New Attitude Startet 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2014 hei, jeg leser meg til på nettet at gennakskjøter bør være ca 2,5 x båtlengde. MEN, det fremkommer ikke om det er totallengde eller 2,5 x båtlengde til både styrbord og babord (totalt 5x båtlengde) noen som kan rettlede meg? Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post
Framtia Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 (redigert) 2,5x er for hvert skjøte, og du trenger 2 stk skjøter. Redigert 26.Juni.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
New Attitude Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 takk for raskt svar :) Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post
Allan E Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Det hørtes veldig langt ut, den lengste lengden som en har bruk for er sånn ca fra genoavinsj på den ene siden rundt mast og tilbake til genoavinsj på den andre siden. Så ville jeg lagt på noen få meter. Dette er for ett skjøte. Stemmer ikke dette. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 (redigert) Skjøtet som ikke er i bruk skal gå fra skjøtehjørnet gennaker, foran forstaget, så bak til hjørnet av båten og inn til vinsj (f.eks på hyttetaket). I tillegg trenger man en meter eller to i reserve. Min båt er 12 meter og gennakerskjøtene er 25 meter. Det er akkurat passe, så om man ønsker å knipe litt så holder det kanskje med 2x båtlengde. Men kjedelig å ha skjøter som føles litt korte, fremfor å ha litt for lange. Redigert 27.Juni.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Allegro27 Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Det stemmer som Framtia skriver. Min båt er 36 fot og genakerskjøte er ca. 26 meter. Allen E: beskrivelsen din stemmer i forhold til genovaskjøte, genakerskjøte blir foran forstaget, gjerne til bak på hjørnet og opp på hyttetaket som Framtia skiver. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Sånn blir det når en ikke leser godt nok Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.