Jump to content

Autopilot for alle eller de som kjører lange strekk?


Hpdam

Recommended Posts

Har akkurat handlet ny bruktbåt hvor det er montert alt mulig av nytt teknisk utstyr jeg aldri har vært i nærheten av tidligere.

Kartplotter er selvfølgelig kjent, men autopilot til flere ti tusen?

AIS mottaker? Jeg putrer jo bare rundt i nærområde.

Vil jeg etter deres mening få nytte / glede av disse sakene eller er det bedre å plukke det ut å selge på Finn.no?

Link to post

Kom igang med bruken av piloten og jeg kan garantere at du kommer for ettertiden ikke til å forstå hvordan du har klart deg uten tidligere.

 

Bruk enkle funksjoner som å sette waypoints for så å la piloten styre på disse, da slipper du irriterende korrigering underveis, spesielt på lange, rette distanser. Tuning av piloten er svært viktig og om du ikke får til dette selv så få tak i en som kan vise deg hvordan dette gjøres.

 

Er noen innstillinger som man må gjøre korrekt i forhold til båten. Når dette er utført er det bare tut og kjør. Stol ikke på at tidligere eier har gjort dette korrekt.

Link to post

Tuning av piloten er svært viktig og om du ikke får til dette selv så få tak i en som kan vise deg hvordan dette gjøres.

 

Er noen innstillinger som man må gjøre korrekt i forhold til båten. Når dette er utført er det bare tut og kjør. Stol ikke på at tidligere eier har gjort dette korrekt.

 

Jeg låner denne tråden ørlite.

Jeg tror det er gjort en ganske slett jobb med dette i båten min. Jeg har en Raymarine ST70 koblet mot en Ray C90 Wide

Når jeg kjører på track etter plotta rute får jeg først et varsel på plotteren som må kvitteres for, deretter på piloten som så må kvitteres for. Dette kommer ca. 30-45 sekunder før WP.

Hvis jeg kvitterer med en gang hender det at båten tar en liten kursendring motsatt vei av hva den skal før styrer kontra på punktet. Andre ganger hender det den styrer riktig vei, men gjør det umiddelbart slik at den på en måte "kutter svingen".

Jeg legger også merke til at rorindikatoren på piloten(og en separat en) viser noe utslag til babord med roret når båten går rett frem. Det kan virke som piloten også etter kursendring bruker noen små babord-styrbord korrigeringer for å komme seg inn på kurslinja.

 

Noen som har en idè på hvordan jeg går frem ?

(ellers må SAP snart komme på besøk :pray: )

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Innlegget fra VannTro beskriver faktisk ganske godt hva jeg tenker.

dette begynner i mine øyne å bli så teknisk at det blir " komplisert " å kjøre fritidsbåt..

Jeg har teknisk utdanning og i min beste alder men vi nærmer oss løsninger som krever mye oppdateringer å justeringer hele tiden. Båtlivet må jo ikke bli for teknisk???

Link to post

Fikk innstallert Autopilot i vinter og det er den beste investeringen jeg har gjort. Nyter båtlivet mye mer når vi er underveis. Fint i plan, supert i sakte fart for å slippe de endeløse kursjusteringene. Har et GArmin system og alt er satt opp av leverandør.

 

Fordrer nok at ting funker. Gjør det ikke det som Vanntro skisserer, så blir det pes. Men får man det fikset en gang for alle, så blir det jo lykke igjen:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Jeg får studere lektyren for utstyret til helgen. Får jeg det ikke til prøver jeg meg med en egen tråd her på BP....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

man trenger ikke bli avhengig, og om man ikke gidder holde kursen og styre skuta selv.............................?har rorkult lås som jeg bruker ofte, og autopilot som bare er når behovet skulle komme, Kjekt å ha men selv klarer jeg utmerket å nyte båtlivet uten autopiloten.

Med alle tekniske innretninger man bare "må ha",så risikerer man til slutt å ende opp som den seilbåten i Sandefjord som ble ilandsatt for sesongen tidlig i juni pga lyn nedslag, og sesongen spolert.

Min far daffet rundt fra Trondheim til Lofoten på båtferie med papirkart og kompass, og min farfar var aktiv fisker og dro fra Trondheim til Lofoten hver vinter i en 26 fots sjark. Det spørs om de ler godt der de nå enn er når de ser alt utstyret vi sjøamatører trenger for å ferdes i fjæresteinene

Link to post

Høres ut som pilot og plotter trenger en gjennomgang VannTro.

