Jump to content

Yamaha F100, går i sikkerhetsmodus ved høy RPM, ingen alarm.

joninjo

Recommended Posts

Hei, har nettopp kjøpt meg en Yamaha f100 2000-2002mod og frykter nå jeg har kjøpt "katta i sekken". !!

Så trenger da litt råd og tips.

Her er kluet: motoren ble prøvekjørt av tidligere eier med meg som passasjer, noe som i ettertid gjerne var dumt.

under prøvekjørkngen fungerte motoren heilt 100% , kjørte mororen på div. turtall og ca. 1minutt totalt på fullt turtall..(var noe røff sjø)

Ble enig om kjøp og setter kursen hjemover bli og fornøyd .

så starter marerittet, .....

Monterer motoren og instrumenter i båten og tar en prøvetur..

Kjører motoren god og varm og drar til slutt ut fullt turtall, etter ca 1 min mister jeg totalt motorkraften turtallet synker til tomgang, prøver da med en gang og gi litt gass, noe motoren absolutt ikke vil. Den begynner da bare å vibrere.

Jeg lar den så gå 10-20 sekund på tomgang før jeg prøver igjen og da kan jeg igjen oppnå fullt turtall før den samme problematikken gjentar seg.

So, what to do...

1. Tenker først at bensinen min kanskje er av laber kvalitet, tett filter, liten dimensjon på bensinslange osv.

Eliminerer så disse mulighetene ved å kjøpe ny besin og dumpe den gamle . Monterer nytt filter og slange..Drenerer forgassere og flusher med ny bensin.

Tar en ny prøvetur men problemet gjentar seg.

2.Konkludere etter hvert med at tilførselen er ok, da den sannsynlig hadde fusket noe mere om det var restriksjoner eller dårlig kvalitet her.

Hadde et tilfelle på en yamaha 30hk autolube, som har noen likhetstrekk, ved lavt niva på oljetanken, gikk motoren over på et sikkerhetsmodus og kunne kun opereres på lavt turtall..

Så tenker da at dette må være noe i samme gata, motoren går over i sikkerhetsmodus, mest sannsynlig pga. i forbindelse med kjølevannssystemet.

Har så sjekket ut termostat og tatt en prøvetur uten termostat, men samme problem gjentar seg.(termostat fungerer som den skal, åpner og lukker ved oppgitte temperaturer.)

Det neste jeg tenker er temperaturføleren som er i forbindelsen med sikkerhetssystemet, sifte ut denne? Evt bypasse for å utelukke denne, hvordan gjøres evt. dette?

Så dette er hva jeg har prøvd ut til nå, noen tips/lignende erfaringer??

Et par opplusninger til:

1.Impeller er forholdsvis ny, skiftet før årets sessong.

2.Turteller er heil på blåbærtur, ikke kalibrert i forhold til type motor fikk jeg opplyst, tar gjerne mot et tips for hvordan dette gjøres..

3.Ingen alarmlyd fra kontroll boks, denne er kjøpt ny i 2010-2011, aldri vært lyd i denne ifølge forrige eier.(skal vel vanligvis gi et lydsignal når en vrir nøkkelen et hakk.)

Noen som har noen gode råd?

Mvh Johnny

Prøv med annen bensintank og slange direkte inn på motoren for å eliminere tilførsels problemer.Fising/putring i luftinntaket tyder på mager blanding som indikerer behov for rengjøring av dyser og kanaler i forgasserne.Bør vite hva man gjør når man skrur på disse,og ikke rører synkronisering skruene.Oljenivået skal selvsagt ikke være over maks,bedre litt under. Skru også ut tennpluggene og sammenlign disse med hverandre-gir en indikasjon på forbrenningen.

Arny; hele drivstofflinja et byttet, tank, bensin, slange, filter, samt at jeg har drenert forgassere..

putringen oppstår etter at mortor har gått over i sikkerhetsmodus..

tror jeg får prøve å drenene ut litt olje..sjekke plugger..

takk for responsen folkens!

noen som har erfarkng med kalibrering av turteller ( analog)?? Hvilke cal og pulse denne motoren skal stå på?

• 2 måneder senere...

Kryper til korset arny, det var rusk i samtlige forgassere som var årsaken til problemet!:)

Prøv med annen bensintank og slange direkte inn på motoren for å eliminere tilførsels problemer.Fising/putring i luftinntaket tyder på mager blanding som indikerer behov for rengjøring av dyser og kanaler i forgasserne.Bør vite hva man gjør når man skrur på disse,og ikke rører synkronisering skruene.Oljenivået skal selvsagt ikke være over maks,bedre litt under. Skru også ut tennpluggene og sammenlign disse med hverandre-gir en indikasjon på forbrenningen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...