Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Tusen takk Svarten. Det var hyggelig å høre :-)

 

Vi er på vei hjemover da frøken har noen plikter til helgen. Jeg får pusle litt med båten i hjemlige farvann isteden

 

Vet det er mye bra i Vestfoldskjærgården :-) Har stort sett vært mest i yngre dager på vestsiden av Tjøme på mer kjente steder som Stauper og tallakshavn og videre mot viksfjorden og svenner.

Lenge siden sist vi oppsøkte disse stedene, så får ta det litt mer med ro i det området neste år :-)

 

Her mellom Moss og Horten er det blikkstille og varmt nå :-)

 

Planen i går var å bli ferdig med strekkene som var utsatt for vind og sjø og utnytte vindløyingen sent på kvelden.

 

Vi gikk inn til Portør fra S i går for å hilse på en kompis. Det var veldig skvalpete i innløpet som er noe urent og jeg tenkte mer enn en gang at jeg er sjeleglad jeg har en båt jeg kan stole på med det tekniske.

 

På vei ut igjen og forbi sydspissen av Jomfruland fikk vi den tunge sjøen i siden en periode og det er den retningen jeg liker minst da rulling blir uungåelig. Ble ikke bedre av den toppet seg litt pga strøm i mot og oppgrunningen.

 

Men vi fikk dreid opp mot Tvistein og det ble straks mer behagelig med sjøen inn skrått akenfra. Autopiloten, RAYmon fikk kjørt seg da båten giret endel, men greide seg bra. Kun et par ganger tok jeg roret selv da den ikke var kjapp nok fra ene siden til den andre.

 

Gikk fint opp langs Jomfruland. Bortsett fra mikrobøyene på fiskeredskapen da. De var ikke lett å se da de forsvant i sjøen og tidvis ble dratt under vann.

 

Den største og krappeste sjøen var litt SV av Tvistein. Det lå stort sett på ca 2 meter relativt krappe bølger.

Ved noen anledninger kom det noen litt mer røslige der jeg så rett ut på bølgetoppen her jeg satt på FB med hodet ca 4 moh.

 

Frøken stril var nede og synes noen av de så litt i overkant ut...

Heldigvis var det snart over. Blir slitsomt i lengden med mye rotesjø.

 

Bruker normalt å gå på innsiden av Tvistein fyr og ut rundt den innerste røde og grønne flytestaken ved herregårdsbåen på rakke. Men i går så jeg det brøt så mye der inne så ville ha det mer safe med 15-20 meter under kjølen og dreide inn mot viksfjorden litt før Klokkebøya.

 

Langesundsfjorden og rakke er et spesielt sted når forholdene slår til. Sammenligner det litt med lista i NV vind.

 

Typisk tung sjø fra SV og så har man strømmen sydover fra færder og strøm ut langesundsfjorden. Alt møtes i rakkeområdet som står ut som en odde under vann og sydover over langesundsfjorden.

Synes jeg har sett den krappeste sjøen stort sett noen NM V-SV av Tvistein.

 

Snart på Gullholmen ved jæløya og møtte begge bastøferjene.

AIS øker roen så man ser om man må endre kurs eller ikke når man har saktegående båt som ikke kan hoppe unna på et blunk.

 

 

bilde

 

bilde

 

Snart hjemme og båtferien er over for denne gang nå dessverre :-(

 

Kos dere masse dere som fortsatt er på tur :-)

 

Vil takke MaSa som startet denne fine tråden og alle dere som holder den i live :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Brenner i gamle Saba fabrikker på Råel. Bildet er tatt fra Ø. Bolæren

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Politiet gir publikum beskjed om å holde seg unna og lukke vinduene.

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tror de sliter litt, blir bare mer og mer røyk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takker for huggorm-tips Worry II, vi har en vennebåt med hund. Gir beskjed.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takker for huggorm-tips Worry II, vi har en vennebåt med hund. Gir beskjed.

 

Ja, første gang jeg har sett det på Østre Bolæren, har vært der masse i 10 år på rad. Det var en yngre orm jeg så, da pleier det å være flere av de. Blir mindre mus og røyskatt da :smiley:  Er selv ikke redd for de, men små hunder kan komme brått på da de ikke lager mye vibrasjon i bakken. (husk båndtvang)

Den jeg så krøp inn i sivet på sydstranda.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe. Da var det vår tur til å bli praiet av tollbåten fra Oslo som kjører fra båt til båt her utenfor nesoddlandet.

Slett ikke uvanlig å se de, men første gang jeg har blitt stoppet i båt.

 

Hyggelige folk som spurte hvor vi hadde vært på ferien og hvor vi skulle.