 

Kvitteringen på plotter er ankomst til WP. Avstanden kan justeres. Alarmen er jeg ikke sikker på på din plotter.

Kvitteringen du må gjøre på piloten er for å bekrefte at kursendring er ok.

 

På systemet mitt med nye c/e serie spiller det ingen rolle hvor jeg kvitterer.

Jeg bruker ikke ruter så ofte på plotter da det tar tid å bygge en rute samt at man ofte må avvike pga andre båter. Bruker som oftest Go To på lengre strekk. Ellers vanlig Auto.

 

Som sagt så kan man stille inn avstand til WP når plotter regner seg som fremme. Man kan også stille maks turn rate for å få rolige bevegelser ved kursendringer.

 

Det at nullpunktet på roret ikke er riktig, gjør det vanskeliger for piloten å finne rett kurs når den blir aktivert. Den vil adaptere seg etterhvert, men begynner på nytt neste gang.

 

Er storfornøyd med piloten min og har virkelig sett verdien i saktegående båt. Jeg kaller den Raymon og han er rormann 50-90% av tiden. Selv mellom øyene her i indre Oslofjord.

 

Var jeg deg ville jeg kjørt hele oppsettet på nytt med Autolearn, compass Swing, aligne kurs og ror samt litt trykking på øvrige innstillinger. Da blir det nok bra :-)

 

Var i Drammen i går og plukket opp noen oljefiltre hos Bilutstyr. Kikket bort på VannTro når jeg passerte, men så ikke ut som rederen var ombord. Var nok litt tidlig ute.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Det første jeg kunne tenke meg å justere opp er nullpunktet på rorindikatoren slik at den blir rett. Deretter fult oppsett på piloten.

Jeg skal få satt meg ned med lektyren i helgen. Forstår jeg det så setter jeg igang på tur hjem på søndag. Skjønner jeg ikke opplegget så har jeg i hvert fall større sjanse til å forstå eventuelle forklaringer om jeg oppretter en tråd.

 

Rederen sitter i Trondheim og har gjort det hele uka, men i morgen bærer det hjemover igjen :thumbsup:

Skal hente en Brig 330 RIB hos West-System på fredag morgen så da blir det nok "glemme-kontor" den dagen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Gjør det. Begynn med nullpunktet, men se også på armen bak at de er paralelle.

Ideelt sett skal rotasjonspunktet på indikatoren være på linje med rorakslingen, armene skal være paralelle og forbindelsen mellom rorarm og indikatorarm skal være like langt fra rotasjonspunktet på begge.

 

Opsettet på min var ikke helt hundre når jeg overtok båten selvom alt var nyinstallert. Det var bl.a ikke nok plass til å kjøre full autolearn og Compass Swing blandt kornåkerene i NL forståelig nok.

 

Måtte justere litt mekanisk på rorindikator samt kjøre fullt oppsett på nytt under ideelle forhold. Da ble det bankers :-)

 

Rolig farvann uten sjø samt at det ikke er noen høyspentkabler eller andre ting som kan forstyrre kompasset er alfa og omega for Compass Swingen. Sats på å få en deviasjonsverdi under 7. Får du 5 eller mindre er det meget bra og tyder på at kompasset står gunstig plassert.

 

Blir gjerne med en tur om det passer for oss begge. Har jo lyst til å beskue nyskibet også :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Tror jeg forsto det med parallell ror og indikatorarm(må til å måle litt der og eventuelt justere på staget som beveger indikatorarmen).

Hvor jeg leser av deviasjonsverdi skjønner jeg ikke en puck av, men det gjør jeg sikkert når jeg får lest litt i boka og begynner med oppsettet :pray:

 

Skal vi få til en tur før ferien begynner må det bli mandag eller tirsdag til uken. Kunne det passet så hadde det vært helt supert :yesnod:

(onsdag kveld skal jeg hente folk på Gardermoen og torsdag er det stor mulighet for at vi tjuvstarter på ferien)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Deviasjonsverdien kommer når Compass swing er utført og kan blas frem i oppsettmenyen også.

Jeg forklarte nok litt klønete det med ror og indikatorarm, men det er helt logisk når du ser det. Geometrien skal stemme slik at utslag på ror = utslag på indikator begge veier gjennom hele bevegelsen.

Ble kanskje ikke noe bedre nå...? Er ikke så god på å forklare skriftlig hehe.

 

Vi kan se det an til uka. Evt i morgen kveld eller "glemmetid" på fredag?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Autopilot har jeg nå hatt i 21 år (Autohelm ST400W), og er storfornøyd. En ting er å slippe å styre på lange kjedelige strekk som feks. mellom Son og Drøbak, men det er en annen sak jeg har minst like mye nytte av.

