Jump to content

Bavaria 41, VP md2040 saltvannskretsløpet lekker ut luftinntaket

Smykkeskrinet

Recommended Posts

Koblet saltvannsinntaket til en hageslange for å kjøre motoren mens båten står på slipp.

Etter en liten stund så kom det vann ut eksosrøret som forventet.

Jeg gikk for å statre motoren, men hørte sildring i motorrommet.

Det kom vann ut gjennom luftinntaket.

Jeg stengte av vanntrykket. Sjekket at det ikke var vann i bunnpanna.

Prøvde å starte motoren, men den klarte ikke dra rundt.

Jeg anntar derfor at det er vann i en eller flere av sylindrene.

Jeg tenker å ta ut glødepluggene, dreie motoren for hånd og se om det kommer vann ut hullene til glødepluggene.

Deretter sprøyte litt 565 nedi og dreie med startmotor litt. Så sette i glødepluggene og starte motoren.

Da jeg skulle kjøre båten til slippen, hadde den stått lenge, men motoren startet lett og gikk normalt den timen turen tok.

Merket ikke noe damp ut eksosen eller vann ut luftinntaket.

Var det en tabbe å koble hageslangen til saltvannsinntaket? Jeg mener jeg leste i manualen til båten at den burde skylle gjennom med ferskvann.

Har jeg oppdaget et hull i varmeveksleren mellom eksosen og saltvannskretsløpet?

Hvordan er det mulig at det kommer vann ut luftinntaket? Er noen gang utblåsning og innsugings ventilene åpne samtidig, eller lukker ikke ventilene skikkelig når motoren ikke er i gang?

Noen råd om hvordan jeg bør håndtere dette?

Du har nettopp opplevd hvorfor man aldri setter hageslange med trykk på en motor som ikke går, eller som i det minste ikke startes umiddelbart etter at vannet er slått på.

Trykket fra hageslangen gjør av vannet finner veien mellom pumpen, opp gjennom kjølekapper, varmevekslere og andre steder sjøvannet vanligvis er, helt til vannet finner en vei ut av systemet, slik vann under trykk gjør, finner enkleste vei ut.

Som regel vil den veien være ut gjennom eksosen, men ettersom motoren ikke går så forsvinner ikke alt vannet ut, noe av det renner i stedet ned i motoren din og fyller motoren med vann helt til det kommer ut av innsuget og luftinntaket ditt.

Det kan selvfølgelig være andre ting som er feil, uten at jeg kommer på hva det skulle være, hull i varmeveksleren fører til at vannet finner veien inn i den lukkede kretsen, ikke ut luftinntaket, det høres rett og slett ut som du har satt på godt trykk på vannslangen og latt det stå en stund, og da ender det slik som dette.

Du skulle strengt tatt ikke forsøkt å starte motoren ettersom du har låst alt med vann, men ettersom det var full vannlås så gikk det forhåpentligvis bra.

Nå må du fort som fy få ut alt vannet, og jeg ville byttet all olje og filter uavhengig av om du mener det er vann i bunnpannen eller ikke, ettersom ingen motor har så tette stempelringer at ikke vannet finner veien ned når sylindrene står fulle av vann.

Og ja, en firetakts dieselmotor har en viss overlapp av ventilene hvor det er en periode hvor begge er delvis åpne

Redigert av adeneo (see edit history)

Takk for kunnskapsrikt, tydelig og direkte svar :-) Hvor skal jeg sende passet mitt :-)

Jeg skal aldri gjøre den tabben igjen!

Jeg synes egentlig dette var gledelige nyheter, for da er sannsynligheten for at det ikke er noe galt med motoren stor.

Bedre at det var en amatørtabbe enn at det var hull i varmeveksleren.

Nå haster det å få tømt motor for vann og skylle med diesel og oljer og få startet den. Få varme, bytte olje osv. Ferskvann er ikkje så kritisk som saltvann, men det ligger sjølvsagt saltavleiringer ol i kjølekrets som skylles med ferskvannet inn i motor gjennom eksosventiler når eksosanlegget ble fylt opp.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Her ser en vel paralleller til tråden om trykktest av kjølevannslanger.. om en kobler en vannslagen fra vannettet direkte på sjølvannsinntaket, så er nok trykket alt for høyt.. Vanlig nettvann kan ha trykk på ganske mange bar og 6-8 bar ikke uvanlig, og det meste blåses rett til helv...te i en motor om en passerer 2-3 bar og vannet finner dermed sine egne veier til det er fullt og renner over..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Da har jeg tatt ut glødepluggene, dreid motoren for hånd først, det kom masse vann ut av alle 3 sylindrene, så dreide jeg litt til med startmotor, satte i glødepluggene og startet motoren. Den startet relativt lett, men ikke like kjapt som vanlig :-)

Åpnet for vanntilførsel etter at motoren var i gang, og stengte før jeg stoppet.

Jeg kjørte den en kort stund, så tappet jeg av oljen som hadde vann i seg, tok av olje filteret, hellte gjennom noen liter olje for å få ut resten av vannholdig olje, satte på nytt oljefilter og hellte på ny olje.

Startet motoren igjen, satte på trykket på vannslangen etter at motoren var i gang :-) og lot den gå en lang stund til den var god og varm.

Sjekket at den nye oljen ikke hadde vann i seg, det hadde den ikke, så det kan se ut som dette har gått bra :-)

Takk for hjelpen!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...