finnarne Startet 1.Juli.2014 Del på Facebook Startet 1.Juli.2014 (redigert) Ta det som en advarsel, eller invitasjon til å komme og se hva vi holder på med. Fra 5. Juli -12 juli er det nasjonal sjøspeiderleir på Stokken ved Randesund/Kongshavn. Det er cirka 900 deltakere, små og store båter, endel joller og kanoer. Tirsdag, onsdag og torsdag er det speider på haik på øyer i området rundt. Ser dere noe dere ikke liker, gir dere beskjed til leirledelsen, ros kan dere gjerne gi til speiderne Annonse som står i Fedrelandsvennen 2. Juli Leiren side på Facebook: https://www.facebook.com/Randoya2014 Redigert 1.Juli.2014 av finnarne (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
mons Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 Fra Søgne gikk en voksen og 11 ungdommer østover til Tvedestrand og møtte armadaen der. Samseilas med opptil 24 båter tilbake til Stokken. Hittil brukt ca 2000 vannballonger i vannkrig. Fra vestlandet kom det flere båter uten voksne ombord som seilte 20 timer i strekk fra Tananger til Farsund. Tøffe ungdommer! Nå ligger det ca 600 ungdommer og 200 litt eldre unger i leir i Stokken, og havnen er full. Kommunen har vært velvillig til arrangementet, kanskje ikke minst pga den store dugnadsinnsatsen de involverte har gjort i Randøyene de siste årene for at området skal være brukbart for almennheten. Torsdag er det Ta Sjangsen, og fredag er det seilregatta innenskjærs for de 11 store skøytene. Sitér dette innlegget Mons Link to post
VilHaBaat Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 En gjeng speidere spurte om haik. Svarte nei da jeg ikke skulle samme vei. Er det noen som faktisk ville tatt med en gjeng speidere UTEN vest?? Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 Observerte tidligere i uken 3 seilbåter komme inn i bukta, en av dem ble slept. I kikkerten kjente jeg igjen sjøspeiderflagget under salingen. Så den ene båten hadde trøbbel så etter en stund tok jeg jolla ut og tilbød dem plass ved brygga.fikk slept båten inn, de andre to gjorde fast i bøye mi. Var kjekke ungdommer i alderen 14-16? år fra Tananger som hadde fått tau i propellen. Etter tur dykket de for å skjære det vekk, mens det stekte pannekaker:) Fortalte om 25 timers seilas til Farsund. Tøffe gutter og jenter som lærer å ta ansvar for hverandre og å klare seg selv, kjempeflott! Håper de får en flott leir, tar sikkert turen ut til Stokken og Randøya for å ta en titt på leiren. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
mons Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 I kveld ligger ca 300 av speiderene på haik. Det betyr at de har tatt seg til holmer fra Bragdøya i vest til innerst i Kvåsefjorden i øst med alt fra kanoer til båter på opptil 8 meter. 4-6 i hver gruppe og gjere to-tre grupper på hver holme. De minste farkostene holder seg nok rundt Randøyene. De har ingen voksne med seg, men har presenning til å overnatte under, en halv rå kylling hver samt tørrmat. Nå er himmelen åpen, og det er meldt stiv kuling i natt og morratidlig i området. Ungdommene setter på alt de finner av daumann og dregger før leggetid. Noen ligger i båter og andre under presenning. Det blir skikkelige folk av slikt! Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
bare lek(k)er Svart 8.Juli.2014 Del på Facebook Svart 8.Juli.2014 Å fy som tiden går;) Jeg var på den første leiren på Stokken i 1982? (og i Grimstad og Risør ++) veldig gode minner. Sjøspeidern skaper veldig god kunnskap og holdninger. Forventer at de "overlever" haiken :) Er Spleis / Snarøen sjø med? Trygve Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 85år gamle spleis er vakker som aldri før med ny mast og trivelig mannskap. Du finner den på ais i Stokken. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Salt Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Hittil brukt ca 2000 vannballonger i vannkrig. Det var sikkert gøy! Håper de ballongene / ballongrestene blir plukket opp av vannet igjen. Ellers lander de (i beste fall) som strandsøppel - eller i magene på fisk og fugl. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
mons Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Det blir nok vanskelig med plukking, men de aller fleste går i oppløsning på samme måte som poser for matsøppel. Kan nok være at det ble brukt noen vanlige store ballonger, men det var ikke mange. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Salt Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 hmpf... Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Nils Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Eg var og på Stokken i 1982, det var svært kjekt. Vi seilte ein Leisure 17 frå Sandnes rundt kysten, med Colin Archer skøyta S/Y Norsjø som følgebåt. Vi fekk røynt oss på tilbaketuren, då det var frisk vind. Eg var skipper på heimturen, og hadde ansvar for dei tre andre som var jamnaldrande. Ja, vi lærte å klara oss sjølv, og var i fleire år før grundig opplært til å takla ein slik tur. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 9.Juli.2014 Del på Facebook Svart 9.Juli.2014 Jeg fikk dessverre ikke være med i år! Min gruppe reiser til England på leir i august i stedet, og så var jeg på kanotur nettverk friluftsliv to to forrige ukene. Jeg klarer ikke 4 uker til speiderturer i løpet av ferien, så denne mister jeg. Kjenner det er både litt irriterende og trist nå når jeg leser her... Ps. Logg ut, og bli med på analoge opplevelser Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.