Jump to content

vann i olja til hylsa


fjordbris

Recommended Posts

Heisan

 

Som noen av dere har fått med dere er jeg den stolte eier av en carat med 48DV :flag:

så i dag

Holdt jeg på å klar gjøre motoren til sommerens strabaser,skifte olje,olje filter,diesel filter og impeller.

 

Så til spørsmålet:

sjekket også oljesmøringa til hylsa den var til min forskrekkelse blitt majones,sjekket båten på land og da var den fin, dette er den løsningen hvor det er en beholder med slange som går ned å smører hylsa,beholder står over vannlinja.

Gjorde rent beholderen fylte på med ny gir olje til påhengs(ifølge instr.boken).

Snakket med et par stykker om dette de mente at vannet ikke skal greie å trenge opp i beholderen,

Det lekker heller ikke,men etter en kjapp tur rundt i gandsfjorden var det igjen antydninger til majo.

 

Hva tror dere det er?

har dykket i arkivet men fant ikke noe om dette problemet.

 

håper det er noen som kan hjelpe (kanskje jeg får sove i natt også)

Redigert av fjordbris (see edit history)
Link to post

Hei, majonesen skyldes at en av de tre simmerringene (eller flere) lekker inn vann i olja. Vi har hatt og har samme problem på dykkebåten vår. Hvis det er en sleipner pakkboks lover de at simmerringene skal holde i 200 timer (gangtid) Du må ha båten opp for å bytte disse simmerringene. Den bakerste må ha rustfri ring!! :diving:

Link to post

Hadde en slik oljesmurt "pakkboks" fra Sleipner i min forrige båt (Saga 27). Fordelen med denne kontra en fettsmurt er at du slipper å huske på etterskru for å holde det tett (vannet ute), ulempen er som du erfarer at simmering-løsningen ikke virker særlig holdbar.

Kjøpte min båt på sensommeren 2002. Pakkboksen var montert av forrige eier samme året. Merket allerde den høsten majones-fenomenet. Søkte litt på forumet her og fant råd om at oljebeholderen måtte monteres så høyt som mulig. Hevet den så langt jeg kunne (10-15 cm), men det hjalp ikke.

Ved vårpussen 2003 tømte jeg oljebeholder, hektet av slangene og blåste ut "majonesen" fra hylsa, for deretter å sette på nye slanger og fylte opp med girolje til utenbordsmotor (anbefaling fra Sleipner). Dette hjalp heller ikke. Tok sjansen på å kjøre med dette ut sesongen siden hylsa/boksen aldri ble varm og det lakk heller ikke hverken vann eller olje inn.

Ved vårpussen 2004 koblet jeg av akslingen fra klemflensen og dro av boksen (måtte av med roret). Kjøpte nye simmerringer og monterte disse etter anvisning fra Sleipner. Polerte akslingen med Scotchpad (Sleipner mente at ringene var blitt skadet under montering pga. grader på akslingen). De nye ringene holdt ca 1 måned før majonesen var tilbake...

 

En ting som garantert vil ødelegge simmeringene er hvis man glemmer å lufte hylsa (sklppe ut luft/slippe inn vann) ved sjøsetting. Den ytterste ringen (mot vann) får da ikke smøring/kjøling.

 

På min nåværende båt er det en pakkboks fra Volvo (kalt kondom/Black Jack et annet sted her på forumet). Denne er tett og krever også minimalt med vedlikehold (fett innunder leppa hver sjøsetting).

 

Når du sier at det kommer oljeblandet vann (eller motsatt) på akslingen mellom boksen og motor tyder dette på at den innerste ringen også er ødelagt. Jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøre videre med denne tilstanden. Få opp båten og bytt til annen type hylse!

 

Lykke til!

 

Harald

Link to post

Oljefylte hylser av forskjellige varianter brukes vanligvis på større fartøyer. Dette er en meget god løsning. Det skal slett ikke meget vann i den oljen før fargen skifter til gulhvit - uten at man har noen grunn til panikk.

 

Vanligvis er den innvendige oljebeholderen plassert så høyt at den skal ha et svakt overtrykk i forhold til vannspeilet utenfor, men husk litt ekstra høyde fordi oljen er lettere enn vann. På denne måten skal en liten lekkasje i tetningene føre til at olje pipler ut, istedenfor vann kommer inn.

 

Hvis du allikevel etter laaaaaang tids bruk synes at oljen i beholderen begynner å bli så tynn (vannblandet) at du blir betenkt på smøreevnen, da kan det være greit å skifte ut oljen som er på beholderen, men jeg ser slett ingen grunn til å gjøre noe overilet.

 

Oljeselskapene har spesialoljer til bruk på hylser, disse blander seg med vann og beholder smøreevnen ganske lenge etter at de er blitt både majones og bernaise og 1000-Island ......

