Jump to content

Dana kartplotter.


Slagskibet

Recommended Posts

Var ute i går og prøvde kartplotteren som er en Dana 5000.Gammel som Metusalem men den ser ut til å virke.Det som ikke virker så imponerende er kurs og fartsangivelser.Tror den regner fra siste plott på skjermen.I all min enkelhet så trodde jeg den regnet på dette non-stop på samme måten som GPS'n gjør men det er tilsyne-latende ikke tilfelle.

Kan dette bedre seg hvis plotter funksjonen slås av?Som det er nå så beveger pos.korset seg men hvis en forandrer kurs feks 180 grader så

henger kurs og farts angivelser etter med flere minutter selv om trådkorset viser rett posisjon.

 

Videre så måtte plotteren fortelles hvor den var.Til å begynne med

så var plotteren  på Jessheim mens GPS'n befant seg ved Fjærholmen.

Det var enkelt å fikse dette men GPS posisjonen indikerte at det var

overhengende fare for å sette seg fast i tretoppene på Barneskjær :D

Også dette kunne det korrigeres for så nå viser plotteren at båten flyter ihvertfall.Det jeg lurer på er om feil i posisjon vil være

like stor over hele kart området eller om den vil forandre seg?

Jeg tror den vil forandre seg.

 

Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer på er om feil i posisjon vil være like stor over hele kart området eller om den vil forandre seg?

Jeg tror den vil forandre seg. Noen som vet?

For en ny plotter vil jeg forvente at feilen, eller den variasjonen som er, i praksis er like stor over hele kartet du har inne. Hvis posisjonen du får beviselig varierer mye, ville jeg tro det er noe galt med plotteren/gps'en din. Forutsetter at mottaksforholdene er det samme. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Jo,det kan jeg være enig i. Men vil ikke nøyaktigheten også avhenge over hvor nøyaktig kartet er laget også?

Enig! Men det blir vel nesten umulig for menigman å sortere ut? Kan det være en ide for deg å se om verdiene du får "vandrer" når du ligger stille? Gjør de det i for stor grad er det vel utstyret ditt som er det svake leddet?
Link to post
Share on other sites

Utsyret er så gammelt at det er garantert det svakeste leddet :smiley: Men posisjonen vandrer ikke.Krysset som markere posisjonen leer seg ikke.Og tallene på displayet er ditto.Tror jeg må få lånt meg en moderene plotter og så sammenligne.Uansett så er det lærerikt for meg med små kunnskaper om praktisk bruk av plotter.

Link to post
Share on other sites

I min uvitenhet ville jeg antatt at den omtalte feilen skulle bli mindre jo lengre tid utstyret stod påslått   -   altså at den fikk litt bedre posisjon for hver gang den "regnet ut" hvor den er....?

 

Når det gjelder unøyaktighet i "terrenget" så kan det være en ide å gå mest mulig nøyaktig samme ruten flere ganger, for å se om feilen er lik hver gang. Her i området har jeg f.eks en liten molo, og hver gang jeg går innlangs moloen, så trekker plotteren opp en fin strek midt inne på moloen....

 

Men siden båten hver gang flyter "over moloen"  -  med sine 2,5 meter dypgående -  så tillater jeg meg å tro at det er kartet som er feil. Og siden det er samme feilen hver gang, så formoder jeg at moloen egentlig ikke ligger nøyaktig der hvor kartet "tror" at den ligger....

 

Det er nemlig fortsatt mulig å bruke både øyne og sunn fornuft  ;-))

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tror ikke nøyaktigheten blir bedre jo lengre den står på.Den leser pos fra GPS også korrigerer den posisjonsmarkøren(og tallene i displayet) da jeg gav plotteren en kjent geografisk posisjon.

Men jeg har en følese av at  kartet i seg selv er unøyaktig.Der hvor Dana fikk beskjed om at "hallo,men her er vi "  :smiley:  så er alt fryd og gammen.3 kabler lengre øst så går plotteren i fjæresteinene-det gjorde heldigvis ikke båten :lol: Så jeg skjønner nok at øyner og hue burde konsulteres men jeg er forundret over hvor stor feilen er over et rimelig lite område.

 

 

Bakdelen med denne plotteren er helt klart hvor nøyaktig du klarer å fortelle plotteren hvor du egentlig er.

Link to post
Share on other sites

Men jeg har en følese av at  kartet i seg selv er unøyaktig.Der hvor Dana fikk beskjed om at "hallo,men her er vi "  :smiley:  så er alt fryd og gammen.3 kabler lengre øst så går plotteren i fjæresteinene-det gjorde heldigvis ikke båten :lol: Så jeg skjønner nok at øyner og hue burde konsulteres men jeg er forundret over hvor stor feilen er over et rimelig lite område.

 

 

Bakdelen med denne plotteren er helt klart hvor nøyaktig du klarer å fortelle plotteren hvor du egentlig er.

..... hm ..... Thor, du skulle holdt deg unna - vel har man gravd frem mye fint fra vikingtida i Vestfold, men denne "Dana'n" din bør du i all stillhet overlate til oldsaksamlingen! :lol:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...