Eureka Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Til Grandezza31 med DPH-drev, var det 11000 for raymarine evolution og ca 3000 for slangesett fra VP og litt kabler. Mesteparten av arbeidet gikk på å plassering av utstyr, og litt tid på lesing og å sette seg inn i koblingsopplegget. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Problemet med de eldre Raymarine pilotene er at du MÅ kvittere ut WP. Vet ikke hvordan det er med de nye Ray pilotene, men med Garmin så går alt av seg selv uten behov for å kvittere. Med autoroute går båten av seg selv fra by til by... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 (redigert) Nå trenger de ikke være noe problem å måtte kvittere da Knutzen1. Jeg monterte en fjernkontroll som jeg har hengende rundt halsen, da kan jeg befinne meg hvor som helst på båten og fremdeles kvittere ut..... Om man ikke kvitterer ut går den over til "auto" og følger kursen den har. Redigert 26.Juni.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Trophy Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Autopilot kommer på så snart eg er ute av havna. I morgen kjøres <user kalibrering> på nytt for å få avviket så lavt som mulig :-) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
hifo Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 ER det ikke en viss risiko å stole på at autopiloten går der den har fått beskjed om? I fart eller på dass så kan jo det fort få store konsekvenser.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Eureka Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 I utgangspunktet handler det om å slippe å holde på rattet, 97 % av tiden sitter du uansett i førerplass. Og om du ikke gjør det, så holder du uansett oppsyn. Går man en plass uten utsyn, så gjør man mange vurderinger om at det er sikkert, før man gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Med mitt Garmin system setter gjerne plotteren opp autoruter som autopiloten da kan følge. Det er ikke alltid jeg er helt enig i valget som blir tatt, og når jeg nærmer meg det området der jeg ville valgt en annen rute, så korrigerer jeg gjerne kursen med autopiloten. Når forbi så rekalkulerer jeg ruta eller går inn på den opprinnelige ruten. Jeg går aldri ifra roret under fart uansett - det er jo alltid en viss sjanse for at man kan ha kurs rett mot noe som flyter i vannet.. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lars H. Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Å måtte kvittere for endring av kurs på en rute, ville jeg ikke vært foruten. Piloten har jo ikke øyne som kan se om det kommer en annen båt bakfra og skal passere deg i det piloten svinger båten. Det er greit med en 3. styrmann, men hos meg får han ikke endre kurs uten at han får direkte beskjed om det fra kapteinen! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bonus Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 I min SIMRAD Autopilot kan jeg bestemme i Setup'en hvordan AP'en skal oppføre seg ved Waypoints - rute-kurs endringer. Jeg har satt den opp slik at små endringer (under 15 grader) kun varsles, men jeg behøver ikke kvittere, mens større endringer må kvitteres for å bli utført. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 For at svare på TS' oprindelige spørgsmål: Vent og se. Sejl en sæson med det og se om det fungerer for dig. Hvis ikke, så hiv det ud og sæt det på Ebay. Men hvis du bliver glad for det, så er det jo billigst i længden at beholde det i båden. Og har du spørgsmål til det tekniske eller føler dig usikker, så er her mange gode mennesker, der er parate til at hjælpe dig både virtuelt og i virkeligheden. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Høres bra ut det systemet fra Simrad. Enig i at man ikke kan stole blindt på AP, men det er deilig å slippe de brå svingene etter kvittering... Nå i min nye båt er det Raymarine, så da håper jeg virkelig at de har løst dette kvitteringsproblemet, med at man kan velge selv (AV/PÅ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.