Jump to content

Midlertidig fiks av eksos blandebend Yanmar?

Ruben Espeland

Recommended Posts

Hei,

Eg har endelig gått til innkjøp av ny turbo og skulle på Tirsdag endelig få det montert på plass.

Sjølve monteringa var forholdsvis enkel. Turboen er på plass å det er bare blandebendet som gjennstår å montere.

Eg oppdaga når eg demonteret blande bendet fra den gammle turboen at den var også moden for utskifting.

Har bestilt ny, men fikk i dag den dårlige nyheten om at den kommer ikkje før om 3 uker.

På grunn av dette ønsker eg å lagge ei midelertidig løsning med det gamle bendet slik at det er mulig å bruke båten.

Problemet med det gammle er at det er blitt veldig ujevt på tetningsflata mot turboen.

bilde

bilde

Planen er å legge på belzona på flensen før eg monterer og la det tørke..

Utfordringa og det eg trenger hjelp til er korleis eg skal påføre det på best mulig måte for at det skal bli noelunde plant å med alle hull inntakte.

Håper på noen gode råd.

Burde ikke være det helt store å plane den flensen ved hjelp av ei stor flatfil.

Problemet er vel heller at det ikke er så mange av dagens unge som er i stand til å bruke den slags verktøy.

Monteringspasta for eksosanlegg kan med fordel brukes som tettemiddel.

Eg hadde den egentli med på jobb for å få den plant av, men eg ble advart om at det kunne bli for lite gods igjen til å strame orntlig opp.

Har tenkte å rette opp å slipe etter beste evne før eg monterer. Så får me sjå korleis det går med dagens ungdom :lol:

Hadde ikke turt å plane den på noe verksted nei. men du kan jo let file den med en håndfil og bruke noen reale skiver når du skrur det sammen for å få sikkelig og jevn press.. det vil nokk holde en stund. rødt pakningslim har jeg ikke annen erfaring med enn i moped tida ,det kunne brukes både på eksos og forgasser uten problemer! veldig holdbart

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

I dag bar det ned i båten for å sjå om eg kunne få det tett for noen ukers bruk.

Benket det ført opp etter beste evne i skru stikka ok slipe så mye som eg våget.

Så var det å sause godt på med rød høg temp (+310) fra Biltema og skrudde godt til. Lot Det tørke ca en time før eg starta motoren. Alt såg veldig bra ut å eg lot den stå på tomgang i 30 min før eg la fra Kai. Alt virket helt perfekt så da var det å prøve å gi på. Førte kvarteret var alt bra, men plutselig lukta eg eksos. Nå var det ikkje tett lenger[emoji34] da var det bare å gå sakte på heim. Delvis svimmel[emoji106]

bilde

Spørsmålet er. Prøvde eg meg for tidelig?

Vart det for varmt?

Noen som har noen tanker?

bilde

Det holder desverre ikke med High Temp pakningssilikon på eksoskoblinger !!

Bruk Biltema asbestfri 1.5 mm pakning (art. 602004) og skjær til en flenspakning

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Pakninger/Asbestfritt-pakningsmateriale-602000/

Saus pakningen inn med Biltemas Monteringspasta på begge sider

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Eksosanlegg/Eksosanlegg-Standard/Monteringspasta-361772/

Monter pakning og teit opp. Pastaen vil fylle evt. ujevnheter på flensene.

Start motoren og la den gå på tomgang i 15 minutter slik at pastaen får herde.

Test så tettheten med å ta båten utpå vannet og gi full belastning på motor !

Har brukt samme produkter på utløp fra turbo på begge mine VP TAMD60C, og de holder potte tett !! :yesnod:

Lykke til!

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Takker for mange gode råd folkens.

Eg har nå prøvd meg på løsninga fra "mateco".

Fjernet først blandebendet å reingjorde orntlig. Det var ikkje mye pakkning igjen så det må ha brent vekk.

Så skar eg til asbestfri pakkning. Og sauste det hele godt inn med monteringpasts.

Fikk også laga meg noen saftigere skiver før eg monterte.

Før start:

bilde

Så var det tid for test tur. Skal si det stoffet hadde ei stram lukt[emoji43].

Men det ser ut til at det holder tett. Var på ein times tur med høy belastning.

Etter tur:

bilde

bilde

Da håper eg det holder noen uker.

Nå tar eg meg ein båt tur[emoji570]

Ha ein god dag båt folk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...