Jump to content

Hvor får jeg kjøpt værbestandig, 2-ledet 4mm kabel?

Popeye70

Recommended Posts

Hallo.

Til det nyinnkjøpte solcellepanelet mitt trenger jeg kabel for bruk utendørs fra panel til skroggjennomføring (eller skjøtestykke hvis jeg går for løs kabel gjennom døra. Jeg har et semifleksibelt panel som er ment midlertidig festet for hver gang det brukes. Det kan ligge på sprayhood eller cockpittelt, på dekk, henge på rekke e.l., så jeg trenger nok minst 5 meter værbestandig 2-ledet 4mm kabel for å dekke de fleste plasseringsalternativene.

Jeg hadde tenkt meg en enkel gjennomføring fra Clas Ohlson (http://www.clasohlson.com/no/Kontakt-for-solpanel,-2-polet/36-5195), og kommer til å plassere denne på et sted hvor den ikke står så veldig værutsatt (under sprayhood eller inne i ett av de to bakre oppbevaringsrommene i cocpit (har en utsparing så det kan ligge en kabel ut selv om lokket ligger på). På innsiden skal jeg bruke fortinnet kabel med 4mm kvadrat bort til regulator og videre til batteri.

Alternativet til gjennomføringen fra Clas Ohlson er en helt løs ledning gjennom døra, som jeg kobler av og på med MC4-kontakter (http://i00.i.aliimg.com/img/pb/654/441/368/368441654_070.JPG) eller tilsvarende. I så fall går den helt bort til regulatoren og kobles på rett før denne.

Anyway - jeg reiser på ferie om 6-7 dager, så jeg rekker ikke bestille en passende strømkabel fra en av de mange eBay-sjappene (eller AliExpress osv), så derfor lurer jeg på om noen vet hvor i Oslo jeg får tak i en værbestandig (vær, vind, UV) kabel med 2 ledere med 4mm kvadrat uten at jeg må betale skjorta? Jeg finner flere med 3 ledere (1 for mye) og flere med 2,5 mm kvadrat, men jeg vil ha 4mm kvadrat for å få lavere tap.

Alle forslag tas imot med takk!

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Er det eit forslag å bruka 2,5 kvadrat med 4 ledere, og koble sammen 2 og 2 ? Det blir ein kabel som er vanlig hyllevare, og du får ein sum på 5 kvadratmillimeter kobber i lederne.

Ja, det er et forslag, men jeg er redd jeg får problemer med å mate 5 kvmm inn i skroggjennomføringen som egentlig ikke vil ha mer enn 2,5 kvmm. Jeg er nok allerede over grensa med 4 kvmm og må ty til vold for å få det til. Da må jeg finne en annen skroggjennomføring. Får sjekke litt.

Se der, ja! Nå begynner det å ligne på noe. Får sjekke hvor raskt de kan levere. Takker og bukker!

Prøv Biltema, riktig nok 4,5kvm men det bør jo gå bra

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Kabel-twin-84540/

Det er den kabelen jeg skal bruke under dekk (fra skroggjennomføring og inn til regulator og videre til batteri). Jeg vet ikke hvor UV-bestandig den er, men det kan være en plan B for sommerferien i år inntil en annen og bedre kabel er på plass.

Jeg er selv i ferd med å montere samme løsning, 100W semifleks solcelle. Er usikker på betydningen av spenningsfallet, men jeg har benyttet ca 7 m 2,5mm2 frem til skroggjennomføringen ved masten, som utvendig ledning benytter jeg 3 m 1,5 mm2. Installasjonen er foreløpig ikke helt komplett.

Effektapet i samlet kabellengde utgjør da ca 4,3 W ved 5 A strøm i kabelen. Ved lavere strømproduksjon blir effekttapet (varmeutvikling i kabelen) tilsvarende lavere. Er det ikke slik at regulatorens funksjon nettopp er å lage et spenningsfall fra ca 17 V til ca 13,8V - 14,3V for å beskytte batteriet mot overlading? Så det speningsfallet du eliminerer i kabelen, likevel bare blir benyttet til å produsere varme i regulatoren?

Mulig jeg er helt på jordet her, altså. For dette har jeg ikke tilstrekkelig greie på. Spenningsfallet/effekttapet har jeg beregnet på denne kalkulatoren:

http://tore.aasli.no/spenningstap/index.php

Redigert av Sone II (see edit history)

Godt spørsmål. Sone II. Jeg kan ikke nok om dette til å gi deg et godt svar. :worry:

For å legge til et spørsmål til: Hvis en del av ledningsstrekket har 2,5 kvmm tverrsnitt (f.eks. en skroggjennomføring) - er det da noe poeng å bruke større tverrsnitt på resten av strekket?

Edit: Fikk svar fra avdelingselektrikeren: Det er en gevinst å bruke et høyere tverrsnitt på resten av kjeden for å unngå spenningstap der. Greit å vite.

