Nejo Startet 30.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2014 Hengsla til flybridgeluka på min Phantom 40 er knukket. Jeg har rettet forespørsel både til Fairline Norge og til Fairline UK, uten å komme noe lenger. Maritim og andre lokale båtforretninger er også prøvd uten hell. Har noen erfaring med dette og tips til hvor jeg kan få tak i ny hengsel? Vi starter ferien i helga, så det hadde vært fint å ha en funksjonell luke. Dersom ingen har tips til original hengsel er jeg også interessert i eventuelle midlertidige løsninger. Utfordringen er at hullene er asymmetriske, så det går ikke å feste en "normal" hengsel. Til info har jeg ingen sveisekunnskaper.. Bilde av aktuell hengsel: Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 (redigert) Har du snakket med Essex Boatyards? De skaffer mye deler til Fairline. heather(at)essexboatyards dot com Redigert 1.Juli.2014 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
REM Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Hvilket materiale? Ser ut som aluminium? Hvilken årsmodell Phantom? På min 02-modell er alt av slikt beslag i syrefast. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
dvil Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Om det er plass: lim på en doblerplate i f.eks 2 mm aluminium oppå, slik at de gamle hullene også fylles med lim. Bruk litt tyktflytende epoksy. Bor nye hull gjennom begge to fra baksiden, slik at du får samme plassering som tidligere. Monter med panhead skruer, altså ikke forsenket. Sitér dette innlegget Link to post
Nejo Svart 1.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Takk for svar. Jeg har rettet en forespørsel til fairlineparts.com. Vet ikke om dette er Essex, men jeg sender likegodt en mail til mailadressen som nevnt over. Kan ikke skade :) Jeg er ikke stødig på metaller, men jeg kan være enig I at dette er aluminium. Båten er 2004 modell. Dersom jeg ikke får tak I original hengsel får jeg prøve limetrikset. Skal sjekke I dag om jeg kan ha plass til 2mm plate og skruer. Noen tips til hvor jeg kan få tak I 2mm aluplater og hvilken epoksy som kan brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Du kan f.eks. bruke standard Araldite fra Lindberg og Lund http://www.lindberg-lund.no/araldite-gjor-det-selv Slike produkter får du på Claes Olson, Tools, Proffpartner o.l. En platebit får du klipt til på et mekanisk verksted. Jeg er ikke så overbevist om at jeg ville brukt aluminium, kan være vel så bra å lime på en rustfri plate. Men vær oppmerksom på at både alu og rustfritt er materialer med harde oksidhinner og er i utgangspunktet vanskelig å lime. Hvis du får Vanntro i tale får du proffe råd om dette. Hvis ikke kan du gjøre følgende: Puss metallet blankt med smergelpapir for å få vekk oksidhinna. Aluminiumshengslene er malt. Finn ut om malingen har god vedheft ved å forsøke å skrape den vekk. Hvis den sitter godt kan du matte malingen med smergel, hvis den løsner i flak må den vekk før du limer. Vask med aceton og lim sammen. Obs, når du har pusset metallet blankt må du lime med en gang. Dannelsen av nytt oksidskikt er i gang umiddelbart så lenge oksygen er til stede. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ebonita Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 (redigert) Hade samma problem. Luckan är troligen tillverkad av Trend Marine som har levererad ett flertal av detaljerna på Princess (och Fairline?). Jag kontaktade dem och dom skickade ett nytt gångjärn till mig. http://www.trendmarine.com/ Redigert 1.Juli.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nejo Svart 1.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Takk igjen for gode tips. Mail er sendt bade til Essex og til Trend Marine. Håper at noen av dem kan hjelpe meg og at de ikke har tatt ferie alle sammen.. Jeg får sjekke om jeg har plass til å lime på en ekstra plate. Tiden frem til sommerferien begynner å bli knapp dersom hengselen skal sendes fra UK til Stavanger.. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Hei Nejo Som en midlertidig løsning ( kanskje ikke den peneste) så kan du ta med deg hengselen å dra innom ett Sveiseverksted i området ditt og få dem til å sveise den for deg ( tigsveise), kan ikke koste mange kronene. Da blir den jo opperativ igjen og du kan bruke luka i ferien din. Så kan du bruke tiden på å finne en lik ny fra en eller annen plass i verden. Du burde jo også se på grunnen til at den er brukket, er det noe du kan gjøre for å forebygge dette til neste gang ? Lykke til og god ferie. larss Sitér dette innlegget Link to post
