Jump to content

Tamd 72 EDC henger ikke med på varm motor - prøvd alt?

Nøttlending

Recommended Posts

Fra ene helgen til den andre mistet jeg 300o/min på maks turtall på ene motoren, samt at den er mye tregere opp i turtall gjennom hele turtallsregisteret enn den andre motoren og slik den har vært Etterhvert har den begynt med at den nesten kveler seg når den blir satt i gir - men kun ved varm motor. Ved kald motor går den normalt når den blir satt i gir. Har forsøkt følgende feilsøking hittil:

- skiftet dieselfiltere, slanger, sjekket stigerør, pakket om forfilterhus, krysskoblet dieseltilførsel fra andre motoren

- kjørt uten luftfilter

- ingen synlige diesel eller luftlekkasjer

- byttet over trykkgiver fra ladeluftkjøler/ luftmengdemåler (som går via edc-styreenhet i svart plastslange)

- byttet over styreenhet

- byttet releene som står på motorene (3stk)

- brukt spaker på fly

- startet motor med nøkler på fly

- ingen endringer og ingen forskjell forskjeller på temperatur, motortrykk, turbotrykk

- Aksel dras rundt for hånd med letthet

Det er tydeligvis en forskjell mellom varm og kald motor. Begynner å gå tom for ting å feilsøke på. Noen med gode tips?

Redigert av Nøttlending (see edit history)

Hvis motoren nesten stopper idet du setter den i gir tenker jeg at det er noe som går tungt, men du har altså dratt rundt propellerakselen og den går lett? På tomgang har motoren lavt dieselforbruk, lavt luftforbruk, ikke turbotrykk, altså vil ikke slike feil gjøre seg gjeldende før motoren får høy belastning. Det jeg tenker på er dieselpumpen, enten at den har treghet i reguleringen, feil turtallssignal inn eller feil timing. EDC er egentlig bare en elektronisk turtallsgovernor, resten av dieselpumpen er høyst konvensjonell.

Dieseldahl; vet du hvor pumpa får turtallsignal fra? Dynamoen?

Ikke dynamoen, men fra registergearet

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Alle spjeld er kontrollert? Ikke tau/noe rundt propellen? Jeg hadde det rundt akslingen før P-braketten for noen år siden. Merket ikke annet enn at jeg manglet 3-400 omdreininger. Ikke vibrasjoner, ikke andre tegn. Overraskelsen var stor når båten ble heist opp for å feilsøke og undersøke P brakett og drivlinje..

Luftfilteret har du også undersøkt?

Du bør lese av elektronikk signala. Det kan være et signal som forsvinn. Lån deg et apparat som kan lese ønsket og målt turtal. 300rpm er over 30 prosent redusert ytelse på motore i alle fall når den eine går fullt. Sjekk også om den eine dieselpumpa blir varm. Trur det er ein drossel i utløp den kan vere tett. Om du kan kjøre dei sepparat senk turtall slik at dei går likt. Sakker den andre av då er ytelsen begrensa. Som sagt du finn raskare ut av dette med eit instrument. Det at motoren nesten kveler kan være et tegn på at motoren kjører et slags nød modus med enten pumpas egen dynamikk eller ein nød dynamikk som gjer lavere forsterkning i turtalsregulering

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...