dante Startet 25.Juni.2014 Del på Facebook Startet 25.Juni.2014 Jeg har en 5 Hk Yamaha som går som en klokke. Synes den er i det slappeste laget. Er det mulig å få noe mer ut av denne med enkle grep? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Det korte svaret er nok nei. Er ikke levert noen høyere effektuttak på den motoren. 4hk er samme motor, men med annen gasser mener jeg. Ta den som den er, og trøst deg med at de har en stygg tendens til å overleve eierene sine. Samme motor fra tidlig 80-tall og frem til klimahysteriet gjorde de ulovelige i EØS. Har en av de siste man fikk tak i (ca 2007/8) og hadde også en av de første utgavene som kom som jeg kjørte rundt med som sneip. Den lever i beste velgående fortsatt på tross av et meget hardt liv ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dante Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 (redigert) Mistenkte det.. jeg får se etter noe med to sylindere :) Finnes det noen 4 T som skiller seg ut mht vekt/effekt forhold? Ser at Mercury har 6 HK på 24 kg, det er vel ikke så galt? Hva leter jeg etter :) ? Redigert 25.Juni.2014 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Vet sannelig ikke. Synes de nye små firetakterene er noen støyende, ristende rakleverk. Hadde tenkt meg godt om før jeg hadde kvittet meg med den motoren var jeg deg. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dante Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 (redigert) Ja det er en flott motor. Jeg har en Brigg gummibåt med glassfiberbunn (285). Den planer såvidt med meg og slettes ikke med en av ungene ombord. Hadde en Zodiac 285 med Yamaha 4 Hk - den planet med meg og en av ungene. Kanskje lage trimplan eller lage noe til kavitasjonsplaten i stedet for å bytte motor? Har denne lang stamme? - synes det ser slik ut.. http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=49504126 Redigert 25.Juni.2014 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 (redigert) Mistenkte det.. jeg får se etter noe med to sylindere :) Finnes det noen 4 T som skiller seg ut mht vekt/effekt forhold? Ser at Mercury har 6 HK på 24 kg, det er vel ikke så galt? Hva leter jeg etter :) ? Jeg tror du må opp på 8hk for å få 2 sylindre. Tohatsu 8hk veier 37kg og er samme motoren som Tohatsu 9.8hk som veier eksakt det samme og da er vel valget enkelt. Om vekt er viktig var i hvert fall Tohatsu 8 og 9.8 de letteste 2 sylindrede 4-takterne for noen år siden med sine 37kg. De deler vel denne konstruksjonen med Mercury. Med 285 RIB ville jeg virkelig vurdert tabs. Det er mange med veldig god erfaring etter å ha montert det på RIB som var vanskelig å få i plan. Redigert 25.Juni.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hakkannen Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 (redigert) Er det ikke 26-27kg totakts 8-hk Tohatsu veier da? En kjempemotor 36-37kg er vel vekta på blant annet totakts Yamaha 9.9-15hk. Redigert: så nå at det var firetakterne du snakket om VannTro Redigert 25.Juni.2014 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.