Sandy Startet 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2014 I båten jeg kjøpet i høst (2007) står det bl.a. en Raymarine AIS 650 og en plotter E120. Jeg klarer ikke å få opp info fra AIS'n på plotteren. Det står "no ais" oppe i høyre hjørne av skjermen. Tror alle innstillinger på plotteren skal være riktig, og jeg har logget inn på AIS'n med pc via USB hvor alt også ser greit ut. Ser også at båten kommer opp på Marine Traffic. Drar på ferie om en uke..... noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Og du har sjekket opp at den porten du bruker på plotteren mot AIS'n er satt opp til å ta i mot AIS med rett baud hastighet? Og kontaktene sitter i? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
leopard Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Hvis du går inn på meny og systemintegrasjon og så videre på Ais, så har du noen valg. Hos meg må den stå på nm0183 men vet ikke om det er samme hos deg prøv deg fram . Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 Er AIS koblet opp via NMEA 183 eller NMEA 2000 (SeaTalk 2 / SeaTalk ng)? Mener å huske at E Classic bare støtter AIS over NMEA 183. Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 28.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 Du har nok rett der Abbor........ Sitér dette innlegget Link to post
Sandy Svart 28.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 Takk for tilbakemeldinger, tar en runde i båten i morgen og prøver de ulike innstillingene en gang til. Oppdatering følger.... Sitér dette innlegget Link to post
Sandy Svart 29.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 (redigert) Var innom båten og sjekket innstillingene. Under Systemoppsett-System integrasjon-NMEE Portkonfigurasjon er det fire valg NMEA 4800 NAVTEX 4800 NAVTEX 9600 AIS 38400 Regne med det er sistnevnte som gjelder? Har testet alle alternativene uten hell. Under Kartpresentasjon-Kartlag, står AIS objekter på. Båten er en 2007 Windy Grand mistral, og utstyret er originalmontert fra båten var ny. Vet ikke om det er flere måter å koble dette opp på? Fremdeles viser markøren "no AIS" oppe i høyre hjørne av skjermen.... Redigert 29.Juni.2014 av Sandy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 AIS 650 fantes ikke da båten i var ny. Ble introdusert i 2011 eller 2012. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Når du slår på plotteren kommer det opp et vindu med advarsel. På siste linje står det et versjons nummer. Hva er det? Du trenger kanskje en oppdatering av software på plotteren. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Sandy Svart 29.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 En oppdatering av software var jo en god tanke. Det ble tatt en reset av plotteren rett etter at jeg overtok båten, da må vel alle evt. oppdateringer kjøres på nytt. Nok en gang takk for god hjelp, skal prøve å få kjørt en oppdatering i morgen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sandy Svart 29.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Måtte bare ned i båten og prøve med det samme... Plotteren hadde allerede siste versjon (v.5.69) men jeg kjørte likegodt oppdateringen på nytt og tok en reboot. Status er dessverre det samme, No ais. Klarer ikke komme til på baksiden av plotteren, hvordan pleier den å være festet? Sitér dette innlegget Link to post
Sandy Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2014 Da har servicemannen fra Raymarine vært om bord. Årsaken var brudd på en ledning og feilkobling fra forrige eier.... Nå virker alt som det skal :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.