Jump to content

Yanmar 4JH-HTE, Ladespenning opp mot 14,7 V.

bergie

Recommended Posts

Har i de siste lagt merke til at ladespenningen fra dynamo stiger opp mot 14,7V. Da jeg la til i kveld, var spenningen 14,78V.

Har en Victron 602S batterimonitor installert. Leser spenningen av på denne. GPS-en viser også samme høye spenning.

Batterimonitoren viser at ladestrømmen er på kun noen tiendedels Ampere. Varierer en del.

Har tre bly-syre batterier i båten. To forbruksbatterier fra 2012, og et startbatteri fra 2013.

Batteriene har en "ladeindikator". Denne viser grønn farge. Med andre ord så ser det ut til at batteriene er OK.

Kan slik høy ladespenning være "normalt", eller er det en indikasjon på at det er noe galt med opplegget i båten (Dynamo, batteri etc...)

Nei, ikke sammen med veldig lav ladestrøm

Jeg ville:

1) sjekket spenning og ladestrøm med et annet instrument bare for å være helt sikker. Tangampermeter er praktisk.

2) måle hva som skjer med ladestrøm fra dynamo når du bruker mye strøm, ankervinsj burde få dynamoen til å levere maksimalt

Jo, sammen med veldig lav ladestrøm går naturligvis spenningen opp - inntil laderen går over til vedlikeholdslading som typisk er 13,5 volt eller deromkring.

14,4 volt er normalt ideell spenning ved 20 grader, dersom det er vesentlig kaldere kan noen ladere kompensere for temperaturen ved å justere spenningen opp noe, men 14,78 er for mye nå i sommerhalvåret og batteriene vil gasse unødig mye.

Vel, nå er det de færreste dynamoer som er så "smarte" at de går over på vedlikeholdslading. Og det var lading fra dynamo og ikke landstrømlader det handler om her. Selv har jeg ekstern PDAR regulator på min Valeo dynamo. Denne har jeg satt til å gi opp til 14,8V. Men etter en time, går den ned på vedlikeholdslading på 13,65V. Jeg har åpne bly/syre semi traction batterier.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Båten ligger tilkoblet landstrøm når den ikke er i bruk.

Ser ikke tilsvarende høy ladespenning fra batteriladerene. De leverer normal vedlikeholdsspenning.

Har lest en andre tråder på forumet angående temaet.

Ser at det blir hevdet at på grunn av at batteriene er fulladet i utgangspunktet, så vil dynamoen øke ladespenningen....

Ser og at det påpekes at dersom regulatoren er satt til å levere 14.4V som vil alle andre verdier tyde på at noe er galt.

Mener at noe har endret seg her. Så ikke disse høye spenningen i fjorårets sesong. Spenningen ville da nå 14,4V først etter lengre tids kjøring.

Lars H, vi har veldig like motorer. Vet du om det er mulig å justere spenningen ut av den originale dynamoen?

Mener det er en Hitachi dynamo jeg har. Skal få sjekket dette.

På den Hitachi dynamoen som satt originalt på min Yanmar 4JHE, var det ingen justeringsmuligheter. Den hadde heller ingen senseledning.

Min dynamo var på kun 55A, så jeg byttet den for mange år siden ut med en Valeo dynamo på 70A. På denne dynamoen pellet jeg ut regulatoren og brukte en Ladac regulator med justeringsmuligheter og senseledning. Nå har PDAR regulatoren overtatt, men Ladac regulatoren sitter der fremdeles innstilt på 13,5V og overtar dersom PDAR'n skulle svikte.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for tilbakemeldingen.

Dynamoen jeg har leverer også 55A. Tenker det var samme dynamo på de motorene.

Dersom regulatoren svikter, hvordan vil det arte seg? Vil spenningene bli veldig feil, eller kan det blir en feil på bare noen tiendedels volt?

Har du neon erfaring med dette?

Får gjøre som nevnt i andre tråder. Sjekke koblinger for irr/dårlig kontakt.

Prøve å belaste batteriene og dynamo. Se hva som skjer da. Måle ladestrøm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...