Jump to content

Ferietur med seilbåt, sørover fra Sunnmøre. Forslag til reiserute?

eehgil

Recommended Posts

Hei,

Vi er et par på 25 og 30 år (ingen barn) som skal prøve oss på ferie med båten i sommer. Reiser sørover fra Sunnmøre i slutten av uke 28. Tenker å være borte i ca to uker. Det er en seilbåt, 16,5m mast, dypgående 1,7m. Kan regne en snittfart på 5 knop.

Noen som har lyst å komme med forslag til reiserute? Evnt steder vi må legge inn på reiseruten? Vi tenker altså sørover fra Ålesund mot Bergen, men om vi når Bergen eller ikke er ikke så viktig.

Kanskje lurt å bruke de første fem (ca) dagene på å gå sørover, så snu og bruke lengre tid hjemover? Slik at det ikke ender opp med stress på tur nordover.

Tenker korte dagsetapper. Ca 40nm (8 timer i 5 knop). Noen dager mye lenger og noen mye kortere går også fint.

Det er viktigere å ha en fin og opplevelsesrik tur, enn å absolutt komme seg lengst mulig sør.

Vi har lyst å stoppe på koselige "perler". Greit om det er en gjestehavn med dusjfasiliteter ca annenhver dag. Også greit å være innom et sted med gangavstand til dagligvarebutikk ca annenhver dag. Å ligge på svai (på steder det er banalt enkelt å ankre) noen netter hadde også vært moro. Litt varierte stoppesteder er fint, noen små (bittesmå?) og noen store. Vi har ikke på noen måte behov for "party".

Vi liker å ha det godt og varmt, så da bør kanskje de ytterste reisemålene unngås.

På forhånd takk :-)

Hei.No har du jo god nordavinde,og god bør sørjøno.Runda du stadt so er det vel verd eit besøk på silda,hjerlege folk,og ein god resturant(sjøbu).Deretter er det jo måløy,koseleg nok det,en eg hadde seila ut frøysjøen og lagt til i kalvåg eit døgn eller to.Det kjem dykk ikkje til og angre på..Bare spør eigaren på knutholmen(kalvåg)om vidare reiserute,og da får du ei fyldig utgreing.Lykke til og god tur.

Hei.No har du jo god nordavinde,og god bør sørjøno.Runda du stadt so er det vel verd eit besøk på silda,hjerlege folk,og ein god resturant(sjøbu).Deretter er det jo måløy,koseleg nok det,en eg hadde seila ut frøysjøen og lagt til i kalvåg eit døgn eller to.Det kjem dykk ikkje til og angre på..Bare spør eigaren på knutholmen(kalvåg)om vidare reiserute,og da får du ei fyldig utgreing.Lykke til og god tur.

Eg gløymde naturelgvis rugsund handelstad,på veg til kalvåg.

Her er min seilplan fra Bergen:

Dag 1) Bergen - Fedje ca 33 nautiske mil
Dag 2 Fedje - Askvoll 45,8 nautiske mil
Dag 3) Askvoll - Kalvåg 28 nautiske mil
Dag 4) Kalvåg - Selje 31,6 nautiske mil
Dag 5) Selje (forbi Stadt) - Larsnes 33, 8 nautiske mil.
Dag 6) Larsnes - Ålesund 35,8 nautiske mil.
Dag 7) Ålesund - Stranda 31,8 nautiske mil.
Dag 8) Stranda - Geiranger 22, 3 nautiske mil.

Dvs ca 10-12 timers etapper hver dag (3 knop x 10 timer).

Begynner fredag 4 juli og er i Geiranger lørdag 12 juli.

Ruten: http://kart.gulesider.no/m/9foyF

Her er min seilplan fra Bergen:Dag 1) Bergen - Fedje ca 33 nautiske mil

Dag 3) Askvoll - Kalvåg 28 nautiske milDag 4) Kalvåg - Selje 31,6 nautiske mil

Hvorfor seile via Fedje, når du kan ta Norgest flotteste lei nordøst for Bergen. Jeg husker ikke navnene i farten, men Fonnesstraumen avslutter leia, før den åpnr seg og du kan krysse fjorden rett ved Mogstad. Kortere og en meget idyllisk lei.

Tenker du på indre lei fra Alverstraumen (dvs på innsiden av Askøy og opp mot Knarvik), via Feste, opp til Austrheim og ut Kjelstraumen like vest for Mongstad, arkmarin? Fantastisk og anbefalt tur i indre lei, men litt usikker på om seilbåt går gjennom Kjelstraumen grunnet høyde på bro, men det vet dere seilere å ta hensyn til. Det er vel alernativ ut i Fensfjorden litt lenger vest. Dette er indrefileten i Hordaland nord for Bergen. :-)

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Det der blir en fin tur, eehgil, og du vil ikke angre på den turen du tar deg tid til etter Fensfjorden. Jeg er selv fra Ålesund og har over år lært å sette pris på den flotte skjærgården i Hordaland. Mye flott sør for Bergen også. Mange fine uthavner. For meg er Vågen i Bergen helt uinteressant. Gå innom en tur på dagtid og finne en stille og lun uthavn for natten. Her kan eks Strusshamn, Kleppestø eller Kollevåg på Askøy anbefales (kort avstand til byen - der det bare er støy, styr og heller tidvis dårlig tilrettelagt dyr gjestehavn.....vet jeg er negativ nå) eller flotte uthavner som Smivågen sør på Tyssøy eller Skorpo i Os.

mvh Bergen Dørk

Vi kommer motsatt vei fom uke 30. Går fra Stavanger. Har Florø og Sognefjorden som mål, men har fått ekstra mannskap i form av en liten, lite sjøsterk hund, så det blir kortere etapper og mer avhengig av moderate forhold enn normalt, så det spørs hvor langt vi rekker. Mer avhengig av å komme til land hver dag også :worry:

Har 3 uker da :yesnod: .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Planlegger også denne strekningen. Er det mange bruer å bekymre seg for? Har forstått at det er to standarder, en på 19 og en på 27 meter, vi er mellom der. Rundt Ålesund vet jeg om noen, men lenger sør. Lenge siden sist tur på denne strekningen, og da var vi under 17 meter så tenkte ikke på bruer.

Erlend, 3 knop i snitt er konservativt. Vi regner 6 knop nordover, 7 knop nedover (mer medvind)

Her er min seilplan fra Bergen:Dag 1) Bergen - Fedje ca 33 nautiske mil

Dag 3) Askvoll - Kalvåg 28 nautiske milDag 4) Kalvåg - Selje 31,6 nautiske mil

Ville byttet ut Larsnes med Sandshavn og gått hurtigruteleia hvis austavind eller rolige vindforhold.

Gått til Stordal istedenfor Stranda pga fasiliteter med dusj og vaskemaskin pluss godt skjermet havn, men polutsalg i Stranda ;-)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Hvorfor seile via Fedje, når du kan ta Norgest flotteste lei nordøst for Bergen. Jeg husker ikke navnene i farten, men Fonnesstraumen avslutter leia, før den åpnr seg og du kan krysse fjorden rett ved Mogstad. Kortere og en meget idyllisk lei.

Ser leia nå på kartet. Men lurer på om det er noen gjestehavn i nærheten av Mongstad som er fin (og helst har strøm) ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...