Jump to content

Lekkasje i gummihylse/volvokondom

Sigurd H

Recommended Posts

Lekkasje i gummihylse.

Jeg har gummihylse, sannsynligvis en volvokondom, på akslingen som har dryppet litt. Når jeg nå klemte litt på den for å sjekke tilstanden begynte det å renne ut mer vann, og det fortsetter å renne :(. Det det er ikke uhåndterlige mengder. Men at det økte så mye med bare litt berøring er litt urovekkende. Er det noe jeg kan gjøre for å få den tett?

bilde

Det er begrenset levetid på disse. Mener å huske at Volvo anbefaler bytte hvert 5. år.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det er ikke noen god ide å prøve å reparere dette mens båten er på vannet. :wink: Mitt forslag er å løsne klemflens fra motor og aksel og forberede bytte av volvo tettningen. Så få løftet båten på land og byttet tettningen. Dette går normalt så fort at du kan bare henge i krana. Så montere alt på plass og ta en oppretting av motor på vannet.

Desverre så har disse tettningene en tendens til å bli sprø ved varmgang og om du plukker for mye på dette og du plutselig får en stor lekkasje så er det kanskje ikke så lett og få kranløft der og da.

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Jo, kanhende det er konservativt Hulda. Fortell det til forsikringsselskapet den dagen uhellet er ute og du viser kvittering på at holdbarhetsdatoen gikk ut for 15 år siden.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Det er slik REM, jeg vil ikke bli avkrevd kvittering på noe som helst av den slags fra forsikringen. Kondomet har ikke serienummer. Dessuten, et slikt kondom begynner å lekke gradvis. Jeg vil tro at det heller er antall snurr på akslingen som påfører slitasje. Ikke aldring i form av antall år. Altså, har man en motorbåt der akslingen går med 3000 rpm og man kjører 1000 timer/år kan kanskje 5 år virke rimelig. Hulda som ikke går over 700 rpm på akslingen og ikke mer enn 50 timer/år, så vil slitasjen bli der etter. Jeg har snakket med Volvo om det, i og med at Hulda var på land i vinter, de så ingen grunn til å skifte noe som er potte tett.

Jeg vil tro at det heller er antall snurr på akslingen som påfører slitasje. Ikke aldring i form av antall år.

Tru kan du gjøre i kjærka Hulda. Sier volvo at du bør/skal skifte hvert 5. år står du selvfølgelig mye sterkere i en sak mot forsikringsselskapet hvis du kan sansynliggjøre at du har byttet ved å vise fram kvittering som er under 5 år gammel.

ad. planlegging:

Volvokondom er vel en av de enkleste tettingen vi har, men den fungerer, om man gjør rett.

Ja Volvo sier hvert 5. år, lurt å følge - helt klart - og den koster ikke all verden, og byttes relativt greit når båten er oppe til vårpuss.

Viktig - som flere har skrevet - at den "luftes" når båten er sjøsatt, dette for å unngå varmgang på de. klem på den til det kommer vann. Det skal legges på ett tynt lag med fett i enden av kondomen, den som ligger ned mot akselen, gjør man dette ett par ganger i løpet av sesongen så er man trolig berget.

Fettet følger med i en tube når en kjøper fra Volvo.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Hei

Uavhengig av hvor lenge denne Gummipakkboksen har stått i båten til Sigurd H så synest jeg at han burde se på oppliningen på aksel/hylserør før han

gjør noe som helst. Om det er slik som det kan se ut til på bildet er det ikke så rart at han har lekasje, dette uavhengig av antall år denne har vært montert.

Reff brosjyren til Volvo Penta " Driftssikker - lang levetid"

http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Parts%20brochures/Rubber%20Stuffing%20Box%20-%20No.pdf

larss

Den skal luftes en gang i blant - ikke bare ved sjøsetting. Jeg gjør det hver andre / tredje start på motorene. Når mine motorer blir kalde trekkes det luft inn i gearoljekjølerne (de blir så godt som tomme for vann), og når jeg starter opp presses litt av den luften ned i volvokondomen. Hører det veser littegranne luft når jeg klemmer på den. Fett skal tilføre årlig, eller minst hver 200 time hvis det inntreffer oftere. Da må båten over vannet om det skal bli suksess. Har den gått varm bør den byttes. Den ene min gikk varm etter feil fra verksted - den ble da satt direkte på land etter orde fra verkstedet som kom og skiftet den der båten da befant seg.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Før diskusjonen trekker tråden ut i en eller annen retning enn trådstarter forespurte:

Er det noen som har en grei beskrivelse av lufting og fylling av grease?

Klem på "kondomen" i forkant - mot akselen - når det kommer ut vann så stopper du.

Legg ett tynt lag med fett i forkant av kondomen - mot akselen.

Så enkelt og greit.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

min har suttit på i 23 år, fortsatt potte tett !

får en litt grease hver vår innen sjøsettning

den dag det begynner å dråpe, da skal jeg skifte den høsten da båten tas opp!

Det er greit nok. Hulda, som ligger ute flere år i slengen, får tetningen liten greaseinsprøytning hver vår. Det er egentlig ikke greasen som kjøler/smører, det er vannet. Men greasen er grei å ha under oppstarten av systemet. Den har absolutt sin misjon.

En del av min profesjon har vært akseltetninger. Omtrent 15 år med tekn. salg, troubleshooting, design, konstruksjon, jobbet for verdens ledende leverandører. Hovedårsaken til tetningshavarier, omtrent 75 %, er defekte lagre/vibrasjon. For båteierens vedkommende vil oppretting av drivlinjen være essensiell. Dessuten at tetningen(e) får tilførsel av vann. Og da vil de holde rundt fem ganger 'anbefalingen'. I oppstarten av tetningskarrieren var fabrikanten jeg jobbet for sin 'garanti' 5.000 driftstimer. Som Norges største kunde slang over bordet til ferskingen Hulda: "Hadde ikke tetningene deres holdt mer enn 30.000 timer, ville det ikke vært en tetning fra dere her på bruket".

Det å tilføre fett mens den er montert (og båten ligger på vannet) har jeg slitt utrolig mye med. Fettet tyter i alle retninger, bruk av sprøyter, bending med skrujern for å få en åpning eller andre fantasifulle løsninger virker like dårlig alle sammen. Det eneste som funker er å gjøre det når båten er på land. Da demonteres kondomen og fett tilføres "bakveien"

Dere som gjør det mens båten flyter. Hvordan gjøres det i praksis?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du bør ikke bruke skrujern for å bende. Du bør ikke løsne kondomet og føre fett inn bakveien. Siste vil kunne føre til at vannsirkulasjonen blir hindret og tetningsflaten kan overhetes. Jeg bruker tuben levert av Volvo. Det spruter ut litt vann. Men inn kommer det noen gram fett. Når jeg ligger i sjøen hele tiden, har jeg mistanke om at fettet er bortkastet. Men jeg gjør det like vel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...