moijk Startet 1.Juli.2014 Del på Facebook Startet 1.Juli.2014 Nå er båt innkjøpt. med 16 fot så er det ikke rare vekten. har bryggeplass med grunne vannforhold.Hva er enklest å feste blåse i som trives på en grunt vann og som holder en liten skjærgårdsjeep på plass? tidligere eier har faktisk brukt en stor stein som kommer opp av vannet, men den er egentlig for nærme nabobåten. Og tilfeldigvis må de innafor komme over. Jeg ser de snakker om 150 kilo for en 16 fots ~300 kg båt. Men det var da i det innerste mye vekt å få dit. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 150 kg lodd kan være noe styr og få lagt ut alene. Finn 2 biter jernskinner e.l. på ca 50-70 kg per stykk og forbind disse sammen med litt mellomrom. Evt kan du borre ned 2 øyebolter i 2 passende steiner. Får du leid/ lånt ei bensindrevet vannpumpe kan du blåse loddene godt ned i sanden/mudderet. Da ligger det garantert godt uansett vær. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 1.Juli.2014 Del på Facebook Svart 1.Juli.2014 Evt et Bruce-kopianker på 10-15 kilo med kjetting opp til bøya. Det har jeg som akterfeste til en jolle på 15 fot jeg har liggende i en relativt værutsatt havn. Enkelt og greit, og du får bøya på land med anker og kjetting om vinteren.. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 Jeg har også sett påstander om at et moderne anker (ikke Bruce, men Rocna e.l.) på 10-15 kg har større holdeevne enn en moring på 150-200 kg - og i tillegg den store fordelen at det er lett å ta opp og inspisere fra tid til annen. Menja, for en 16 fots båt burde vel et 15 kg Bruce-kopi-anker være mer enn tilstrekkelig. Litt avhengig av bunnforhold. Å flytte 150 kg ut er ingen formidabel oppgave - det kan gjøres i flere runder som hanto1 antyder. Jeg gjorde en tilsvarende jobb i Tromsø, der har vi jo godt med tidevannsforskjell. Jeg bar ned masse jernskrap nederst i fjæra på fjære sjø, bandt det godt fast under ei jolle, og fikset tau til fortøyningsbøye som jeg la i jolla. På flo sjø bukserte jeg jolla til dit jeg ville ha moringen, og kappet tauet. Det er ikke noe problem å flytte 150kg - 300kg på dette viset. Et annet tips jeg så var å kjøpe billigste badegummibåt/lekegummibåt, fylle den opp med sement og jernskrammel, og rett og slett bare punktere gummibåten på ønsket posisjon. Har man seilbåt, er det ikke så veldig vanskelig å legge til ei kai, kjøre noe tungt skrammel ut på kaia, heise skrammelet på dekk eller cockpit vha bom og/eller fall, og dumpe det på sjøen på ønsket sted. Eventuelt, uansett båt, kan man transportere mye vekt under båten dersom man legger et tau over dekk. Uansett hva man gjør bør man være forsiktig og tenke nøye igjennom konsekvenser - det er ikke særlig smart å slippe en 150 kg moring ned på havets bunn dersom tauet mellom moringen og fortøyningsbøyen ligger i en kveil rundt en fot ... Se også Båtwiki - sette ut moring Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.