Kan være en bra plan å kontrollere diseletilførselen som først, inkl. pumpesystemene. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Ja vanntemperaturen er i høyeste grad koblet til styreenheten på motoren. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
DieselDahl Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Hvis motoren nesten stopper idet du setter den i gir tenker jeg at det er noe som går tungt, men du har altså dratt rundt propellerakselen og den går lett? På tomgang har motoren lavt dieselforbruk, lavt luftforbruk, ikke turbotrykk, altså vil ikke slike feil gjøre seg gjeldende før motoren får høy belastning. Det jeg tenker på er dieselpumpen, enten at den har treghet i reguleringen, feil turtallssignal inn eller feil timing. EDC er egentlig bare en elektronisk turtallsgovernor, resten av dieselpumpen er høyst konvensjonell. Sitér dette innlegget Link to post
Nøttlending Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Dieseldahl; vet du hvor pumpa får turtallsignal fra? Dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
Nøttlending Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Ingen forskjell med å bytte temp. Føler Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Ikke for å male fanden på veggen, men har du sjekket for gjennomslag? Hvordan er den å starte nåd den er varm? I og ned at den mangler effekt gjennom hele registeret og sliter når den blir satt i gir kunne det vært lurt å måle kompen på alle sylindre? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
REM Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Dieseldahl; vet du hvor pumpa får turtallsignal fra? Dynamoen? Ikke dynamoen, men fra registergearet Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
nordan family 27 Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Alle spjeld er kontrollert? Ikke tau/noe rundt propellen? Jeg hadde det rundt akslingen før P-braketten for noen år siden. Merket ikke annet enn at jeg manglet 3-400 omdreininger. Ikke vibrasjoner, ikke andre tegn. Overraskelsen var stor når båten ble heist opp for å feilsøke og undersøke P brakett og drivlinje.. Luftfilteret har du også undersøkt? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Han kan snurre akslingen for hånd men likevel holder motor på å kveles når den settes i gir og mangler kraft opp gjennom hele registeret samt mangler 300 rpm på topp som er en del på en motor som gjør 2600 på maks. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Nøttlending Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 (redigert) Og det er kun når motoren oppnår en viss temperatur at den holder på å kveles når den blir satt i gir..... Før den blir varm holder den ikke på å bli kvalt, men det merkes allikevel at den er "treg". Men altså ikke så ille at den holder på å bli kvalt. Redigert 26.Juni.2014 av Nøttlending (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nøttlending Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 (redigert) Ikke sjekket kompresjon, men motoren starter umiddelbart ved varm motor. Ingen endring fra tidligere Redigert 26.Juni.2014 av Nøttlending (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Du bør lese av elektronikk signala. Det kan være et signal som forsvinn. Lån deg et apparat som kan lese ønsket og målt turtal. 300rpm er over 30 prosent redusert ytelse på motore i alle fall når den eine går fullt. Sjekk også om den eine dieselpumpa blir varm. Trur det er ein drossel i utløp den kan vere tett. Om du kan kjøre dei sepparat senk turtall slik at dei går likt. Sakker den andre av då er ytelsen begrensa. Som sagt du finn raskare ut av dette med eit instrument. Det at motoren nesten kveler kan være et tegn på at motoren kjører et slags nød modus med enten pumpas egen dynamikk eller ein nød dynamikk som gjer lavere forsterkning i turtalsregulering Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Det er ikke gearkassen som blir treg når den blir varm? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nøttlending Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Jo, Hifo det kan jo kanskje være en mulighet for det. Jeg tar en telefon til Progress i morgen og hører hva de tenker. Sitér dette innlegget Link to post
Nøttlending Svart 27.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Var i kontakt med Progress ift evt feil på girkassa, men de var ikke kjent med denne type feil og syntes det heller hørtes ut som feil på motor/ motorstyring. Er vel en del forhold som peker i retning dieselpumpa eller det elektriske på den? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Kan det være fødepumpa som fusker? Hvis det er samme fødepumpe på KAD32 som på KAD44 kan du låne en av meg hvis du vil prøve. Jeg har 1 til KAD32, sånn nikkepumpe sak mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Nøttlending Svart 27.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Hvis det er samme fødepumpe på KAD32 som på KAD44 kan du låne en av meg hvis du vil prøve. Jeg har 1 til KAD32, sånn nikkepumpe sak mvh Bavaria32sport Takk for tilbudet, men tviler på at den passer på 72. Jeg prøver å bytte mellom motorene Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Pokker, leste feil. Så ikke at det var 72. Noe mer trykk igjennom den. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Nøttlending Svart 27.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Fødepumpa! Det eneste som er irriterende nå er at jeg ikke forsøkte det tidligere... :)) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Fant du feilen? Var det fødepumpa? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Nøttlending Svart 27.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Det var fødepumpa ja :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.