Jump to content

Strøm via kabel inn i båt, problem?

Martin Blomberg

Recommended Posts

Har ikke orket sette meg inn i materien omkring tæring og landstrøm. Er det noen som kan komme med innspill på om dette legger opp til tæring eller noe farlig:

Elstolpe på brygge. Fra elstolpens kontakt legger jeg en svart isolert (godkjent for utendørsbruk) kabel inn i båten. Kopler en kontakt med tre uttak på kabelen. Kobler så til lader til Iphone (uten jord), støvsuger (IPX4 isolert og med jord) og en osonrenser (uten jord) til disse tre kontaktene.

Skaper dette noe problem med tæring på båten eller strømfare?

Ingen problemer. Men for sikkerhets skyld, ikke ta i noe metall på støvsugeren (men der er det vel kun plast?) og samtidig i noe metall ombord som har forbindelse med sjøen. Er det jordfeil på støvsugeren, kan du risikere å få strøm gjennom deg.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det som er viktig å være klar over er at sjøen - og alle metalldeler i båten som har kontakt med sjøen, vil ha ca. samme potensial som jordplanet fra land

Nix! Det er så mange dårlige landstrømanlegg ute med jordfeil og går at det fort kan bli opp til nettspenningen (230V) i forskjell. Vi lever ikke i en ideell verden der gjestehavner og hjemmehavner bruker penger på å holde dette i orden. Den eneste sikre og lovlige løsningen er å bruke skilletrafo. En annen, ikke anbefalt og ikke efter forskriftene, er å kutte jordlederen fra land.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Man blir ikke grillet av å få 230V mellom hender og føtter når man står der med ene foten i badestigen og en fuktig hånd på kjøleskapsdøren med jordfeil. Mest sannsynlige utfallet er en akutt hjertestans.

Ehhhe? Håper alle har en hjertestarter om bord og kan bruke den. Ellers? ++++ (får ikke frem kors)

å kutte den gule/grønne og så leve i den tro at man har kuttet jordforbindelsen til land - livsfarlig lek

Jeg vil bare presisere at jeg ikke har anbefalt å kutte jordledningen, enten det er IT eller NT system på land. Det jeg anbefaler er å skaffe seg skilletrafo og etablere seg et eget nett med jord fra midtpunktet på sekundæren og jordfeilbryter. Men slik trådstarter har tenkt å bruke landstrømmen, er det så godt som risikofritt å gjøre som han sier, også uten fare for galvanisk tæring.

Her mitt opplegg i egen båt.

bilde

Nei, det er ikke nødvendig å koble nullederen til dynaplate og batteri minus. men det er så mange støykilder i en båt at det skader ikke å ha fellesjord for alt, både 230V og lavspent. Min Dynaplate ble forresten montert for mange år siden for å dempe støy inn på en langbølge DGPS-mottaker. Da hadde jeg en slepekontakt på propellakslingen koblet til Dynaplate'n, og det ga et markert bedre signal/støy forhold på mottaket fra på DGPS'n. Den fungerer også som signaljord for elektronisk utstyr. Men nå er vi langt unna skjøteledningen.

OK, tenk på kavitasjon på propellen. Mulig du kan ha en uheldig forbindelse der, dog skal anoden bremse kavitasjonseffekten. Hvis du har en fleksibel kopling som totalt isolerer propellen, ville jeg latt Dynaplate tatt jobben alene. Men da skjønner jeg filosofien, propell og aksling er vel i seg selv en mulig støykilde. Og den støykilden er vel en vekselstrøm. Det som bekymrer er i så fall likestrøm. Med den kassa jeg har, altså Hulda, er jo hele båten en Farradays Bur- på godt og ondt. Jeg kan ikke velge. Takker for info.

Ja Martin. Ikkje la deg villede av at diskusjoner blir faglige. Du kan trygt bruke vanlig skjøteledning ombord. Du trenger heller ikkje bruke dobbelisolerte aparater slik det blir påstått. Du vil heller ikkje få strøm av støvsuger i båten meir en du risikerer hjemme.

Skjøteledningen veit ikkje at det har kommet inn i en båt , og opprettholder jordingsbeskyttelse på samme måte som om du er hjemme.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Enig med deg der Sæbø, så lenge en står tørt inne i båten. Å ligge og svømme samtidig som en polerer båten med en 230V pussemaskin med overledning og dårlig jordfeilbryter på stolpen i land, er en helt annen sak.

Så bruk skjøteledningen som du fortalte Martin Blomberg med god samvittighet. Og det skrev jeg vel i mitt første svar også.

Greit å lese denne tråden. Jeg tenker å bruke en kabeltrommel til "landstrøm" med 4 stikkontakter på til lading av mobil og kjøleboks osv.. På min daycruiser om vi skal på litt lengre tur..

Hvilken dimensjon var anbefalt å ha på kabel?

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

1,5mm2 for 10A kurs, og 2,5mm2 for 16A kurs. Og trekker du mye strøm, trekk ut all kabelen fra trommelen. Ellers kan de gå varmgang i rullen.

Jeg har i min båt en landstrømsentral med to uttak og jordfeilbryter, som har forbindelse til landstrøm via landstrømkontakt og utendørsledning. :blush: Den sitter inne i et skap, og har ingen forbindelse til hverken skrog eller motor. Den er da å anse som en jordet skjøteledning, men med bedre sikkerhet pga. jordfeilbryter. Utfra denne sentralen har jeg koblet til div. 230 V varmeovn, støvsuger, lys osv. med jording. Lever jeg farlig med dette? :confused: Og hvis ikke, er dette en enklere og billigere installasjon enn en skilletrafo. :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Nå skal ikke jeg starte noen gigantdiskusjon slik som vi hadde her tidligere. Fremfor alt, jeg er ikke elektriker. Og så kan man filosofere over om man ønsker å ha et anlegg som har samsvarserklæring, eller om man velger å kjøre et løp der man verken har kompetanse eller oversikt over hva man driver med. Der man muligens kan lage en livsfarlig felle og ville måtte kunne stå ansvarlig for en eventuell fadese.

Hvis man trekker en godkjent skjøteledning om bord, og kun bruker utstyr koblet til denne ledningen, så kan det trolig kalles provisorisk og vil kunne være lovlig. Hulda brukte skjøteledning tidligere. Er det installert en landstrømkontakt etc. så er det ikke lenger et provisorisk anlegg. Ulempen med et provisorisk anlegg er naturligvis at man drar med seg eventuelle landfeil om bord i båten. Og med litt flaks kan dele denne feilen med andre, uten at man nødvendigvis børser med personsikkerheten.

Så, Figaro, anlegget ditt kan ikke under noen omstendighet sammenliknes med et anlegg med skilletrafo og samsvarserklæring. Jeg snakket forresten med en båteier med en større båt med to motorer. Rorene, rorbrakettene og propellene var blitt røde (messing). Anodene var spist opp, og her var det mange kilo anoder vekk i løpet av et snaut år. Etter en prat med meg, så bestilte han skilletrafo med montering. I dette tilfellet var anlegget lovlig, men etter DSB's forskrift om jordingsforbindelse til sjø.

Redigert av Hulda (see edit history)

Hulda, jeg prøver ikke å sammenligne mitt opplegg med skilletrafo, men prøvde en sammenligning med et "provisorisk" opplegg med skjøteledning. Det er muligens ikke like lovlig, men jeg kan ikke forstå at det skulle være farligere??? Eller?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...