Jump to content

Raymarine AIS 650 viser ikke på E 120 plotter

Sandy

Recommended Posts

I båten jeg kjøpet i høst (2007) står det bl.a. en Raymarine AIS 650 og en plotter E120. Jeg klarer ikke å få opp info fra AIS'n på plotteren. Det står "no ais" oppe i høyre hjørne av skjermen. Tror alle innstillinger på plotteren skal være riktig, og jeg har logget inn på AIS'n med pc via USB hvor alt også ser greit ut. Ser også at båten kommer opp på Marine Traffic.

Drar på ferie om en uke..... noen som kan hjelpe?

Og du har sjekket opp at den porten du bruker på plotteren mot AIS'n er satt opp til å ta i mot AIS med rett baud hastighet? Og kontaktene sitter i?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Var innom båten og sjekket innstillingene. Under Systemoppsett-System integrasjon-NMEE Portkonfigurasjon er det fire valg

• NMEA 4800
  • NAVTEX 4800
  • NAVTEX 9600
  • AIS 38400

Regne med det er sistnevnte som gjelder? Har testet alle alternativene uten hell.

Under Kartpresentasjon-Kartlag, står AIS objekter på.

Båten er en 2007 Windy Grand mistral, og utstyret er originalmontert fra båten var ny. Vet ikke om det er flere måter å koble dette opp på? Fremdeles viser markøren "no AIS" oppe i høyre hjørne av skjermen....

Redigert av Sandy (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...