Jump to content

Grunnlegende strøm oppsett 12V og Amp!


Joey80

Recommended Posts

bilde

Hei!, denne her har vel kommet opp i forumet mange ganger.

men jeg vil bare være sikker at jeg ikke gjør noe galt her.

 

som dere ser har jeg bat. 1 115Amp som start bat.

to batt. på 225A. på forbruk total 550Amp.

 

på min hoved bryter står det max 350Amp.

 

det jeg lurer på er. om det blir over kill for hoved bryteren? antar ja!

å går det å begrense amp inn til hovedbryter slik at den ikke overstiger 350Amp?

eller er det en bedre måte og sette dette opp på?

 

Link to post

Du klarer neppe å overstige 350 A, verken på forbruk eller lading. Så det går helt fint. Men jeg ville egentlig helst hatt en hovedbryter til hver bank, slik at du kun kan starte fra start og forbruke fra forbruk. Om du så setter inn et BEP rele på ladingen med forbruk som primærbank så trenger du ikke å tenke på å sørge for at den ene eller anne banken skal ha lading etc. Skru på bryterne når du kommer i båten, og skru dem av når du forlater den. Resten styrer seg selv!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

350A og 12V er 4,2 kW, så det klarer du neppe å bruke.. Selv ikke ved start av motoren(ser bort fra en eventuell peak), så dette fungerer utmerket..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

index takker for ditt svar! grunnen til at jeg ville gjøre det slik er at man bruker hovedsakelig forbruks bat.

så når volten er lav starter jeg opp båten fra start batt. så vender jeg den over til batt. bank 2. for og lade de direkte.

uten og bruke tid på å lade start batt. først.


Sydvesten takker!, jeg trudde hovedbryteren hadde en max amp total batt. kapastitet bak bryteren. tenkte ikke på at

amperen justeres utifra forbruket gjennom bryteren. vet ikke om du tok den! men en vekker for en noob innen 12V :-D

 

har et spørsmål til...

 

er der skadelig for start batt. vist jeg velger all på hovedbryter?
da lader den jo alle batt.

den eneste haka jeg ser med dette er vi foreks. forbruket er nesten tomt.

da "lader!" startbatt. opp forbruk, somigjen tømmer startbatt. kraftig!

Link to post

Her var det mye surr. For det første: Du oppir batteriene til å være på henholdsvis 225amp og 115amp. Batterier oppgis til hvor mange ampere de kan levere i løpet av en viss tid. Så den rette navnet er amperétimer, Ah. I tillegg spesifiseres startbatterier også for hvor mye strøm de kan levere under et startforsøk, og dette er gjerne opp mot 1000A. For normale startere ligge startstrømmen mellom 200A og 500A. Skjemaet ditt er nok litt ufullstendig. Hvordan har du starteren tilkoblet? Den venderen med 1,2, 1+2 off brukes normalt for å fordele ladingen til batteriene. Skal du på en eller annen måte kjøre en heftig startstrøm gjennom denne, må den være dimensjonert for dette. Din bekymring for at det ene batteriet skal lade det andre, er greit nok. Under forbruk uten lading, må ikke venderen stå i 1+2.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Svart (redigert)

Lars H. først og fremst takk!

 

ja som du sier står det 225Ah og 115Ah på batt.'ene.

 

Hvordan har du starteren tilkoblet?

starteren er tilkoblet jord på motoren.

og plusspolen er tilkoblet ut på batt. velgeren.(Hoved bryter!)

Så jeg kan starte båten fra forbruk eller start batt. om jeg ønsker.

oppdatert tegning.
batt_basicv2.png

Redigert av Joey80 (see edit history)
Link to post

Du bør også finne ut hva som ligger i de 350A som står på hovedbryter. Hvis den tåler 350A kontinuerlig, og en mye høyere verdi "intermittent" eller f.eks. i 10 sekunder, så er den helt sikkert OK. Hvis 350A er absolutt max/10 sekund verdi eller lignende så kan den kanskje være litt snau hvis du har en stor motor. Klikk deg inn på noen av bryterene her så ser du hva jeg mener: http://www.maritim.no/?enc=%99&page=search&action=search&shop=maritim&searchStr=hovedbryter

Link to post

Surr og surr, ja batteri har en akkumulert energimengde oppgitt Ah, men dette må ikke forveksles med den strøm som kan leveres fra ett batteri.. De fleste vet jo at Cold Cranking Amp (CCA) er viktig ved start, og denne oppgis i A og ikke Ah, det vil være denne som kan komme opp i flere hundre A, i peak, som jeg skrev, og dermed relevant for denne bryteren.. Så dermed er det viktig å vite hva denne 350A begrensingen er, er det kontinuerlig eller det peak strøm

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...