Jump to content

Giver til tankmåler - nokon som kjenner denne?

ut mot havet

Recommended Posts

Nokon som kjenner denne giveren? denne står montert i dieseltanken. Korleis kan eg på ein enkel måte finne ut kva instrument som skal brukast? i enden på ledningen er ein kontakt med to pinner. Er det så enkelt som at eg kan kople til eit Biltema instrument og det vil funke? eller er det meir komplisert. bilde

Siden det er norsk båt, så stor sannsynlighet for det ja. Kan du se noe data på toppen med lys og speil?

Du kan måle motstanden på de ledningene med et multimeter. Europeisk vanlig kontakt går vel mellom 0-190 ohm (amerikansk 30-240 ohm)?

Om ikke tanken er full, og du vil bli mer sikker. Så er det bare å måle motstanden når en fyller opp, og se om den starter i rangen nevnt over. Og hva den eventuelt stopper på når full. Burde gi en indikasjon om det er vanlig giver du har med å gjøre.

Men for alt jeg vet kan det også være en bryter som kun vipper over når tanken er på et vist nivå. For å få det til å lyse i en "lavt drivstoff" lys, eller varsle at en er på reservetank?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Sjansen er vel god for at en europeisk instrumentstandard vil fungere med giver. Men sikker kan du ikke være. Ta med deg ett instrument og prøv. Slik i utgangspunktet ligner giveren hverken på Wema (BT-typen) eller de giverne man finner i VDO. Men bildet er også litt dårlig, så det kan vrenge litt.

På septik og vanntanken har jeg en som ser lik ut, men 5 ledninger. I skapet har jeg lysdiode paneler som viser tom, 2/4, 3/4, og full, som du er inne på.

Om en ikke finner noe på nett, eller andre vet hva nøyaktig hva det er. Så må en nesten ohme mellom alle kablene fra tom tank og oppover mens en fyller.

Vil ikke tro at den trenger tilført spenning. Gjetter på at den har brytere som reagerer på forskjellige nivåer, og sort er felles minus.

Ingen instrumenter eller panel som skulle tilsi at den hører til?

Jara Wynja

Det rimeligste vil bli å kaste ut denne, og sette inn en manuell sak. F.eks Biltema sin, som er Wema basert. Stavgiver der fungerer bra, lett å koble og går greit med instrumentet. Hele byttet koster vel da 5oo,- slik ca.

Jeg hadde opp den giveren hos meg som ligner på den du har. Måtte lodde ledningene på alle platene (som sanser vannet) og enda er den ikke helt 100%. Er ikke noe bra patent det der, er min mening, derfor jeg satte inn en til (som er BT sitt system) og fungerer perfekt så langt.

Eg hadde håpa i det lengste at Eg kunne bruke denne, grunnen til det er at Eg må ut med tanken for å få montert ein ny giver. Men innser vel no at det ikkje er mulig å nytte den Eg har grunna alder og tilgang på deler, får ta ut tanken til vinteren. Har likevel planer om ny tank som skal plasseres lenger framme for å få betre tyngdepunkt i båten. Takk til alle som har komt med tips i saka.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...