 

Min båt, en Saga27 er utrolig følsom på vektendringer i båten. Om jeg sitter og styrer manuelt og andre om bord forflytter seg fra den ene til den andre siden av båten, skjærer båten ut og jeg må ratte for å holde kursen. Det er greit nok i åpent farvann, men i litt trangere farvann setter jeg også på piloten, spesielt når jeg ikke hele tiden har blikket fremover som når jeg må studere kartet, enten det nå er papirkart eller på plotter.

 

Da fortsetter båten på den kursen jeg satte den på, og jeg slipper overraskelsen når jeg ser opp og oppdager at båten har dreid kanskje 30 grader mot skvalpeskjæret. Så min kjære 3. styrmann Helmer, - han er en god venn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Vi kan se det an til uka. Evt i morgen kveld eller "glemmetid" på fredag?

 

I morgen kveld blir det nok sent da jeg kjører og skal via Røros. "Glemmetid" fredag skal gå bra, kan jo ringes på morgenen(jeg må bare inn til byen å hente jolla først).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

til trådstarter HPdam: AISen krever omprogrammering ved salg, fordi den er satt opp med MMSI-nummeret til båten den står i (hvis den er både sender og mottaker). Du skriver at den er bare mottaker, da er det ikke programmert noe nummer, tenker jeg. Hvis den er koplet til en kartplotter ombord hos deg, vil du se på plotteren hvilke andre fartøyer med AIS som er innafor rekkevidden til din egen AIS, også om de er bak et nes, og det kan være nyttig, også i indre Oslofjord.

Autopilot har jeg hatt og brukt siden 1997, og skal nå skaffe ny, for den gamle har gitt seg. Jeg bruker aldri kopling mot GPS og gå etter rute, men på samme måte som LarsH. Supert på lange strekk, eller når jeg f eks må fram på dekk og ordne noe.

Redigert av Salt - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Jeg bruker faktisk kobling mot GPS veldig ofte. Når jeg går sydover på utsiden av Hvaler med mye vind inn fra SW, vil jeg med piloten i AUTO stadig komme nærmere land. Men med hjelp av GPS'n, vil autopiloten hele tiden legge baugen litt utover slik at jeg følger streken jeg har på plotteren. Jeg har faktisk med mye sidevind sett at spritkompasset viser opp mot 30 grader mot vinden mens båten følger streken perfekt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hender jeg bruker cursor, men jeg var så vant med å se ETA på Garmin jeg hadde, at jeg har(grunnet henteturen) plottet ruter rundt hele Sør-Norge. Da kan jeg titte på ETA når jeg lurer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Etter at jeg kjøpte seilbåt, ble jeg kjent med AP. Helt genialt og minst like hendig på de små turene som lange turer. Bruker den alltid etter avgang og før jeg kommer til havn mens jeg ordner med fenderen og tau. Ellers er jeg mye friere til å slippe roret og helle opp en kopp kaffi eller raske æren ned i salongen. Og når det kniper, springer jeg på do.

 

I dag ble jeg og fatter ferdig med montering og kalibrering av raymarine evolution på Grandezzaen. Han vurderte radar egentlig, men jeg sa han MÅTTE ha pilot. Han var helt i hundre på tur i dag og strålende fornøyd. Enda den ikke er ferdig oppmontert mot plotteren.

 

Noe perfeksjonering av innstillinger gjenstår, som responstid i sekunder. Hva har dere den på?

Han ble imponert over at han nå kan styre båten med et lite hjul og slipper og knuge på rattet. De går laaaange dagsetapper om sommeren, type Ålesund- Bergen på en dag, i 25 knop. -tenker han skal få fjernkontroll til jul i år.

Det er vanskelig å holde like rett kurs som AP. -så da spares det diesel :)

Autopilot:tommel opp. Bruk den, kos deg, hold utkikk.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

10-20 lapper cirka. Avhengig av hvor stor pumpe du må ha.

 

http://www.seatronic.no/autopilot-autopiloter-c-230_57

 

Alt som er sagt i denne tråden om kalibrering, sjøprøver og avanserte innstillinger er historie med det nye evolution-systemet til Raymarine. Det er virkelig plug and play! Du forteller om du har seil eller motor og rask eller langsom båt. Så drier den litt på rattet/roret og du må si hvilken vei det dreide. Du kan også justere turning speed hvis du ikke er fornøyd med standard innstilling. Alt gjøres på 2 min. mens du er fortøyd ved brygga.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...