Jump to content

Status østlandet/Sørlandet


MaSa

Recommended Posts

Så en sjelden og flott båt på vei inn i gjestehavna, en Nord West 560. Mener å ha hørt det bare er bygget 2 stk? Ser ut som en NW 390 på steroider ;-)

 

bilde

 

Jeg tror det stemmer at det bare er bygget 2 stk, jeg har hørt det samme.

Dette ser ut som den som Stavanger Marinesenter har hatt for salg lenge. Annonsen er i alle fall borte nå. Flott skute! Siste annonsert pris var under 4 mill. Mye penger, men hva kostet den som ny, mon tro...?

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Synes også det er er en markant økning i år. Synes det er hyggelig at flere velger det flotte Sørlandet vårt.

Gjestehavnene kan bli fulle utpå ettermiddagen, men det er så mange muligheter på uthavner at man alltid finner noe om stedene langs lysløypa er fulle :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det stemmer at det bare er bygget 2 stk, jeg har hørt det samme.

Dette ser ut som den som Stavanger Marinesenter har hatt for salg lenge. Annonsen er i alle fall borte nå. Flott skute! Siste annonsert pris var under 4 mill. Mye penger, men hva kostet den som ny, mon tro...?

Mener å huske noe rundt 12 store... frapris? Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da var vi kommet til Kragerø hvor vennebåten skal plukke opp barna på onsdag. Vi ankom ca. 17.00 og det var alt for sent. Propp full gjestehavn så vi ligger nå på utsiden av bølgedemperen syd-vest av gjestehavna (privat på innsiden). Regnet med en skvulpete ettermiddag, men det er faktisk ikke så ille her.

Tar en titt på gjestehavnen i morgen formiddag og håper på plass der i morgen. Må rett og slett ha tak i masse ferkvann og få vasket ned båten som er helt isauset i salt etter turen fra Stavern. Vi anslå vinden til ca 10m/s når vi passerte Langesundfjorden ved 15.00 tiden i dag. Rakke litt tidligere var faktisk roligere.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi er jo ferdig med hovedferien i båten, 7 uker på Svenskekysten fra 18. mai, men når vi er tilbake etter en uke fra imorgen etter besøk hos svigermor i Kristiansund har vi jo resten av juli pluss august, september og oktober igjen av båtsesongen.

 

Kanskje vi da tar en tur nedover Sørlandet? Men hvordan er det ved Rakkebåene? Da vi var der nede for mange år siden, gikk vi langt ut fra Stavern før vi dreide vestover mellom Muleberget og Hellene mot Nevlunghavn. Men det har i mange år vært snakk om en indre lei som skulle merkes med jernstaker. Hvordan er det med det, jeg finner ikke noe slikt på de kartene jeg har vært inne på.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

 

Kanskje vi da tar en tur nedover Sørlandet? Men hvordan er det ved Rakkebåene? Da vi var der nede for mange år siden, gikk vi langt ut fra Stavern før vi dreide vestover mellom Muleberget og Hellene mot Nevlunghavn. Men det har i mange år vært snakk om en indre lei som skulle merkes med jernstaker. Hvordan er det med det, jeg finner ikke noe slikt på de kartene jeg har vært inne på.

 

Lars H.

 

 

 

 

https://baatplassen.no/i/topic/103703-beskrivelse-av-lei-gjennom-rakkeb%C3%A5ene/

Redigert av horg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så kommer vi hjem etter en lang uke i Sverige. Septiken har blitt fullere og fullere, og ingen tømmeanlegg har vært å se der vi har vært på nordoverturen (dvs Havstenssund - i går gikk vi direkte og utaskjærs Bassholmen-Havstenssund, og i dag videre til Verdens Navle ).

Her i Verdens Navle er det et tømmeanlegg, de er veldig stolte av det. Men, men ---- markert sone er alt for kort, og selv om båtene på begge sider av den markerte sona hadde latt det være igjen noe plass, kunne vi med våre knappe 10 meter ikke komme inn (har da ikke baugpropell eller tilsvarende tverrpropell akterut) - så vi får se hva som kan bli løsningen. For enten er det Sverige med forbud mot å sleppe ut i sjøen, eller så er det Ytre Hvaler nasjonalpark med tilsvarende forbud.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Nå vet jammen ikke jeg hvor Verdens Navle er, men her er en oversikt over steder det skal være

tømmestasjoner langs vestkysten, opplyst av Svenske myndigheter selv. Tar gjerne imot korrigeringer om det er feil her:

http://msfortuna.no/septik.html

hehe, Verdens Navle er Hvaler, så klart (se også info-linja under innlegget).

 

Vi sjekka jo ikke nettsider mens vi dro nordover, men visste det er tømmeanlegg på Skjærhallen. Det lot det seg ikke gjøre å komme inn til. Hjemmehavna for skipet er en halv nautisk mil fra det anlegget, forresten.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Har lagt oss til i bukta på Ytre Maløya utenfor Grimstad.

Deilig dag med sol, 22 grader i lufta og 17,5 i vannet.

 

Relativt mye båter her. Kjørte gjennom lille Hampholmsundet først. Mye båt der også :-) hilste så vidt på Julie III rett borti gata :-)

 

bilde

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Relativt bra utsyn når det ikke er plass i Kragerø og man ligger på utsiden av gjestehavna. Vi ble liggende her i dag også da "campingplassen" på innsiden ikke fristet videre :-)

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er det ikke lov å tømme tanken utenfor Hvaler?

Har kikket på kart. Du har lov å tømme 11nm uten for Hvaler, men da havner du lett i Færder nasjonalpark så egentlig er svaret nei. Om du er på Skjærhalden så tror nærmeste lovlige tømmeplass blir midt i singlefjorden langs Singløya. Evt midt utpå Lera mot Strømtangen fyr.

 

Distansen ut i havet virker å være noenlunde lik på norsk og svensk side mtp tømming.

 

Hva er nærmeste tømmestasjon fra Skjærhalden? Iom ar de ligger midt i en nasjonalpark så burde det være en der...?

 

......

 

Edit. Er det ikke tømmestasjon i Tordenskioldbukta?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gleder meg over denne tråden her jeg har blitt med Admiralen til en liten øy nord i Hellas, Thassos. Vi skulle, ihht henne, oppleve garantert fint vær. Vi kan ikke annet å flire nå da det raste en rasende byge over oss der vi satt ute og spiste på restaurant! Akklimatisering til regn for henne, tenker jeg, for på mandag starter vi også en tre ukers båtferie fra Tjøme. Inntil da koser vi oss videre her med oss og rapporter fra dere:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hva er nærmeste tømmestasjon fra Skjærhalden? Iom ar de ligger midt i en nasjonalpark så burde det være en der...?

 

......

 

Edit. Er det ikke tømmestasjon i Tordenskioldbukta?

 

Det er tømmestasjon i Skjærhalden, som sagt (den som har for kort plass når det ligger båter langskips på "utsida" av gjestehavnbrygga). Det er også en i Korshamn/Ekenäs på Koster. Om det er en i Tordenskjold vet jeg ikke. Kanskje det er mer enn 300 m mellom Nordre Sandø og svenskegrensa i Sekken, da er det et smutthull der, nord for grensa for nasjonalparken.

For øvrig grenser Ytre Hvaler nasjonalpark direkte til Færder nasjonalpark (og til Sverige).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ikke meningen å gjøre dette til en dritt-tråd men :-). Ikke lov å tømme i Sekken. Hvaler og Koster nasjonalpark går vegg i vegg langs grensa. Og mot nord møter en nytt tømmeforbud i Vestby kommune. Like greit å bruke tømmestasjon egentlig..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...