Jump to content

Hjelp til lite elektrisk opplegg i seilbåt (kun ett batteri)

marmone

Recommended Posts

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt meg ny (gammel) seilbåt (84-modell) og innser at jeg kanskje bør endre litt på det elektriske anlegget. Det er ikke de store greiene, men jeg vurderer å legge opp hele ledingsnettet på nytt. Jeg ville satt stor pris på om noen kan se over og gi tilbakemelding på skissen under. Jeg har tråla gjennom veldig mange elektronikktårder her på forumet og tilegna meg en del kunnskap fra det, men det er fortsatt noe jeg lurer på:

1. Kan jeg koble ladeledning fra motor direkte på polene til batteriet? Eller må disse innom noe på veien?

2. Trenger jeg hovedsikring og hovedbryter før panelet?

3. I havn er planen å lade batteriet med batterilader fra Biltema. Er dette en grei løsning?

bilde

1) Det kan du.
Men det anbefales i grunn strengt å bruke en regulator som holder spenningen under 14,4V.

2) Hovedsikring anbefales alltid rett etter batteriet. (kabelsikring)
Styrke: Enten ca 20% mer enn maks forventet strøm (helst), eller passe til det som kabeltype og diameter er beregnet til. (-maksimalt-).

3) Siden BT tilbyr en rekke ladere kan ingen svare på det.
Men laderen bør være automatiklader og tilpasset både batteriet og miljøet den brukes i.

Obs: Dobbeltsjekk (med Multimeter) om laderen du velger også leverer det som batteriene trenger.
=> Ikke stol på begrep som "passer de fleste bly-syre, AGM, Gel", dette er tøys.
=> Først må du sjekke tekniske data til batteriet, så velger du laderen passe til det.

Ha en god sommer!

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

- Hva med lensepumpe®? De blir som regel koblet rett mot batteriet, uten sikring. Jeg bruker heller (minst) to lensepumper av forskjellig fabrikat, med hver sin separate sikring.

- Instrumentpanel?

- Landstrømopplegg?

- Ett batteri på 70Ah synes veldig smått.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Tusen takk for tilbakemelding. Skal dobbeltsjekke dette med batterilader og gå til innkjøp av regulator og kabelsikring.

NilsPils:

- Må ha en automatisk lensepumpe inn på sikt. Kobler den altså inn før hovedsikring?

- Instrumentpanelet er kun ekkolodd og batteridrevet GPS.

- I hverdagen er det stort sett bare lanterne og ekkolodd som bruker strøm. På en og annen tur vil jeg måtte lade GPS/kjølebag i sigarettutaket og bruke belysning inne. Jeg vil vurdere og parallellkoble ett batteri ekstra hvis det blir behov for det.

Redigert av marmone (see edit history)

Tusen takk for tilbakemelding. Skal dobbeltsjekke dette med batterilader og gå til innkjøp av regulator

Kanskje du bør måle først hva som kommer ut på denne motoren?

Mulig at det finnes likeretter/originalregulator allerede.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Automatisk lensepumpe kobles inn før hovedsikringen. Det er også vanlig å koble den uten egen sikring. Jeg foretrekker å alltid ha to uavhengige lensepumper med hver sin nivåbryter, da slikt utstyr ofte kan streike. Og når jeg har to stykker synes jeg det er OK å la dem gå via hver sin separate sikring.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 3 uker senere...

Det viktigste med spenningsregulator er at batteriet ikke overlades, DVs levetid batteri forkortes hvis lades med mer enn ca 14.4 volt over tid.

Men det er spenningsregulator montert som standard på en del påhengsmotorer, kan jo lønne seg å måle spenning ut fra ladespole. Er vel mest vanlig originalmontert på påhengsmotorer med el start, siden en da er avhengig av batteri.

Har du manuell lensepumpe? Hvis ikke bør du sette inn en elektrisk nå, ikke på sikt. Pumpe er lurt å ha. Snakker av erfaring.

Et par ting om elektrisk pumpe: 1. Den MÅ ikke være automatisk. Du kan slå den på manuelt også.

2. Du bør ha sikring. Du kan gjerne koble pumpa utenom hovedstrømbryter, men sikring bør du ha. Alt annet er brannfarlig. Sørg heller for å ha en tykk nok kabel og dermed stor nok sikring, samt tett strømanlegg. Da går ikke sikringen og pumpa er klar når det trengs.

3. Husk tilbakeslagsventil. Hvis ikke blir det fort hevertprinsipp etter pumping. Det vil si mye vann i båten.

Husk også at hvis du skal paralellkoble batterier, bør dette være like batterier(effekt, merke, alder). Hvis du er i tvil om hvor vidt 70 ah er nok, kjøp større med en gang[emoji4]

Sikring på ledning fra dynamo er ikke et problem om den ryker. Om ikke motoren har en regulert spenning, må du bruke spenningsregulator.

Alt bør sikres via sikring, vi snakker beskyttelse mot bl.a. brann her...

1.5 mm2 er helt tilstrekkelig på lavt forbrukende kretser, helt unødig å legge opp 2.5 til f.eks lanterner. Har du LED belysning trenger du heller ikke 2.5. Andre mer strømkrevende forbrukere har godt av å få 2.5 ;)

Ang lenspumpe ville jeg koblet den etter hovedsikring, men før hovedbryter, som ABokn også sier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...