Jump to content

Yanmar 6LY2A - STP 407 HK erfaringer?

finnmarken

Recommended Posts

Jeg vurderer en båt med en Yanmar 6LY2A STP 407 HK. Denne skal være den siste årsmodellen av denne før de ble common rail. Den skal være satt inn i båten i 2007 og kun kjørt ca 400 timer.

Når jeg googler denne så kan det se ut som disse har hatt noen ventilproblemer. Er det noen av dere som vet noe mer om dette? Eventuelt om hvordan jeg kan komme i kontakt med uavhengige som kan noe om disse?

Har en slik som har rundet 420 timer, og naturlig nok uten noe problemer. Ventilproblemene du nevner er ukjent, både fra egen erfaring og fra andre. Justerte mine etter de 50 første timene, og etter dette har det kun vært vanlig service. jeg gir den 1 liter 2t olje pr fulle tank (600 liter). hvorvidt det har noe for seg vites ikke, men med en manuell rekkepumpe gir det litt smøring + en god følelse :smiley:

Mrk 6LY3A ikke er en commonrail motor, men at den har elektronisk styrt diesel innsprøytning. i tillegg er den 24-ventilert. Mrk deg også 6LY2A motoren har 440Hk, og ikke "bare 407 hk". Yanmar oppgir/oppga aksel HK og ikke svinghjuls hk.

Tror ikke jeg ville ha bekymret meg for motoren hvis resten av båten er OK.

Takk for svar. Var ute nylig og prøvekjørte. Kunne selvsagt ikke merke noe, annet enn at motoren virket sterk. Han sa at den 427 HK hadde common rail, men at denne var "tradisjonell".

Har lest dette: http://www.yachtforums.com/forums/technical-discussion/14584-yanmar-6ly2a-stp-440-problems.html

og dette: http://www.thehulltruth.com/boating-forum/267549-yanmar-self-destructs.html#b Men jeg kan ikke så mye om dette sånn teknisk. Slik jeg forstod det så hadde en bit av en ventil løsnet....

Kjenner til et tilfelle av havari på 340 hk varianten. Motoren raste opp i turtall ukontrollert og havarerte. Tror ikke kjøper måtte betale noe da motor var i garantiperioden og havariet hendte med Yanmar servicemekaniker ombord. Vet ikke den opprinnelige årsaken til at det var mekaniker igang på motoren men den måtte uansett byttes.

Tror ingen av disse er common rail motorer, de har kun elektronisk styrt dieselpumpe.

Hvordan var båten da? Har kikket på denne selv, men ligger litt langt unna.

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Jepp. Har du noe info og gi for jeg kjører 30 mil selv?

Send det gjerne som personlig melding til meg

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

i følge et forum ell u USA var det noen havarier fordi ventilklaringene var for små. klaringne var satt opp for bil bruk men ble for trange for belastningene i båt med det resultat at eksosventilene overopphetet, muligens "hang" i ventilstyringen og på et eller annet vis droppet i sylindreren men dette er lett å unngå om ventilklaringene økes noe. mener det er referet til et skriv fra Yanmar i saken.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Stemmer nok at der en en Scand ja.

Det er mao ingenlunde til bekymring ang motor slik jeg tolker dette?. Motor har fulgt serviceintervall og ventiler er justert etter 250 eller 350 timer

Jepp. Har du noe info og gi for jeg kjører 30 mil selv?

Send det gjerne som personlig melding til meg

Ja, om du eller andre fremdeles skulle lure så er det en Scand Atlantic denne motoren står i. Båten så ut til å være i fin stand. Ryddig og grei, og motoren virket å være like kraftig som antallet HK skulle tilsi. Tror neppe det er noe galt med denne. Ellers testet jeg ikke noe annet av utstyret enn kartplotteren og baugpropellen.

Denne Atlanticen er en av de få jeg har sett med to bad. Dette gir mindre salong nede ved kjøkkenet, men har den fordelen at ikke hele "selskapet" må reise seg når noen skal på do. Denne er nemlig slik at du må skyve til side et sete for å komme ned i AC der badet er dersom den bare har et bad.

Dette bringer meg over på løsningen ute under HT og kalesjen. Denne båten hadde et dobbelsete på førersiden og et enkeltsete på babord. Dette er vel og bra. Det jeg ikke ble skikkelig komfortabel med var plassering av bordet. Dette var nemlig festet til skutesiden på styrbord bak det doble setet. Jeg synes dette bordet var i veien fordi man nesten måtte gå over bordet når man skulle inn i båten.

Men jeg hadde/har lyst på båten og la inn bud/forslag til mellomlegg i bytte mot min båt, en Fjord 880 fra 1984, men budet ble avslått da han mente han hadde fått et bedre bud/forslag. Imidlertid tror jeg båten var fornuftig priset, spesielt med tanke på den store og kraftige motoren. Det var jo omtrent som å kjøre en helplaner.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...