Jump to content

Autopilot for alle eller de som kjører lange strekk?

Hpdam

Recommended Posts

Nå trenger de ikke være noe problem å måtte kvittere da Knutzen1. Jeg monterte en fjernkontroll som jeg har hengende rundt halsen, da kan jeg befinne meg hvor som helst på båten og fremdeles kvittere ut.....

Om man ikke kvitterer ut går den over til "auto" og følger kursen den har.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Med mitt Garmin system setter gjerne plotteren opp autoruter som autopiloten da kan følge. Det er ikke alltid jeg er helt enig i valget som blir tatt, og når jeg nærmer meg det området der jeg ville valgt en annen rute, så korrigerer jeg gjerne kursen med autopiloten. Når forbi så rekalkulerer jeg ruta eller går inn på den opprinnelige ruten. Jeg går aldri ifra roret under fart uansett - det er jo alltid en viss sjanse for at man kan ha kurs rett mot noe som flyter i vannet..

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Å måtte kvittere for endring av kurs på en rute, ville jeg ikke vært foruten. Piloten har jo ikke øyne som kan se om det kommer en annen båt bakfra og skal passere deg i det piloten svinger båten. Det er greit med en 3. styrmann, men hos meg får han ikke endre kurs uten at han får direkte beskjed om det fra kapteinen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

For at svare på TS' oprindelige spørgsmål: Vent og se. Sejl en sæson med det og se om det fungerer for dig. Hvis ikke, så hiv det ud og sæt det på Ebay. Men hvis du bliver glad for det, så er det jo billigst i længden at beholde det i båden. Og har du spørgsmål til det tekniske eller føler dig usikker, så er her mange gode mennesker, der er parate til at hjælpe dig både virtuelt og i virkeligheden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...