 

Statoil sin hylseolje heter f.eks Sternway 220.

 

Lykke til !

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

hei igjen

Takker for svar,var en tur ute med båten idag ingen lekkasje eller majones på aksling idag,men litt majo i smøre beholderen var det men mindre enn igår.

Men jeg snakket med verksted de sa det ikke var prekert bare jeg fulgte med.

Men klart det beste er vel å bytte, kosta rundt 2 lappar med slipping.

 

Så til et spørsmål hvordan finner jeg ute hvilken fabrikat hylsa er ?

Skal kjøpe de simringen og ha de på lur.

Redigert av fjordbris (see edit history)
Link to post

Iht Sleipner skal en benytte motorolje på oljesmurt hylse og ikke outboard gear olje. Monterte oljesmurt hylse i fjor og yttre simmerring gav opp etter ca 50 timer med den følge at olje lakk ut i sjøen. Her kan ikke Sleipner skylde på grader på akselen,den var ny også. Men en må svært varsom ved montering,det skal lite til før det blir lekkasje.

Til lufting har jeg montert inn svanehals som ligger ut i babord side for å slippe å måtte ut med vanntank som står montert over hylsa. Fungerer utmerket.

Link to post
  • 4 uker senere...

Nå skal jeg montere på den nesten nye "Black jack" svart gummipakkboks fra Volvo etter å ha kortet inn akselen noen cm. Spørsmålet er om jeg skal spandere på 1100 kroner og kjøpe en slik oljesmurt pakkboks fra Sleipner eller om jeg skal behlde volvo-pakkboksen, stappe den full med fett bak leppa og montere den på nytt.

 

I utgangspunktet ville jeg montere ny boks fra Sleipner, da jeg har hatt litt lejkkasje i volvopakkboksen. Noe knot å få inn fett og den lekker såpass mye at dråpene ikke rekker å fordampe fra kjølsvinet. Antar den lekker 2 liter i løpet av sesongen.

 

Men denne oljesmurte sleipnergreia ser jo ut til å være særdeles lite holdbar. Er den virkelig så dårlig? Sleipner påstår den er absolutt 100% tett. Spiller det da noen rolle at olja blir grå? tetteringene er det verre med. Hvor lenge skal de egentlig holde?

 

Lotus

Link to post

Nå skal jeg montere på den nesten nye "Black jack" svart gummipakkboks fra Volvo etter å ha kortet inn akselen noen cm. Spørsmålet er om jeg skal spandere på 1100 kroner og kjøpe en slik oljesmurt pakkboks fra Sleipner eller om jeg skal behlde volvo-pakkboksen, stappe den full med fett bak leppa og montere den på nytt.

 

I utgangspunktet ville jeg montere ny boks fra Sleipner, da jeg har hatt litt lejkkasje i volvopakkboksen. Noe knot å få inn fett og den lekker såpass mye at dråpene ikke rekker å fordampe fra kjølsvinet.  Antar den lekker 2 liter i løpet av sesongen.

 

Men denne oljesmurte sleipnergreia ser jo ut til å være særdeles lite holdbar. Er den virkelig så dårlig? Sleipner påstår den er absolutt 100% tett. Spiller det da noen rolle at olja blir grå? tetteringene er det verre med. Hvor lenge skal de egentlig holde?

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis Black Jack'en lekker, så har du skikket fått et rift eller ødelagt den på en eller annen måte. Jeg kjenner mange som lovpriser Black Jack. Hulda er intet unntak. En kompis i Tyskland hadde samme saken montert i 19 år, potte tett. I august har Hulda ligget ute i 2 år sammenhengende, ikke ett eneste drypp har kommet inn.

 

OG MERK ALLE, DETTE ER HULDAS INNLEGG NR. 1000 - FYLT AV HUMOR OG MINDREVERDIG INFORMASJON.

Link to post
  • 10 år senere...

Nå har min Sleipner oljefylte pakkboks etter 2.5år med rein og fin olje igjen gått over til Majones.jeg har skiftet Simmerringer 2 ganger før . Denne typen oljefylte pakkboks har ganske enkelt kort holdbarhet før det begynner og lekke inn sjøvann som blander seg med oljen ingen ting hjelper pussing av aksling gammel aksling ny aksling pakkboksen er ganske enkelt ikke holdbar.Spørsmålet blir nå om jeg skal skifte til Volvo condom eller Tides pakkboks eller om jeg bare skal ganske enkelt ikke gjøre noenting og bare fortsette og kjøre med denne majonesaktige Oljen i og med att en har 2 simmerringer i forkant kan jeg egentlig ikke se noen fare med dette. Noen som har synspunkter på dette eller har erfaring med lang tids kjøring med pakkboks i slik tilstand som forannevnt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...