Edit 2: Og der hadde Zach svart før jeg editerte, ja. :-)

Edit 3: Sone II, etter at hodet mitt koblet inn slo det meg at jeg skal bruke en MPPT-regulator, som gjerne vil ha inn så høy voltstyrke som mulig for å regulere ned voltstyrken men samtidig gi bedre A enn en (PWM-)regulator. Vil derfor ikke ha høyere spenningsfall i ledningen enn jeg må ha.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

Prøv Biltema, riktig nok 4,5kvm men det bør jo gå bra

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Kabel-twin-84540/

PVC-isolert og værbestandig er egentlig motsetninger. Når det gjeld dette med UV-bestandig so går nok det eindel år, men PVC er IKKJE heilt vanntett, der fins tallause tema om ledere som korroderer på grunn av det. Rettnok har denne kabelen fortinna ledere, men eg vil i alle fall fraråde å bruka den.

For å legge til et spørsmål til: Hvis en del av ledningsstrekket har 2,5 kvmm tverrsnitt (f.eks. en skroggjennomføring) - er det da noe poeng å bruke større tverrsnitt på resten av strekket?

Ja, nå skulle vi hatt ekspertene på banen. Men min forståelse er at spenningsfallet oppstår for hver del i kretsen.

Henger du på en 60 W pære i kretsen, vil spenningsfallet i pæren pga glødetråens ekstrem tynne tversnitt trekke all effekt (5A*12V) og du får ikke noe igjen til batteriet. En 4A sikring vil bli så varm at den smelter. Men jeg har aldri hørt at spenningsfallet i sikringen begrenser strømmen i kretsen, så lenge den er dimensjonert for aktuell strømstyrke.

Red. og flere har meldt seg på tråden. Da skal du se at vi lærer litt begge 2 :smiley:

Redigert av Sone II (see edit history)

Effektapet i samlet kabellengde utgjør da ca 4,3 W ved 5 A strøm i kabelen. Ved lavere strømproduksjon blir effekttapet (varmeutvikling i kabelen) tilsvarende lavere. Er det ikke slik at regulatorens funksjon nettopp er å lage et spenningsfall fra ca 17 V til ca 13,8V - 14,3V for å beskytte batteriet mot overlading? Så det speningsfallet du eliminerer i kabelen, likevel bare blir benyttet til å produsere varme i regulatoren?

Tja - dette er ogso eit spørsmål om kor "sulten" batteriet er. Når batteriet vil ha mykje strøm, og solcellene produserer det dei kan, får solcellene sjølv det meste av spenningstapet, tapet i regulatoren er lite og kabelen blir ein faktor.

Tja - dette er ogso eit spørsmål om kor "sulten" batteriet er. Når batteriet vil ha mykje strøm, og solcellene produserer det dei kan, får solcellene sjølv det meste av spenningstapet, tapet i regulatoren er lite og kabelen blir ein faktor.

Og det er vel nettopp en slik oppførsel en MPPT-regulator prøver å få til (hvis rykter og teori stemmer)? Den "emulerer" et sultent batteri...?

Et solcellepanel gir maksimal effekt ved rundt 17V. En god MPPT-regulator sørger da for at panelet belastes slik at det får jobbe med denne spenningen. Så "omformer" regulatoren spenningen til rett ladespenning for batteriet. Har en et panel som feks. kan gi maksimalt 100W ved 17V, vil det da gå nesten 6A inn i regulatoren (100/17). Med 14,4V ut av regulatoren vil en da få en ladestrøm på nesten 7A (100/14,4). Ved sultne batterier og ladespenning på feks. 13V, vil en få 7,7A. Dette er et ideelt eksempel. I virkeligheten har ikke regulatoren en virkningsgrad på 100%. Og tynne kabler, enten inn til regulatoren eller mellom den og batteriene, vil gi effekttap.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om du bruker en halvmeter med tynnere kabeltverrsnitt i en gjennomføring vil nok ikke dette gi målbart spenningstap selv med 10 A strøm. Det som er viktigere er å tette skjøter på grunn av sjøluften. I så fall, bruk gjerne plastidip, krympeslanger eller tilsvarende. Likedan, fortrinnsvis fortinnet kobber, selv om det koster noen kroner ekstra pr meter. I alle fall fortinne med loddeutstyr der kobberet blir nakent, og bruke plastidip / krympestrømpe for å gjøre det vanntett til slutt.

Om du bruker en halvmeter med tynnere kabeltverrsnitt i en gjennomføring vil nok ikke dette gi målbart spenningstap selv med 10 A strøm. Det som er viktigere er å tette skjøter på grunn av sjøluften. I så fall, bruk gjerne plastidip, krympeslanger eller tilsvarende. Likedan, fortrinnsvis fortinnet kobber, selv om det koster noen kroner ekstra pr meter. I alle fall fortinne med loddeutstyr der kobberet blir nakent, og bruke plastidip / krympestrømpe for å gjøre det vanntett til slutt.

For ledningsstrekket utendørs er nok fortinnet ledning tingen, ja. Jeg har sendt en melding til Båtbua (link ovenfor) og spurt om de kan levere denne uka. Hvis ikke blir det nok Biltemas 4,5 kvmm toleder (link ovenfor) for i år, så får jeg heller bytte etter at sommerferien er over. Jeg har både krympestrømpe (uten lim) og PlastiDip. Skal nok klare å få det såpass tett at det vil holde en stund. Som nevnt tidligere skal det kobles opp/ned manuelt, så det vil kun ligge ute når det er oppholdsvær og ellers ligge inne i båten når det ikke er i bruk. Dermed blir ikke ledninger og koblinger like eksponert som om de hadde vært utendørs hele tiden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...