Fikk til og med kompliment for fin og blank båt :-D

 

Hadde de villet komme ombord hadde de vært velkomne men jeg hadde nok prøvd å krevd at de hadde ver-så-god å ta av seg støvlene først, haha ;-)

 

bilde

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

I dag har vi vært i fevik hos noen kjente. Lillejenta fikk plukke nylagte egg til frokost og noen timer på stranda i ettermiddag:) varmt i sola så lenge man kom seg unna vinden!

 

Ser ut som det skal blåse hele ferien omtrent!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tollbåten opp på siden av meg på mandag rett nord av Filtvet fyr, da jeg gikk alene fra Holmestrand for å plukke opp familien i Sandvika. Da jeg fortalte hvor jeg kom fra, og at vi ikke hadde vært utenlands med båten i år, brydde de seg ikke om å komme ombord. De spurte likevel om jeg hadde noe å deklarere, men det hadde jeg ikke.

 

I fjor hadde vi dem ombord ved Slagentangen, på vei hjem fra Strömstad. Litt for mye øl, hvilket jeg aldri la skjul på. Det brydde de seg ikke om.

 

Vi tilbringer noen dager i indre Oslofjord nå. Ligger for øyeblikket på Steilene. Her er det mer eller mindre fullt.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Temmelig fullt på Sætre i kveld. Vi ligger i båtforeningen og har god oversikt over havneområdet.

 

bilde

 

Dagen i dag føyer seg inn i rekken av gode varme dager med lite vind. I morgen tar fruen etter hvert helgefri og vi drar sydover, til pollen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

"Det har vært ganske fullt de siste dagene. Men de klarer spm regel å stappe inn en ekstra. Kall de opp på kanal 12. havn.. å hør med dem når du nærmer deg. De lytter på 12. :)"

 

Det ar fullt i Arendal i dag, men etter litt ordnet det seg, havneverten svarte også kanal 12 etter hvert.

 

Takk for hjelpen Bjørn ligger nesten å plassen din

Link to post
Share on other sites

Kjedelig å høre om aktuatoren som lager problemer. Slikt trenger man ikke på ferie :-(

 

Har du prøvd en strøm-reset?

Evt sjekke kontakten på aktuator samt i andre enden av kabelen.

 

Jeg regner med det er et potmeter inni aktuatoren, og de kan begynne å tulle av saltos etc når de alltid går i de samme posisjonene.

Noen ganger kan det hjelpe å kjøre de (aktuatoren) 100 ganger fra ende til ende.

Ellers kan man jo pelle den opp å ta en kikk om man får åpnet den.

 

Ut fra Skutebukta litt før 07 i dag. Ser en flik av Hoppøya til V i bildet :-)

Ønsker deg lykke til og god ferie videre :-)

 

 

Takk for det, vi er i gang igjen. Aktuatoren gikk seg til etter hvert Den kjørte seg fast i forover posisjon et par ganger og ville ikke gå til nøytral når jeg satt på tenningen. Men etter et 2-3 timer virket den grei igjen. Var innom Slippen Marina i Kragerø for å sjekke feilkoder, men de hadde blitt slettet ved oppstart av motor eller at jeg skrudde av hovedstrømmen. Vi fikk heller ingen nye feilkoder ved giring med Vodia tilkoblet. Det ble til at jeg kjører videre nå slik den er. 

 

Ligger i Kragerø nå, men ikke i gjestehavna, som så rimelig full ut da jeg passerte på vei inn til bytur:

 

bilde

 

Det var en fin dag i Kragerø i dag, mye sol men litt mye vind til at det ble helt perfekt.

 

Tror vi tar siste etappe av årets minisørlandsbåtferie morgen tidlig ned mot Borøya og Tvedestrand, til en hytte vi har leid for de neste to ukene. Det frister ikke med liten kuling nedover fra Kragerø utpå dagen.

Link to post
Share on other sites

Ligger i Tønsberg, her er det rimelig fult allerede, regner med at ved bruåpning 12 så blir de siste ledige plassene borte. få båter som går ut. Postgirobygget skal spille her i dag, så blir vel helt fult utenfor uterestaurantene med båter vil jeg anta. Vær, blåser litt som det har gjort hele ferien. Havnen har ikke vært plaget med røyk fra SABA, da det har blåst motsatt vei heldigvis. Brannen er vel endelig slukket har jeg skjønt

Link to post
Share on other sites

Igår tror jeg vi var innom de fleste steder i vestfjorden v Tjøme på søken etter en naturhavn i le for vest/sydvesten, men det var mye båt og fullt overalt. Endte opp i Tønsberg, og etter at tenåringen fikk litt hjelp av et par kapteiner på brygga til å forhale et par båter, så fikk vi plass på utsiden av gjestebrygga. Vi er sammen med en seilbåt som ligger på utsiden av oss, så når de tusler sydover i kveldingen en gang, så blir det ihvertfall en ledig plass på oss. Men det er nok flere muligheter her også.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...