Sigurd H Startet 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2014 Lekkasje i gummihylse. Jeg har gummihylse, sannsynligvis en volvokondom, på akslingen som har dryppet litt. Når jeg nå klemte litt på den for å sjekke tilstanden begynte det å renne ut mer vann, og det fortsetter å renne :(. Det det er ikke uhåndterlige mengder. Men at det økte så mye med bare litt berøring er litt urovekkende. Er det noe jeg kan gjøre for å få den tett? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Det er begrenset levetid på disse. Mener å huske at Volvo anbefaler bytte hvert 5. år. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
steelcontax Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Nødløsning er å løsne slangeklemmene og vri den 180 grader, event også prøve å klemme inn litt fett. Viktig at disse blir luftet ved sjøsetting, slik at de ikke blir "brennt". Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Hei Sigurd H Bilde ditt er litt lite så ikke helt lett å se. Men det ser da ut som at akselen din "henger" voldsomt i hylserøret ? eller er det bare synsbedrag? kommer aksel ut i senter av hylserøret, går paralelt med hylserør hele veien eller står akselen din litt skjevt i hylserøret. larss Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd H Svart 29.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Mener du å skru hele hylsen og legge fett inni. eller presse inn mellom akslingen og hylsen? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd H Svart 29.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Nødløsning er å løsne slangeklemmene og vri den 180 grader, event også prøve å klemme inn litt fett. Viktig at disse blir luftet ved sjøsetting, slik at de ikke blir "brennt". Mener du å skru hele hylsen og legge fett inni. eller presse inn mellom akslingen og hylsen? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Det er ikke noen god ide å prøve å reparere dette mens båten er på vannet. Mitt forslag er å løsne klemflens fra motor og aksel og forberede bytte av volvo tettningen. Så få løftet båten på land og byttet tettningen. Dette går normalt så fort at du kan bare henge i krana. Så montere alt på plass og ta en oppretting av motor på vannet. Desverre så har disse tettningene en tendens til å bli sprø ved varmgang og om du plukker for mye på dette og du plutselig får en stor lekkasje så er det kanskje ikke så lett og få kranløft der og da. Lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Jeg synes også bildet viser at akslingen ikke er sentrert i hylserøret. Dette må du sjekke opp først. Hulda har hatt samme kondomet siden 2000. En jeg kjenner hadde samme montert i 20 år. Og det satt fremdeles på plass da han solgte båten. Anbefalingen til Volvo (5 år?) er tydeligvis meget konservativ. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 (redigert) Jo, kanhende det er konservativt Hulda. Fortell det til forsikringsselskapet den dagen uhellet er ute og du viser kvittering på at holdbarhetsdatoen gikk ut for 15 år siden. Redigert 29.Juni.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Det er slik REM, jeg vil ikke bli avkrevd kvittering på noe som helst av den slags fra forsikringen. Kondomet har ikke serienummer. Dessuten, et slikt kondom begynner å lekke gradvis. Jeg vil tro at det heller er antall snurr på akslingen som påfører slitasje. Ikke aldring i form av antall år. Altså, har man en motorbåt der akslingen går med 3000 rpm og man kjører 1000 timer/år kan kanskje 5 år virke rimelig. Hulda som ikke går over 700 rpm på akslingen og ikke mer enn 50 timer/år, så vil slitasjen bli der etter. Jeg har snakket med Volvo om det, i og med at Hulda var på land i vinter, de så ingen grunn til å skifte noe som er potte tett. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Jeg vil tro at det heller er antall snurr på akslingen som påfører slitasje. Ikke aldring i form av antall år. Tru kan du gjøre i kjærka Hulda. Sier volvo at du bør/skal skifte hvert 5. år står du selvfølgelig mye sterkere i en sak mot forsikringsselskapet hvis du kan sansynliggjøre at du har byttet ved å vise fram kvittering som er under 5 år gammel. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Benji Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Volvokondom er vel en av de enkleste tettingen vi har, men den fungerer, om man gjør rett. Ja Volvo sier hvert 5. år, lurt å følge - helt klart - og den koster ikke all verden, og byttes relativt greit når båten er oppe til vårpuss. Viktig - som flere har skrevet - at den "luftes" når båten er sjøsatt, dette for å unngå varmgang på de. klem på den til det kommer vann. Det skal legges på ett tynt lag med fett i enden av kondomen, den som ligger ned mot akselen, gjør man dette ett par ganger i løpet av sesongen så er man trolig berget. Fettet følger med i en tube når en kjøper fra Volvo. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Tru kan du gjøre i kjærka Hulda. Sier volvo at du bør/skal skifte hvert 5. år står du selvfølgelig mye sterkere i en sak mot forsikringsselskapet hvis du kan sansynliggjøre at du har byttet ved å vise fram kvittering som er under 5 år gammel. Da får du nok ta deg en tur i kjærka, først som sist. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Hei Uavhengig av hvor lenge denne Gummipakkboksen har stått i båten til Sigurd H så synest jeg at han burde se på oppliningen på aksel/hylserør før han gjør noe som helst. Om det er slik som det kan se ut til på bildet er det ikke så rart at han har lekasje, dette uavhengig av antall år denne har vært montert. Reff brosjyren til Volvo Penta " Driftssikker - lang levetid" http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Parts%20brochures/Rubber%20Stuffing%20Box%20-%20No.pdf larss Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 (redigert) Den skal luftes en gang i blant - ikke bare ved sjøsetting. Jeg gjør det hver andre / tredje start på motorene. Når mine motorer blir kalde trekkes det luft inn i gearoljekjølerne (de blir så godt som tomme for vann), og når jeg starter opp presses litt av den luften ned i volvokondomen. Hører det veser littegranne luft når jeg klemmer på den. Fett skal tilføre årlig, eller minst hver 200 time hvis det inntreffer oftere. Da må båten over vannet om det skal bli suksess. Har den gått varm bør den byttes. Den ene min gikk varm etter feil fra verksted - den ble da satt direkte på land etter orde fra verkstedet som kom og skiftet den der båten da befant seg. Redigert 29.Juni.2014 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2014 min har suttit på i 23 år, fortsatt potte tett ! får en litt grease hver vår innen sjøsettning den dag det begynner å dråpe, da skal jeg skifte den høsten da båten tas opp! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tor Arild Svart 30.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2014 Før diskusjonen trekker tråden ut i en eller annen retning enn trådstarter forespurte: Er det noen som har en grei beskrivelse av lufting og fylling av grease? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 30.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2014 (redigert) Før diskusjonen trekker tråden ut i en eller annen retning enn trådstarter forespurte: Er det noen som har en grei beskrivelse av lufting og fylling av grease? Klem på "kondomen" i forkant - mot akselen - når det kommer ut vann så stopper du. Legg ett tynt lag med fett i forkant av kondomen - mot akselen. Så enkelt og greit. Redigert 30.Juni.2014 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Langs land Svart 30.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2014 (redigert) Fett skal tilføre årlig, eller minst hver 200 time hvis det inntreffer oftere. Da må båten over vannet om det skal bli suksess Godt råd. Redigert 30.Juni.2014 av Mare Nostrum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2014 Grease: klem på kondomen, trykke forsiktig tunen under kanten (det er et slissespor der) og trykk ut en ertestor mengde. Tørn akslingen rundt. Lufting: klem på kondomen til luften er ute og det pipler vann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2014 min har suttit på i 23 år, fortsatt potte tett ! får en litt grease hver vår innen sjøsettning den dag det begynner å dråpe, da skal jeg skifte den høsten da båten tas opp! Det er greit nok. Hulda, som ligger ute flere år i slengen, får tetningen liten greaseinsprøytning hver vår. Det er egentlig ikke greasen som kjøler/smører, det er vannet. Men greasen er grei å ha under oppstarten av systemet. Den har absolutt sin misjon. En del av min profesjon har vært akseltetninger. Omtrent 15 år med tekn. salg, troubleshooting, design, konstruksjon, jobbet for verdens ledende leverandører. Hovedårsaken til tetningshavarier, omtrent 75 %, er defekte lagre/vibrasjon. For båteierens vedkommende vil oppretting av drivlinjen være essensiell. Dessuten at tetningen(e) får tilførsel av vann. Og da vil de holde rundt fem ganger 'anbefalingen'. I oppstarten av tetningskarrieren var fabrikanten jeg jobbet for sin 'garanti' 5.000 driftstimer. Som Norges største kunde slang over bordet til ferskingen Hulda: "Hadde ikke tetningene deres holdt mer enn 30.000 timer, ville det ikke vært en tetning fra dere her på bruket". Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 30.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2014 Det å tilføre fett mens den er montert (og båten ligger på vannet) har jeg slitt utrolig mye med. Fettet tyter i alle retninger, bruk av sprøyter, bending med skrujern for å få en åpning eller andre fantasifulle løsninger virker like dårlig alle sammen. Det eneste som funker er å gjøre det når båten er på land. Da demonteres kondomen og fett tilføres "bakveien" Dere som gjør det mens båten flyter. Hvordan gjøres det i praksis? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2014 Du bør ikke bruke skrujern for å bende. Du bør ikke løsne kondomet og føre fett inn bakveien. Siste vil kunne føre til at vannsirkulasjonen blir hindret og tetningsflaten kan overhetes. Jeg bruker tuben levert av Volvo. Det spruter ut litt vann. Men inn kommer det noen gram fett. Når jeg ligger i sjøen hele tiden, har jeg mistanke om at fettet er bortkastet. Men jeg gjør det like vel. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd H Svart 1.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Takk folkens. NÅ er båten på land og klar for omsorg. Ja skal sjekke om den står rett i hylsa. Godt observert forresten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Fettet skal jo bare inn mellom de to leppene forrerst på tetningen, i veldig små mengder. Så da høres det veldig rart ut å fylle den "bakveien".... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.