Joergen86 Startet 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2014 Hei som emnet sier så har jeg sugd rein dieseltanken for vann og dieseldyr.. Var cirka 10 liter vann, utett lokk.. Å masse dieseldyr da forrige eier hadde fått stopp pga tett grovfilter så satt han bare på en 30 liters Biltema tank, jeg vil ha diesel måler da jeg greide å gå tom her.. Kjedelig med lufting midtfjors i litt svulp.. Så jeg lurer, nå har jeg sugd opp cirka 30 liter rein diesel uten dyr eller vann.. Hadde gjennomsiktig slange så jeg fikk med meg hele kolonien på vei opp.. Skal jeg bare fylle opp tanken helt å ha på noe greier å tute å kjøre.. Eller hva anbefaler diesel folket? Det sitter nye filter på nå.... Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Ingen diesel gutter som kan svare meg på om jeg bare skal tanke opp å kjøre eller hva?? Å hvor stor tank har jeg i jodaen?? Har jo aldri fylt på denna.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Hvordan ser det ut i bunn av tanken din da? Får du lyst med lommelykt og sett nedi? Hvis tanken ser helt ren ut i bunn ville jeg fylt på litt dieseldyrkverk (ala Bioprotect 2, Biltema dieselbiocid eller lignende) og sagt det var gode greier. Og så fulgt godt med på vannutskilleren og grovfilteret framover. Men ideelt sett burde du skure tanken din skikkelig innvendig da dieseldyrdriten kan sette seg i store kaker i bunn, spesielt i hjørner og slik der det er vanskelig å komme skikkelig til med en slange. Selv lagde jeg tre mannhull i tanken min i fjor og vasket den gullende ren før jeg fylte på "ny" diesel. Tanken hadde ikke vært åpnet på over 20 år.. Skal innrømme at jeg fylte på den gamle klare dieselen, er gnien sånn sett Bunnslammet fikk Jonas78 her på forumet til en test han skulle utføre. Hadde i litt av dieseldyrkverken til Biltema. Selv nå over et år etterpå er bunnen helt ren. Lagde lokk av pleksiglass slik at det er lett å sjekke hvordan ståa er oppi tanken. Fordelen med å gjøre tanksjauen skikkelig er at du da kan være sikrere på at det ikke er noe som kommer til å tette filteret med det første. Og har du gjennomsiktige lokk er det lett å følge med. Redigert 25.Juni.2014 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Ingen diesel gutter som kan svare meg på om jeg bare skal tanke opp å kjøre eller hva?? Å hvor stor tank har jeg i jodaen?? Har jo aldri fylt på denna.. Går ut i fra at Joda 24 har samme tanker som Marex Sun-cab 24 har, da de to båtene jo er bygget på samme skrog. Hadde sjøl en Marex 24 i sin tid, og denne hadde 110l dieseltank..på styrbord side. (110l vanntank på baboard side). Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Helle på gjen dieseldyrinfisert diesel igjen? Da må den vel behandles med dieseldyrdreper først? Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Antagelsen til LM 605 på 110l tank stemmer nok bra. Hadde Joda 24 for noen år siden, og har alltid vært i den tro at den hadde 115 liters tanker (identisk størrelse på både vann og dieseltank). Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Du bør nok òg syta for at det ikkje lek inn meir vatn. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Takker for svar :) den tanken sitter så alvorlig ugreit til så å få lyst nedi eller laget noe innspeksjons luke er virkelig umulig.. Men har røra skikkelig godt rundt nedi der med vakuum sugeren min å tredd slangen i alle retninger å det har ikke kommi opp mere dyr å ikke noe vann... Har definitivt ikke planer om å fylle på noe som helst av den gamle dieselen.. Her blir det tanket fullt opp med fersk og god diesel.. Lokket manglet pakning.. Men det satt diesel lokk på vanntanken også så jeg byttet om for det var komplett.. Får vel hamstre filter å prøve jeg da ;) Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Også skal jeg prøve denne som jeg handlet i stad.. Veit ikke Åssen den er men har man firma konto så blir det litt billigere ;) Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Denn kostet forsåvidt 330 pluss mva for en halvliter så litt billigere enn bioprotect var den jo ;kr Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 28.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 Noen som har noe erfaring med denne?? Den er jo laget for det profesjonelle markedet så vil jo tru det funker, Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 28.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 (redigert) Sikkert bra, prøvd ut FuelSet et år nå, etter samme problemene, leste litt tester først, og denne så lovende ut etter en grundig gjennomgang i et engelsk båtblad. Ingen problemer så langt, har båten ute hele året og gjør ellers ikke noe spesielt annet enn å følge med i glasset på forfilter iblant - som har holdt seg helt rent bortsett fra etpar småpartikler annenhver måned. Sikkert bare gammelt grums, har ikke tatt fullstendig tanksjau, bare sugde opp bunnfall, dieseldyr og vann fra bånn rett etter jeg overtok båten (ca.220l tank). ed. Koster rundt 300,-/0,5l hos flere båtbutikker, Watski fører denne bl.a. Redigert 28.Juni.2014 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joergen86 Svart 28.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 Jeg skal teste denne.. Gleder meg ikke til å bære 110 liter på kanner ned en bratt bakke ;) Sitér dette innlegget Link to post
Alf Marcussen Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 (redigert) Kjøp også et CAV filter som har en glassvindu hvor du kan se om det blir dannet vann etter Dieseldyr. Tror Boatparts.no har et slikt ett. Kr 6-700 kr tror jeg. Redigert 23.August.2024 av Alf Marcussen Stavet noe feil. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Alf Marcussen skrev On 23.8.2024 at 7.00: Kjøp også et CAV filter Ja,du skulle bare vist så mye menigheten her inne hater CAV filter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.