marmone Startet 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2014 Hei! Jeg har akkurat kjøpt meg ny (gammel) seilbåt (84-modell) og innser at jeg kanskje bør endre litt på det elektriske anlegget. Det er ikke de store greiene, men jeg vurderer å legge opp hele ledingsnettet på nytt. Jeg ville satt stor pris på om noen kan se over og gi tilbakemelding på skissen under. Jeg har tråla gjennom veldig mange elektronikktårder her på forumet og tilegna meg en del kunnskap fra det, men det er fortsatt noe jeg lurer på: 1. Kan jeg koble ladeledning fra motor direkte på polene til batteriet? Eller må disse innom noe på veien? 2. Trenger jeg hovedsikring og hovedbryter før panelet? 3. I havn er planen å lade batteriet med batterilader fra Biltema. Er dette en grei løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 (redigert) 1) Det kan du.Men det anbefales i grunn strengt å bruke en regulator som holder spenningen under 14,4V.2) Hovedsikring anbefales alltid rett etter batteriet. (kabelsikring)Styrke: Enten ca 20% mer enn maks forventet strøm (helst), eller passe til det som kabeltype og diameter er beregnet til. (-maksimalt-). 3) Siden BT tilbyr en rekke ladere kan ingen svare på det.Men laderen bør være automatiklader og tilpasset både batteriet og miljøet den brukes i. Obs: Dobbeltsjekk (med Multimeter) om laderen du velger også leverer det som batteriene trenger.=> Ikke stol på begrep som "passer de fleste bly-syre, AGM, Gel", dette er tøys.=> Først må du sjekke tekniske data til batteriet, så velger du laderen passe til det. Ha en god sommer! Jørg Redigert 27.Juni.2014 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
NilsPils Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 (redigert) - Hva med lensepumpe®? De blir som regel koblet rett mot batteriet, uten sikring. Jeg bruker heller (minst) to lensepumper av forskjellig fabrikat, med hver sin separate sikring. - Instrumentpanel? - Landstrømopplegg? - Ett batteri på 70Ah synes veldig smått. Redigert 27.Juni.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
marmone Svart 27.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 (redigert) Tusen takk for tilbakemelding. Skal dobbeltsjekke dette med batterilader og gå til innkjøp av regulator og kabelsikring. NilsPils: - Må ha en automatisk lensepumpe inn på sikt. Kobler den altså inn før hovedsikring? - Instrumentpanelet er kun ekkolodd og batteridrevet GPS. - I hverdagen er det stort sett bare lanterne og ekkolodd som bruker strøm. På en og annen tur vil jeg måtte lade GPS/kjølebag i sigarettutaket og bruke belysning inne. Jeg vil vurdere og parallellkoble ett batteri ekstra hvis det blir behov for det. Redigert 27.Juni.2014 av marmone (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Tusen takk for tilbakemelding. Skal dobbeltsjekke dette med batterilader og gå til innkjøp av regulator Kanskje du bør måle først hva som kommer ut på denne motoren? Mulig at det finnes likeretter/originalregulator allerede. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
NilsPils Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Automatisk lensepumpe kobles inn før hovedsikringen. Det er også vanlig å koble den uten egen sikring. Jeg foretrekker å alltid ha to uavhengige lensepumper med hver sin nivåbryter, da slikt utstyr ofte kan streike. Og når jeg har to stykker synes jeg det er OK å la dem gå via hver sin separate sikring. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ABokn Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Alt elektrisk utstyr bør utstyres med sikring men lensepumpe kam kobles før hovedbryter slik at den alltid har strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Eg vil tru at ein sikring i ledningen frå dynamo til batteri kan gjera meir skade enn gagn. Dette fordi at om ein slik sikring skulle ryka, vil der komma ein kortvarig (millisekund?) spenningstopp som ødelegg all elektronikk (likeretter og spenningsregulator) Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Regulator er neppe nødvendig. Det meste av "mobilt" 12 V utstyr tåler godt 11-14 V, det er 12 V +/- 15 %. Jeg i min 50-årige karriere med camping, båter og radiosendere m.v. ikke vært ute for noe som trenger 12 V +/- null V, altså 12 V verken mer eller mindre. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Seilaren Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Jo, du trenger regulator. Min Suzuki 6hk blåste lyspærene uten på den første seilbåten min. Forhandler hadde regulator. Tror jeg fikk den av han, men kostet egentlig en del mener jeg å huske.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Bøljan Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Planen din virker helt grei den, men der du har tenkt å bruke 1,5 mm2 kabel bruk 2,5 mm2 istedenfor. Det er virkelig verdt den lille ekstra kostnaden. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Det viktigste med spenningsregulator er at batteriet ikke overlades, DVs levetid batteri forkortes hvis lades med mer enn ca 14.4 volt over tid. Men det er spenningsregulator montert som standard på en del påhengsmotorer, kan jo lønne seg å måle spenning ut fra ladespole. Er vel mest vanlig originalmontert på påhengsmotorer med el start, siden en da er avhengig av batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Microcefalus Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Har du manuell lensepumpe? Hvis ikke bør du sette inn en elektrisk nå, ikke på sikt. Pumpe er lurt å ha. Snakker av erfaring. Et par ting om elektrisk pumpe: 1. Den MÅ ikke være automatisk. Du kan slå den på manuelt også. 2. Du bør ha sikring. Du kan gjerne koble pumpa utenom hovedstrømbryter, men sikring bør du ha. Alt annet er brannfarlig. Sørg heller for å ha en tykk nok kabel og dermed stor nok sikring, samt tett strømanlegg. Da går ikke sikringen og pumpa er klar når det trengs. 3. Husk tilbakeslagsventil. Hvis ikke blir det fort hevertprinsipp etter pumping. Det vil si mye vann i båten. Husk også at hvis du skal paralellkoble batterier, bør dette være like batterier(effekt, merke, alder). Hvis du er i tvil om hvor vidt 70 ah er nok, kjøp større med en gang[emoji4] Sitér dette innlegget Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Sikring på ledning fra dynamo er ikke et problem om den ryker. Om ikke motoren har en regulert spenning, må du bruke spenningsregulator. Alt bør sikres via sikring, vi snakker beskyttelse mot bl.a. brann her... 1.5 mm2 er helt tilstrekkelig på lavt forbrukende kretser, helt unødig å legge opp 2.5 til f.eks lanterner. Har du LED belysning trenger du heller ikke 2.5. Andre mer strømkrevende forbrukere har godt av å få 2.5 ;) Ang lenspumpe ville jeg koblet den etter hovedsikring, men før hovedbryter, som ABokn også sier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.