Jump to content

Avstand mellom antenner ? (VHF, GPS etc.)

Puffen

Recommended Posts

Vær litt obs på at GPS antenner kan feile om de blir stående I strålingsfeltet til radar AIS eller VHF antenner. Gjorde selv en observasjon Fikk problem med raymarine RA 130 GPS antenne VHF antennen slo ut GPS antennen som igjen var midt I strålingsfeltet. I dette tilfellet matte jeg flytte VHF antennen nærmere 2 meter unna GPS antennen. Hadde jeg kunnet flytte en av antenne noen decimeter opp eller ned hadde nok dette også løst problemet

Antenner du sender på kan fint stå ved siden av hverandre så lenge de ikke brukes på samme bånd.

Dette er feil. :smash:

Antenner som står nær hverandre (senderantenner, men også passive mottakerantenner) kan påvirke strålingsfeltet for antennen. Tenk på hvordan en Yagi-antenne (retningsvirkende) er konstruert; Den maximerer utstrålingen i ønsket retning, samtidig som den minimerer utstrålingen i andre retninger. (Og består av en rekke passive elementer...)

(De to innleggene fra Poseidon er helt korrekte...)

Gunga Din:
Sendende antenner bør stå minst antennes lengde fra hverandre, en regel jeg har hørt !....
Stemmer ikke helt det heller.
Hvis du f.eks. har kortbølgesender ombord, må du ha en h@lvettes lang båt hvis den regelen skal gjelde ... :blush:
For VHF (ca. 160 MHz) bør du unngå å montere antenner med hele kvartbølgers avstand (ca 46 cm).
Større enn en hel bølgelendes avstand, vil denne virkningen avta sterkt. (1,85 meter). Da er det kanskje lettere å "stacke" antennene i høyden, som Poseidon foreslår? :rolleyes:
Gjentar det som har vært sagt mange ganger tidligere i slike emner:
Antennen skal stå mest mulig vertikalt!
Noen synes det er "tøfft" å ha antenene lutende bakover, men dette nedsetter antennens virkning sterkt. :yesnod:
(Noe å tenke på:
Det er ca 20 db forskjell mellom vertikale og horrisontale antenner. DET betyr at du får kun nytte av 1 % av "sende- rekkevidden" hvis du legger VHF-antennen horrisontalt. (Fordi maritim VHF er vertikalt polarisert.)
Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Takker så mye for svar. Lært mye denne gangen også.. Da monterer jeg GPS antennene rett ved siden av hverandre. Vurderte å sette på en forlenger på den ene, men etter å ha lest det som tår her er det best at GPS antenna står helt nede ved foten på VHF antenna. Skulle jeg få problem er det bedre å sette en forlenger på den

• 1 år senere...

Jeg tenker å lage en 2 meter stang med et rør 60 cm på tvers oppe på toppen av denne, Her vil jeg ha

Internett antenne  med 8db(80cm) ,  

Iridium GO antenne,(liten klump.)

VHF reserve antenne,(1 m)

Echomax radarbeacon aktiv utgave.(70cm)

Disse tenker jeg får 15cm imellom seg.

Går dette godt, og evt hvilken rekke følge bør de stå.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Det er nok plasseringen, Nå er det vanskelig å bedømme, når en ikke vet hva antenne brukes til, og om hvor jordplanet på hver antenne er. Men det ser veldig tett ut og det er vel sansynlig at de interfererer med hverandre.

Selv plasserte jeg en rn VHF antenne  med 50 com horizontal og 30 cm vertical avstand til en Raymarine GPS RS120 antenne. Da så jeg på kartplotteren at jeg mistet GPS posisjonen da jeg nøklet VHF'en. Flyttet antennen 2 VHF antennen 2 meter og det virket. Senere skiftet jeg ut  GPS antennen til en Raymarine RS130 antenne. Da kunne jeg flytte VHF antennen tilbake uten problemer. Mao det er forskjell på kvalitet og hvor godt avskjermet antennne er også.

Redigert av JRK (see edit history)

Denne som Seatronic selger,  Scanstrut sin utgave.  er denne ikke brukende.  ?

http://www.seatronic.no/pdf/Scanstrut/tb01.pdf

Jeg har mest behov for å ha Iridium, internett, og radar beacon,  VHF er reserve og kan settes opp ved behov.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Denne som Seatronic selger,  Scanstrut sin utgave.  er denne ikke brukende.  ?

http://www.seatronic.no/pdf/Scanstrut/tb01.pdf

Jeg har mest behov for å ha Iridium, internett, og radar beacon,  VHF er reserve og kan settes opp ved behov.

Det spørs hva du skal ha I den. Om VHF er eneste sendene antennet går det nok bra med GPS Vindsensor, AIS mottaker, radio, TV osv.

Det er tre vesentlige kriterier man må ta hensyn til ved antenneplassering. Det første er, sender antennen eller tar den bare I mot,  bølegelende på signalet og effekten på på dette

Det sier seg selv at en radar som sender med flere 1000 Watt kan forstyrre en GPS som skal motta 0,000001 Watt. Til sammenligning sender VHF antennen 25 Watt. Så er det dette med bølgelengde om utstur benytter same bølgelengde eller at en overharmonisk av en bølge fra en antenne kommer I nærheten av en annen antennes bølgelengde så kan de påvirke hverandre. Det viktigste man kan gjøre er å plassere antenne I forskjelle elevasjonsplan og med nødvendig avstand I horisontalplanet.  Om antenner som bare mottar star nært hverandre er ikke så farlig bare de ikke star I strålingsfeltet for de som sender. Eneste problem med at mottagende antenner star nært hverandre at de kan virke som reflector og director for hverandre, noe som medfører at du kan få større forsterkning I en retning enn I en annen.

GPS signalene er svake derfor er det let å forstyrre denne. Ideelt sett kan denne godt stå direkte på hyttetaket, langt fra sendende antenner. Har du Radar må den plasseres over strålingsfeltet til denne.

Ett annet problem er ledningbundet støy som kan påvirke bade antenner og kabler. Etterhvert finnes det en rekke fjernkontrollere til forskjellig utstyr samt ledlys. Alt slikt utstyr kan skape problemer om det er av dårlig kvalitet, eller at antenne er av dårlig kvalitet.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...