Nejo Svart 1.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Det ser ut til at de forsenkede skruene er tightet for stramt slik at festene er presset fra hverandre. Denne var bristet da jeg kjøpte båten, men hengslen har på et vis holdt seg funksjonell frem til nå. I tillegg er nok disse hengslene utsatt for en del krefter når flyluka er I åpnet posisjon og båten går I bølger. Da blir mitt neste spørsmål om noen har erfaring med eller kan gi tips om sveiseverksteder I Stavangerområdet. Jeg leste I en tidligere post om en som matte til Jørpeland el.l. for å få noe sveiset.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Det kan umulig stemme. Stavanger er jo full av underleverandører til offshore og industri. Industrirørleggere har ofte utstyr for tigsveising av aluminium også. Støtter for øvrig forslaget om å sveise istedenfor å lime på en plate. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REM Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 (redigert) Merkelig, så svært lite profft ut til å være en original hengseldetalj til Fairline/Princess. Dette både med hensyn til materialvalg og utførelse. Ingen vettug konstruktør ville finne på å legge tre forsenkede huller på rad slik bildet viser. Er dette en utsatt detalj er det garantert å sprekke på relativt kort tid. Slik ser tilsvarende hengsel ut på min 02 modell. Leve randøren er Soutco, norsk agent Leif H. Strøm mener jeg å huske. Redigert 1.Juli.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hafrsfjord Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 (redigert) ..................................... kan gi tips om sveiseverksteder I Stavangerområdet. Jeg leste I en tidligere post om en som matte til Jørpeland el.l. for å få noe sveiset.. Eiva - Safex AS www.sveis-elrep.no 51 71 55 60 Nesbu terrasse 334052 Røyneberg Redigert 1.Juli.2014 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 (redigert) Ref Rem: Har för mig att man inte haft så stora möjligheter att förskjuta hålen med tanke på sarjens konstruktion, men ja - här finns ett medfött problem. Luckan är rund och jag tror att den har suttit/sitter på ett flertal Princess. F ö är luckan funktionellt bra och har alltid hållit tätt på min båt - även i överbrytande sjö. Det stora problemet med konstruktionen är att lagringen är en stålpinne som löper igenom aluminium. Denna lagringen korroderar givetvis så att friktionen succesivt ökar, och när man upptäcker det problemet är gångjärnet redan knäckt eftersom gångjärnen är av en ganska spröd legering. Sen får man vara försiktig så att man inte ödelägger lucksarjen där gångjärnet är fäst - och som givetvis också är av alu-legering - för får man det inte tätt där så finns alla förutsättningar att det skall läcka in i fördäckskonstruktionen. Redigert 1.Juli.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 (redigert) Om Du får tag i ett nytt gångjärn skulle jag kollat hur lagringen är beskaffad. Är det fortfarande stålpinne i aluminium så skulle jag försökt bygga om med plastbussning mellan stålpinnen och gångjärnet. Korrigerat: Det visade sig att jag hade ett nytt gångjärn på hyllan som jag tydligen beställt extra från Trend Marine. Där kan man se att dom modifierat konstruktionen med plastbussningar som inte fanns på det som jag bytte ut. Tyvärr är detta gångjärn inte identiskt med det som Du haft, annars hade Du kunnat få låna det. Redigert 1.Juli.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Nejo, når jeg ser på delene dine en gang til nå tror jeg at jeg ville kappet de knekte hengslene litt innenfor hullene, sveist på nye plater, og boret nye hull. Da burde det bli like sterkt som nytt. Sveiser du delene sammen får du garantert et svakt punkt i sveisen. En smal sak det der for en med en vekselstrømstig tilgjengelig (kan ikke sveise alu med vanlige billige tig-apparater!). Om du får tak i nye er det jo fint, men det kan vel ta litt tid. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Nejo Svart 2.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Takk igjen for alle innspill. Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg ikke spurte dette forumet med en gang problemet oppstod.. Takk for tilbudet Ebonita, men som du sier vil nok ikke hengslen passe. Jeg har ennå ikke fått ett eneste svar på mine forespørsler om ny hengsel, så da må nesten plan B iverksettes. Jeg får ringe rundt til sveiseverkstedene og høre om de har tid til en liten jobb slik Komodo har foreslått. Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Tar en tur til nærmeste mekanikverksted. da finnet du et kare, kem kan sveise.....100%! Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Nejo Svart 2.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Etter (veldig) mye om og men har jeg funnet ut følgende: - Hengslen er av støpt aluminium - Hengslen kan ikke sveises (Sveiseverksted hadde prøvd tidligere, men det hadde sluppet umiddelbart) - Hengslen er produsert av Trend Marine (som Ebonita trodde) Vi prøver nå plan C og limer et stykke metall over hengslen for å få den til å henge til over sommeren. Bestiller en ny hengsel og bytter etter ferien. Sitér dette innlegget Link to post
Nejo Svart 2.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Info i forhold til sveiseverksteder I Stavangerregionen: Eifa-Safex: nevnt I denne tråden. Selger/service på sveiseapparater, men har ikke mekanisk avdeling. God service, men kunne ikke hjelpe meg. Riska Sveis er gode på sveis, men har det travelt. Båt Industriservice kunne heller ikke hjelpe, men har verksted. Sveiseservice på Sola var serviceinnstilte, men kunne desverre ikke hjelpe meg etter å ha sett hengslen. Har kompetanse og verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Hmm, et mekanisk verksted som sier de ikke kan hjelpe med en nødløsning på dette.... Det er lite tillitsvekkende. En enkel billig nødløsning er rustfriplate, sveise på passlige rør og bruke opp igjen senterdelen. Burde ikkje ta meir enn 30 min Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Har du plate til dette? Hvis det kniper kan du sende meg en IM Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Nejo Svart 2.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Mange takk for tilbudet. Jeg får hjelp av en kollega som har tilgjengelig plate som kan kappes til og limes. Jeg spurte verkstedet om de kunne kappe til noen biter til meg, men de haDDE ikke tid før fredag og prisen var min 250+mva. Servicen var slutt, men jeg har forsåvidt forståelse for travelhet før sommeren.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Jøss, det var et smidig verksted... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiefengineer Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Hei, Jeg har vært gjennom hele den regla som du møter nå med akkurat samme hengselen på Phantom-luka. Årsaken er enkelt og greit en for svak hengselkonstruksjon kombinert med at luka ikke kan låses i åpen posisjon men vipper på gassfjærene/hengslene. Den bør altså ikke stå oppe under fart medmindre den er satt fast med noe som er montert i ettertid. Forsøkte Essex boatyarss som henviste til kjøp av helt ny luke osv. Trent Marine forsøkte jeg ikke men hadde da konkuldert med at den originale patenten er for svak så her må det modifiseringer til. Tok hengselen med meg på verkstedet. Kappet den inne ved rota, rett innenfor der vinkelen begynner. Kappet til et 40x5mm (dvs. noe tykkere enn det originale) aluminium flatjern i korrekt lengde til å erstatte den delen som jeg kappet bort og som var brukket ved hullboringen. Boret ned forsenkede hull. Fjernet så den gamle lakken av det originale hengseløret med stålbørste på vinkelsliperen for forberedelse til sveising. Hadde slipt til passende fuger slik at jeg fikk sveist fra begge sider. Rigget opp aluminiums TIG-sveisen og sydde sammen problemfritt. At det originale materialet ikke kan sveises er bare tull. Det sammenføydes i et utmerket smeltebad helt komplikasjonsfritt og jeg la ekstra mye materiale på i overkant. Etter lakkering/montering ser jeg at sveisen ble ørlite granne for tykk da luka laget et lite merke i lakken når den lukkes. Luka har nå vært i bruk et år etter reparasjonen og begge hengslene er som nye uten antydninger til brekkasje. Den forre hadde ikke sprekker og jeg modifiserte dermed ikke den tilsvarende. Jeg antar at det er modifikasjonen av denne bakre hengselen som gjør at den forre fortsatt er uskadet. Ser jeg sprekker i den kommer jeg til å utføre samme modifikasjon her. Her er et bilde av hengselen etter modifikasjonen/forsterkningen: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.