Hobbyskipper Startet 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2014 Jeg har nettopp skiftet Maceratorpumpe fordi jeg trodde det var lekkasje i den gamle. Men så lekker den nye også på samme måte. Pumpen ligger omtrent 0,5 m under vannlinjen. Jeg har en følelse av at trykket av væsken i slangen mellom pumpen og skroggjennomføringen gjør at pumpen ikke klarer å holde tett. Er dette et tegn på at Maceratorpumpen burde vært montert høyere, eller har jeg et problem med lufting av tanken? Eller er her noe jeg ikke ser? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Tro det eller ei, skroggjennomføringen til en slik maceratorpumpe skal ideelt sett være over vannlinjen. Den liker ikke mottrykket av skroggjennomføring under vann Dette fikk jeg greie på av importøren og på båten vår ligger det over vann. Som han sa han som fortalte med dette: Det blir ikke lekkert og du får bakke som fa#% når du lenser tanken. Ellers tror jeg bare jeg ville sjekket mutterne som holder sammen pumpa. Det er en flott video av pumpa og demontering/montering her: http://www.youtube.com/watch?v=KmUhfE3z82Y Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Sjekk mutterene som holder pumpehuset sammen som VannTro sier. Ikke sjelden er de slappe rett ut av esken. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hobbyskipper Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Jeg har skroggjennomføringen over vannlinja og har trukket til mutterene. Men det pipler væske av typen man ikke ønsker innombords! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Da ville jeg levert inn pumpa og fått en ny. Det sitter 2 papirpakninger som skal tette og om det lekker og du har dratt til mutterne er det skade på pakningene. Se videoen hvor de skifter impeller. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Hvor eksakt pipler det ut? Dette er normalt ikke noe problem, så det kan kanskje tyde på at du har en restriksjon etter pumpa? Pumpa er i stand til å kage godt trykk om det kniper i utløpet... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Foresten: hvilken type pumpe har du? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hobbyskipper Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Johnson 12v JP fra Seasea. Men i og med at den forrige pumpen oppførte seg på samme vis mistenker jeg en systemfeil, jeg har eid båten i 3 år. Septiktanken er V-formet og på den ene kortveggen er det septik inn fra do, den andre kortveggen er det septik ut. Ganske klønete å inspisere tanken, men kan ikke se noen lufteslange. Og når jeg bruker pumpene, enten for å fylle eller tømme septiktanken så smeller det i tanken, akkurat som man skulle ha trykkoppbygging/trykkreduksjon i den. Ett bra tips for andre, bleier egner seg utmerket til å ta opp uønsket søl, de koster lite og suger veldig bra!! Sitér dette innlegget Link to post
Hobbyskipper Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Nå er jeg kommet til bunns i dette. Paknimgen i pumpa lå i klem, svakt når denne var helt ny. Luftingen fra tanken var tett, flensen mot tanken var silikonert så kraftig at selve røret var tett. Dobbeltfeil kan være litt vriene å oppdage! Men nå er det bare velstand og godlukt i skuta, god sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.